Inlägg från: trollkarl |Visa alla inlägg
  • trollkarl

"kamphund"??!!

Progen skrev 2007-05-08 11:46:16 följande:
    Jag är inte glad i pittbullhundar. Varför? Jo jag bor i en stad där varje gangster och gängmedlem skaffar sådana hundar. Oftast när jag går förbi en kamphund med min hund så blir dom som tokiga och vill attakera. Visst ligger ägarna mycket bakom detta beteende, men vilka är det oftast som skaffar dessa hundar? Därför så förstår jag inte charmen av att skaffa denna typ av ras som till stor del är avlad för att kampa. Jag har själv varit vittne allt för många gånger till aggressiva pittbullhundar och även ägare som velat hävda sig med dessa aggressiva beetende. Jag vet att det finns bra ägare och hundar av denna ras också och jag är övertygad om att ni finns på denna tråd, men ni är för få, speciellt i den stad där jag bor.
    det är som du skriver. fel på ägaren. inte på hunden. som denna tråd handlar om. i fel händer kan en chihuaha också bli farlig.. statitskt sett så är det inte PB eller staff som biter mest.
  • trollkarl
    amorcitajq skrev 2007-05-08 11:57:32 följande:
    asså det finns som sagt ingen ras som heter kamphund! och jag skrev juh tidigare vad kamp innebär
    håller med dig.. dock så är det så att massmedialt sett så är det en jättekul fråga att blåsa upp, detta med "kamphundar"
  • trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 11:58:20 följande:
    Nej men de gör mer skada när det tilltar än en liten tax.
    tror du??
  • trollkarl
    Nickname skrev 2007-05-08 11:59:16 följande:
    Jag anser dock att det finns kamphundar, men ingen ras som heter kamphund.Jag kampar med min staffe varje dag.
    inte bra gjort att kampa med en staff, om du inte vill ha en hund som senare kampar tillbaka om att vara alfa.
  • trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 11:58:57 följande:
    Nej ingen ras men det är ett samlingsnamn
    tyvärr så är det massmedias fel.. om man skall ta en samling så kan du ta och stoppa in våra mest folkkära hundar, som golden och schäfer med för den delen
  • trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 12:01:01 följande:
    trollkarl: Ja det tror jag i stort sett.Annars skulle väl tidningarna skiva mer om taxar som bet folk eller?jag kanske har fel men det är vad jag tror.men summa summarum så är det så synd om dessa hundar. det är de som blir lidande för att de är populära
    taxen gör faktiskt mer skada, om man tittar rent tandmässigt så är deras mer slipade. samt PB och dom andra hugger och håller oftast fast, tax tugger frenetiskt. samt att tax går undertill pga höjden och tuggar i buken..
  • trollkarl
    Nickname skrev 2007-05-08 12:01:34 följande:
    trollkarlHaha, ännu en missuppfattning, jag tror inte jag orkar dra hela grejen igen så jag ska leta upp en inlägg jag skrev om saken igår, klistrar in det här strax.
    ingen ide. jag vet vad jag kan. har haft hund hela livet, skall snart köpa urmodern till alla sk "kamphundar" jag vet vad jag pratar om.
  • trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 12:03:18 följande:
    Min hund älskar att dra i tamp och det gjorde min schäfer som jag hade innan oxå. Jag vet många hundar som tycker om den leken. Det är inte att förstöra den. Hon kampar inte mot allt och alla utan kommer glatt med sin tamp emellanåt och vill att jag drar i andra änden.
    jo men det är ett ganska så fint hår emellan kamp och lek. man måste vara konsekvent. ta trossen, be dom sitta och ge tillbaka, för att dom skall se att dom inte vann.
  • trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 12:04:32 följande:
    Min hund vill inte vara alfa.Hon vet vem som bestämmer
    grattis, då har du lyckats, jag skrev att det är en fin övergång mellan lek och kamp. det kan missbrukas och ta för stora proporttioner.
  • trollkarl
    Nickname skrev 2007-05-08 12:07:44 följande:
    Kamp är lek för en hund som får lära sig att använda kampen rätt.Inte ett dugg svårare än så.Jag har renodlade kamphundskurser där vi sysslar med just detta, att använda kampen på rätt sätt.Ingen av dessa hundar får för sig att använda kampen till någon idioti helt plötsligt, för de har aldrig beblandat sig med kamp på annat sätt än under lek, där det är ägaren som bestämmer villkoren.Märklig inställning du har måste jag säga.
    nja vi missförstår varandra tror jag. visst kamp under rätt former mellan förare och hund är helt kanon. det är en form av lek samt aktivitet. men en kamp i fel händer kan bli roll.
  • trollkarl

