Inlägg från: Gammy |Visa alla inlägg
  • Gammy

"kamphund"??!!

Kronobergs län
    Angrepp av kamp-hund: 1
    Angrepp av annan hundras: 8

Gävleborgs län
    Angrepp av annan hundras: 20

Östergötlands län
    Angrepp av kamp-hund: 2
    Angrepp av annan hundras: 33

Västmanland
    Angrepp av kamp-hund: 9
    Angrepp av annan hundras: 79

Kalmar län
    Angrepp av annan hundras: 34

Blekinge
    Angrepp av kamp-hund: 2
    Angrepp av annan hundras: 23

Stockholms län
    Angrepp av kamp-hund: 54
    Angrepp av annan hundras: 416

Dalarnas län
    Angrepp av kamp-hund: 8
    Angrepp av annan hundras: 65

Värmlands län
    Angrepp av kamp-hund: 3
    Angrepp av annan hundras: 15

Hallands län
    Angrepp av annan hundras: 37

Örebro län

Västernorrlands län
    Angrepp av annan hundras: 49

Västra Götaland
    Angrepp av kamp-hund: 14
    Angrepp av annan hundras: 109

Södra Lappland
    Angrepp av kamp-hund: 3

Norrbotten
    Angrepp av annan hundras: 27

Södermanlands län
    Angrepp av kamp-hund: 4
    Angrepp av annan hundras: 65

Gotlands län
    Angrepp av kamp-hund: 0
    Angrepp av annan hundras: 1

Uppsala län

Jönköpings län
    Angrepp av kamp-hund: 6

Jämtlands län
    Angrepp av annan hundras: 18

Skåne län
    Angrepp av kamp-hund: 24
    Angrepp av annan hundras: 192

Totalt 2006:
    Angrepp av kamp-hund: 136
    Angrepp av annan hundras: 1287

• Gammy

och nej...deras käkar låser sig inte!! heregud..det är en hund, ingen robot! hahahaha! men jämför gärna en PBs käkmuskler mot tex schäfer, sen lägger du till envisheten alla terriers sitter på

• Gammy

båda mina har blivit bitna av både PB och amstaff... inga större skador. Värre var det när min hane blev biten av en schäfer som satte sig så illa i örat men visst...det är starka hundar och man ska ha respekt för som precis som alla andra hundar!!
    Ägaren gör hunden!

• Gammy

jag utövar en sport med mina hundar som heter weightpull. SWBA heter organisationen som driver det. Vi har många pitbulls, pb-blandningar, amstaff mm.... här är lite info om alla de BRA hundägarna till dessa raser!

www.nt.se/nyheter/artikel.aspx

www.nt.se/nyheter/artikel.aspx&autoplayid=333286&autoplay=true#video_333286

artikel efter hundattack :

www.folkbladet.se/GEN_Sok.asp&ArticleOutputTemplateID=23&mode=SEARCH&BoolFlag=AND&PubDate=1900-01-01&FreeText=tyzon&Category=

Motartikel :

www.folkbladet.se/GEN_Sok.asp&ArticleOutputTemplateID=23&mode=SEARCH&BoolFlag=AND&PubDate=&FreeText=turbo&Category=

Bitstatistiken..fick den av en vän, om jag inte minns fel så gav aftonbladet ut den i samarbete med jordbruksverker och polisen...men är inte 100%...kommer ej ihåg.

• Gammy

man brukar använda en breakstick för vår kraft kan inte jämföras med en PB! Sen sparkar man inte på en hund som satt sig på en annan!! Det hetsar hunden ännu mer! Jag blir lite skrämd över att du som har en PB inte vet mer om din ras!

Är det en renras du har? Vart kommer din hund från, vart är den reggad samt stamtavla?

• Gammy

förstår inte heller varför alla gör kamp till något negativt! För mig är kamplust=kämparglöd! Det handlar om hur man som ägare kontrollerar det! Mina har/hade mycket jakt i sig, det använde jag till spår/sök och driv till att arbeta!!

nej..finns ingen ras som heter kamphund, det är ett samlingsnamn. Typ jakthundar, brukshundar mm.

En PB, staffe el. likn. är en arbetande hund som måste få arbeta mycket med både kropp och hjärna! Är utmärkta familjehundar, men som med alla andra hundar, så måste man veta vad man skaffar sig i kopplet såsom vad hunden kräver, styrka mm. Vill man ha en hund att gå långa promenader med och gosa i soffan så tycker jag inte att man ska skaffa sig en terrier överhuvudtaget! Visst, funkar säkert jättebra för vissa, men vill man däremot ha en hund att träna med, och vara ute mkt så är det en utmärkt hund.

• Gammy

man känner sin egen hund bäst. en game-avlad hund hade jag kanske inte kampat med helt okontrollerat om den inte var min egen, och jag visste vad den går för. Min kompis amstaff hane kan jag kampa med, han har inte den glöden utan det är enbart lek, och han har aldrig försökt ta över! Där måste man som hundägare visa från dag 1 vem som bestämmer. Vet hunden det, så är det inga problem.

• Gammy

precis...antalet renrasiga APBT med stamtavla är ganska lätträknade. för några år sedan låg de runt 350-400 st. vet ej hur det ser ut nu, vet någon så dela gärna med er.

okunskapen ligger på båda sidor. De som fortfarande tror att Pitbull inte är en ras, tror att den är olaglig..listan kan göras lång.

sen har vi dom som tror att de har en Pitbull, bara för att den ser ut så, eller "uppfödaren sa så". Tyvärr kan den listan nog göras ännu längre.

jag bor i malmö, här finns ett oerhört stort problem med förortspitbulls som jag kallar dom. Här avlas det till höger och vänster, kolla bara på blocket hur många "amstaffar" som säljs här.

• Gammy

amorcitajq : den enda här som är spydig är ju du. tar man upp ett ämne som är så känsligt, så måste man ta att folk tycker olika och säger det!

Nu vet jag att det inte var mig du menade, men du har bjäbbat tillbaka så fort någon har skrivit något du inte gillar.

• Gammy

jag har två JackRussell...det första folk säger är att de är skälliga. Min tik är det mot andra hundar, min hane skäller sällan...i lek kanske ibland.
    sen hör man ofta "jag skulle aldrig köpa en liten hund"...nej, inte jag heller, därför skaffade jag mig just JackRussell.

Jag tycker inte om alla raser, men däremot är jag så pass påläst och kunnig, samt har ett sunt förnuft att jag inte har fördomar mot andra raser. jag har blivit biten av rottis, schäfer, bullterrier och mellanpudel. är alla dessa raser farliga? sure.... just dessa individer tycker jag inte om...men förkastar inte en hel ras.

Svar på tråden "kamphund"??!!