Inlägg från: Zaria |Visa alla inlägg
  • Zaria

"kamphund"??!!

Tyvärr är det ju till stor del puckon som köper "kamphunsraserna"

1) Unga killar som vill vara tuffa och köpa en "farlig" hund med fräckt utseende

2) En tjej som vill bevisa att hennes "kamphund" är den snällaste i hela världen, och minsanna socker söt och inte är det minsta farlig och skulle aldrig kunna bli.
    berättar vitt och brett att chihuahuan Tusse minsann kan bli mer farlig än hennes hund osv.

Båda grupperna ger potentiellt farliga hundar.
    Sedan finns det de som är kunniga hundägare som inser att de har en hund med kamplust i kopplet och agerar därefter.
    De brukar ofta få väldifr fina och trevliga hundar.

Jag tycker "kamphundarna" är fina hundar som har ett oförtjänt rykte, men det finns många idioter som köper dem som inte har en aning om vad de har i kopplet.
    Trots allt är det en hund du lätt får fram kamplusten hos om man vill. Därmed inte sagt att man inte kan kontrollera den, eller rent av göra något bra av den.

Jag tror som sagt båda av ovanstående grupper riskerar att få rejält farliga hundar.

• Zaria

Amorcitajq: Då får du läsa igen...jag tog det som ett exempel.Precis som inte alla killar köper en "kamphund" att vara farlig.

• Zaria

Enbacken: Det håller jag med om, dock verkar dessa "kamphundsrasera" stå 2 helt skiljda läger välidgt ofta.
    Antingen köper folk dem för att vara "farliga" med eller för att bevisa att hunden absolut aldrig skulle kunna göra någon illa.

Ingen av dessa ägare har läst på något större, tycker mig märka att det finns fler "kamphundägare" som inte har det minsta koll på vad de har i kopplet mot tex schäfer eller rottweiler, även om det givetvis finns idioter där också.

De allra flesta vet att en brukshund behöver arbeta, men för många kamphundsägare verkar det endast hänga på att bevisa att hunden är farlig, eller att det absolut inte är det.

Sedan finns det givetvis duktiga "kamphundsägare" med jättefina hundar också.

• Zaria

Amorcitakg: "ja du zaria men börja inte me doch skriva så för det låter otroligt korkat!"

men snälla du, om du läser hela texten har alla andra förstått budskapet, utom just du.

• Zaria

Vet inte om denna varit inne förut men tycker den är bra

Fördomar och myter om Amerikansk pitbullterrier.

Medias bild - Din verklighet? ?
    Det finns ett stort antal fördomar och myter om Amerikansk pitbullterrier idag. Många har media skapat för att rapportera sensationshistorier om oövervinnerliga ?mördarhundar? andra har omogna pitbullägare hållit vid liv för att få deras hund att framstå som någon slags superhund.

Varsågoda gott folk, här kommer ett litet urval av alla fantastiska påståenden:

1. ?Käkarna låser sig på en pitbull när dom biter.?
    Helt galet. Käkarna låser sig inte på någon hundras, det handlar om en obändlig vilja som kan göra att en pitbull helt enkelt inte vill släppa sitt tag. Stark vilja i kombination med en extremt hög smärttröskel helt enkelt.

2. ?Ingen hund biter hårdare än en pitbull.?
    Det finns idag ingen tillförlitligt metod att mäta hundars bettstyrka. Detta påstående används främst av pitbullägare som vill få sin hund att framstå som någonting utöver det vanliga. Rimligtvis biter en 60-kilos Mastiff betydligt hårdare än en 30-kilos pitbull.

3. ?Pitbulls är de hårdaste och grymmaste hundar som finns.?
    Återigen en myt som odlas av smågrabbar som har en pitbull eller har hört ett expertutlåtande av någon kompis. En pitbull är en hund och ingenting annat. Det är helt felaktigt att dra alla pitbulls över en kam. Precis som oss människor finns det olika individer, en del är hårda och andra är mjuka.

4. ?Pitbulls kan plötsligt bli helt galna en dag och attackera ägaren.?
    Javisst, det händer tyvärr. Det händer inom ALLA raser. Men vem skriver om en Tax eller en pudel som biter sin ägare? Om man tar del av den bettstatistik som faktiskt finns på anmälda allvarliga attacker/bett av hundar så kommer pitbull efter ett flertal hundraser hur man än vrider och vänder på det. En rastypisk pitbull har ingen medfödd människoaggressivitet i sig och får absolut inte attackera sin ägare. I de fall som en pitbull har attackerat sin ägare har det i de flesta fall handlat om att hunden har varit svårt sjuk eller vanvårdad.

5. ?Man kan aldrig få en pitbull att lyda.?
    Det finns raser som är lättare att arbeta med. Pitbull är ingen hund för den som skaffar hund för första gången normalt sett. En pitbull måste alltid vara motiverad till lydnad annars struntar den helt enkelt i detta. Men för den som är beredd att lägga ner tid/tålamod/engagemang/kärlek på sin hund så finns det alla förutsättningar att lyckas. I Sverige är inte pitbull så vanlig som brukshund ännu men i USA finns det ett stort antal Amerikanska pitbullterriers som är framgångsrika inom lydnad och andra bruksgrenar.

6. ?Pitbulls är inte rädda för någonting.?
    Återigen? Pitbulls består av många olika individer, alla är inte likadana. Så är det med alla hundar. Det går inte att uttala sig om en hel hundras med utgångspunkt från några enstaka individer. En pitbull ska inte vara nervös och rädd men den ska inte heller vara alltför dumdristig och självdestruktiv

• Zaria

Amorcita: det är ett öppet forum där vem som helst får diskutera så länge man följer forumreglerna.
    Jag trodde du ville diskutera hundar istället för att sitta och hacka på hur jag skriver, ingen annan tycks ju störa sig.

vaknat på fel sidan? =)

• Zaria

Peppa: "tummen upp för ditt toppeninlägg"

• Zaria

Amorcita: Är inte det viktiga att diskutera HUNDAR?
    Inte dina missuppfattningar ang mig?
    Eller min stavning? osv?

• Zaria

Peppa: Har också funderat över varför ca 95% av alla "Kamphundsägare" är mellan 18-15 ca.

Inte ofta man ser en äldre "Kamphundsägare"

Inte för att ungar hundägare generellt behöver vara sämre hundägare, men det gör mig endå nyfiken på varför det ser ut som det gör ang åldrar.

Svar på tråden "kamphund"??!!