läs va djag skrev. ja det inns risk om du kampar på fel sätt att hon/han försöker att ta över. helt sant. men om du vet med dig att du sköter dig. varför tar du åt dig av kritiken?

man kan göra saker på två sätt, fel eller rätt, du gör rätt, grattis för dig. dock skall tilläggas att det finns massor av personer som gör fel i sverige.

• trollkarl
    Nickname skrev 2007-05-08 12:13:15 följande:
    trollkarlDu har puppat i det blå skåpet kompis.Först berättade du att jag gör fel, när jag förklarar att jag ska förklara så säger du att det inte är någon idé eftersom du har haft hund hela livet och vet vad du talar om.När jag har förklarat har du vänt på pengen.Tröttsamt bara, det är allt.
    som sagt, du MISFÖRSTÅR!!! ja jag har haft hund hela livet. därav varför jag vet om att jag klarar av min nya hund som kommer i juli.. urmodern till alla "kamphundar" jag håller ju med dig och försöker påvisa att det går att göra fel. är det så svårt att läsa och förstå? skall jag bokstavera för dig?
  • trollkarl
    Gammy skrev 2007-05-08 12:14:50 följande:
    man känner sin egen hund bäst. en game-avlad hund hade jag kanske inte kampat med helt okontrollerat om den inte var min egen, och jag visste vad den går för. Min kompis amstaff hane kan jag kampa med, han har inte den glöden utan det är enbart lek, och han har aldrig försökt ta över! Där måste man som hundägare visa från dag 1 vem som bestämmer. Vet hunden det, så är det inga problem.
    håller med till 100%
  • trollkarl
    Nickname skrev 2007-05-08 12:16:03 följande:
    trollkarlJa vill du vara snäll att göra det.Ingen av förklaringarna tycks nämligen bortförklara din ovilja att lyssna från början.
    ja nä kan du inte läsa. det är ditt problem. jag har alldeles för mycket att göra för att sitta och förklara mig. har ju skrivit att vi tänker lika men det går inte in. MISSFÖRSTÅND! vet du vad det innebär?
  • trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 12:14:39 följande:
    då förstår jag dig trollkarl. tyvärr är det nog så att vi stolta ägare allt för ofta måste försvara oss hela tiden så man kanske har lätt att missförstå.
    ja va tror du jag msåte göra som skall skaffa urmodern??
  • trollkarl
    emersson skrev 2007-05-08 12:19:29 följande:
    jag tycker personligen att blandrasaveln ska tas bort!!
    varför??
  • trollkarl
    Maddeliix skrev 2007-05-08 15:38:40 följande:
    asså endel här e verkligen trångsynta... man måste typ vara gangster för att ha en pitbull.. varför då? måste man vara jägare för att ha en jakthund då?läser en bok om pitbull som jag köpt på djuraffärn och där står det att pitbull är mer tålmodiga och kärleksfulla än andra raser.. och därför attackerara dom sällan.. och i usa är den en av dem hundraser som används mest som familjehundar och dom går suveränt ihop med barn.. TS go girl.. håller med dig på allt till 110%
    ja o ja tack samt amen på det... håller med till 100%
  • trollkarl
    enbacken skrev 2007-05-08 17:35:18 följande:
    jen nifer: väldigt bra skrivit. du har ju sammanfattat det mesta som skrivits i denna tråd faktiskt men folk har varit så upptagna med att hacka på varandra att de missat vad folk menat. TACK
    håller med dig...
Svar på tråden "kamphund"??!!