Inlägg från: Jacqueline |Visa alla inlägg
  • Jacqueline

"kamphund"??!!

förstår hur du menar ,men tyvärr så är media väldigt glada för att "hänga ut" just hundar som PB AMPB amerikansk bulldog mfl...
    Vet inte varför dom gör på det viset men jag håller med om att det är tråkigt att dom drar alla över en kam.

• Jacqueline
    Y O D A skrev 2007-05-08 10:17:53 följande:
    tycker fö man ska ha samma strikta ägarkontroll från uppfödarna på såna raser som man har på t ex Varghundar. Jag har en varghundshanne och det var allt annat än lätt att bli godkänd för att få köpa honom. Det kan bli väldigt fel om man inte kan kontrollera en sån stor hund.
    håller med dig.
    Jag ska hämta en valp nästa vecka och jag kan ju säga som så att uppfödaren har VÄLDIGT bra koll på vem hon säljer till.
    Det är lixom inte vem som hellst som får köpa valp av henne ,sånt är suuuuper bra tycker jag (oavsett ras).
  • Jacqueline
    amorcitajq skrev 2007-05-08 10:18:57 följande:
    precis som jag skrev så kan man kampa vilken hund som helst!!!!om du nu har läst böcker om pitbull så var de till början till för att valla får! och de är jätte bra familje hundar MM. KAMP för det första innebär att hunden är väldigt samarbetsvillig, lyhörd,osv!aa exakt det är inte pitbull som "toppar" statestiken som du säger, saken e den att just pitbullhundars käkar låser sig då de hamnar i nåt bråk eller så, därför blir skadorna allvarligare och media gör värsta grejjen av det och bilderna som de lägge rupp är hemska! gå in och kolla på min hund o kolla hur fin och snäll hon ser ut liksom. de hundarna som du har träffat på har väl hmnat i fel händer med det kunde lila gärna ha varit en aggressiv cocker spaniel som hade hamnat i fel händer!som sagt jag träffar ofta på små hundar som är aggressiva mot min hund då vi är ute och går och min hund gör inget! om hon vore så ralig så kunde hon juh lika gärna ha hoppat på dessa hundar!!
    vi hade faktiskt en cockerspaniel när jag var yngre som bet och var agressiv så vi fick ta bort honom ,hade även en golden som anföll min lillebror.
    Sååå ,ALLA raser/hundar kan vara agressiva/bitas.
  • Jacqueline
    Jacqueline skrev 2007-05-08 10:21:19 följande:
    vi hade faktiskt en cockerspaniel när jag var yngre som bet och var agressiv så vi fick ta bort honom ,hade även en golden som anföll min lillebror.Sååå ,ALLA raser/hundar kan vara agressiva/bitas.
    TILLÄGG: vi köpte dom hundarna som omplacerings hundar och inte som valpar.
  • Jacqueline

det finns både seriösa och oseriösa uppfödare ,är man en seriös hundköpare så vänder man sig givetvis till en seriös uppfödare....svårare än så behöver det inte vara

• Jacqueline

det finns fördomar om alla hund raser tycker jag...när fördomarna egentligen bör vara mot hundägarna!!

• Jacqueline
    Jen nifer skrev 2007-05-08 12:33:03 följande:
    Emersson:Tyvärr vet inte jag exakt det.Men människor som kan mycket mer än mig om avel borde sätta sig ner o disskutera, för nått MÅSTE göras.Jag anser att allt de här med "kamphundar" m,m skulle bli så mycket bättre om man gjorde 2 ändringar.Dels kontrollerade valpköparnaDels göra strikta riktlinjer o lagar om blandrasavel.De finns blandraser som blivit bra, o de finns människor som är seriös o kan mcket om resultat mellan olika hundar.De börjar dessutom på vissa raser bli lite mycker inavel, o kan då va bra med blandraser.Förbjud blandras avel mellan vissa av dom här hundarna som de pratas om tex, då dom är jätte fina för sig. Men borde inte blandas hur som
    Inavlen beror på okunniga och oseriösa uppfödare....det finns ingen blandras avel som är "bra".
  • Jacqueline

men herre gud alltså...tråden handlar väl om "kamphundar"..inte "jag får ha min åsikt ,och du får ha din".
    Alla tycker inte samma det är ett FAKTUM

• Jacqueline
    Gammy skrev 2007-05-08 12:39:48 följande:
    är alla pitbulls snälla?? NEJ! man måste acceptera (ni "kamphundsägare) att alla hundar inte är snälla! Inget att skämmas över. Däremot handlar det om att visa att just ER hund är snäll. Och förklara vikten av att vara påläst.
    Det beror oftast på ägaren faktiskt ,och i vissa fall mentalitet/sjukdom ibland till och med smärta hos hunden.
    MEN det finns "misstag" i alla hundraser....det finns nog inte en enda ras som INTE har bitit eller visat agressivitet mot människor/hundar.
  • Jacqueline

hur kommer det sig att vare gång det diskuteras avel (renras) så dras schäfern upp???
    Finns såååååå många andra raser att prata om men ALLTD så är det schäfern som blir uthängd...på grund av att det är (nästan) enda rasen som det syns tydlig skillnad på om man ser en bild på en schäfer från 80 talet och en bild på dagens schäfer.
    Vilken person som hellst (hund kunnig eller ej) kan se den skillnaden...kom med en annan "sönderavlad" ras så kan vi diskutera!

• Jacqueline
    Jen nifer skrev 2007-05-08 13:03:34 följande:
    zaria: ja tyvärr är de så..Jag tycker att media,istället för att smutskasta alla fina raser.borde ta upp all oseriös blandras avel och okunniga valpköpare o visa att det är där problemet ligger.o framhäva att dom här raserna är fina var för sig med bra ägare
    WOW äntligen någon som skriver något riktigt vettigt....tack =)
  • Jacqueline

fördom mot "min ras" (grand danois) "måste man inte vara JÄTTE stark för att ha en sån hund???"
    "Är inte dom hundarna väldigt korkade?"
    "Det är sånna hundar som skrämmer folk ,bits han?"

• Jacqueline
    Gammy skrev 2007-05-08 13:09:04 följande:
    grandis...love themvar på en utställning en gång, där ett barn gick fram till en grandisägare och frågade vad det kostar att rida på ponnyn hihihihi
    har en på snart 3år och hämtar en gd valp nästa vecka =)
  • Jacqueline
    amorcitajq skrev 2007-05-08 13:12:09 följande:
    zaria och nicknameni kanske borde starta nåt gång tillsammasn eller så! ;) ni verkar funka bra ihop...jag tycker som jag tycker jag tycker att det va dumt dkrivet men om ni inte är läskunniga så är det inte mitt problem!!!
    trodde nästan att du hade släppt det vid detta laget....får väl fortsätta att hoppas att poletten trillar ner snart!
  • Jacqueline
    enbacken skrev 2007-05-08 13:11:48 följande:
    Haha ja en grandis är ju i storlek som en ponny. Jag hade en kompis som hade en grandis som trodde den var knähund :)
    haha...min "lilla" kille brukar sätta rumpan i fåtöljen och ha frambenen på golvet =)
Svar på tråden "kamphund"??!!