Inlägg från: Y O D A |Visa alla inlägg
  • Y O D A

"kamphund"??!!

ärligt - tror du att man kan lära en cocker spaniel att bli som en pitbull?
    De är faktiskt avlade för kamp och skadorna blir betydligt större när något väl händer. Jag vet att t ex Golden toppar statistiken - men skadorna blir inte lika fruktansvärt stora på andra hundar eller människor som när en hund framavlad för kamp går loss. Självklart beror det oftast på ägarna, men du kan inte klandra folk för att de inte gillar kamphundar. Jag har stött på jättefina sk kamphundar men samtidigt så händer det grejer hela tiden med de här hundarna. Både i gbg där jag bodde förut och här i oxelösund där jag bor nu.

• Y O D A

tycker fö man ska ha samma strikta ägarkontroll från uppfödarna på såna raser som man har på t ex Varghundar. Jag har en varghundshanne och det var allt annat än lätt att bli godkänd för att få köpa honom. Det kan bli väldigt fel om man inte kan kontrollera en sån stor hund.

• Y O D A

då skulle jag vilja veta vilken kennel hon köpt i från - jag har haft från 2 olika och det inte lätt någon av gångerna.
    Om du läst mitt inlägg så skulle du förstå att - visst kampa på med en cocker du - förutsättningarna är inte samma och SKADORNA blir inte lika stora.

• Y O D A

ja, då kanske du inte ska använda det som referens när du uttalar dig om varghundskennlar.

• Y O D A

amorcitajq skrev:
    jag sa aldrig någon om någon kennel kära du utan jag skrev bara att hon hade köpt en varg hund utan problem!!! ännu en gång läs vad jag skriver!

Varför är du så spydig? Var det inte ens någon kennel? Då förstår du väl själv att det inte är någon seriös uppfödare?

Om du startar en tråd så får du väl tåla andras åsikter.
    Allt som media skriver är inte bullshit - för några veckor sedan blev en annan hund ihjälbiten här i Oxelösund av en pittbull. Folk fick ringa polisen för att hunden flängde runt inne i centrum och innan de kom så anföll den den andra hunden som var kopplad och ute med ägarna. Den andra hunden hade så svåra skador att den senare avlivades hos veterinären.

• Y O D A

Gammy
    det som är intressant att veta är hur stora skadorna blev. Angrepp är lite luddigt, det säger egentligen inte så mkt.
    Säger inte det för att smutskasta kamphundarna utan är ärligt nyfiken.

• Y O D A

amorcitajq
    jag har inte varit ett dugg spydig mot dig, jag har bara uttryckt min åsikt och du är väldigt defensiv och med det så tycker jag att saken är uttagerad.

• Y O D A

Rottis77
    Nu ska jag förklara 1 gång till:
    Jag skrev tidigare att vissa hundar har mer anlag till kamp än andra. Är det någon som tycker annorlunda? Jag skrev också att jag träffat på trevliga kamphundar - med kunniga ägare.
    Jag efterlyste mer kontroll av vilka som ska få köpa hund - betyder inte att jag vill förbjuda rasen. Är själv ägare till en rätt stor hanne som också kan bli farlig i fel händer, det var inte lätt att köpa honom - för kenneln var skitnoga med vem som köpte.
    Det vill jag att de sk "kamphunds uppfödarna" också ska göra -kontrollera sina valpköpare.
    Det måste väldigt lätt att köpa en sådan hund eftersom många som har den är runt 20 och i många fall okunniga om hund. Det blir stora konsekvenser om en sådan hund inte kontrolleras av en kunnig person. Rasen har ju väldigt dåligt rykte av en anledning - fel ägare. Samma ägare som köpte machohundar som rottis o schäfer tidigare - och gav även dessa raser dåligt rykte tidigare.

• Y O D A
    Nifelheim skrev 2007-05-10 21:14:13 följande:
    Nä jag kan fan inte hålla mig fast jag är LESS på såna här trådar. Jag har växt upp med APBT jag har så länge jag haft egna hundar haft kamphundsraser och nu på senare år förstörs rasen så inihelvete av att den blivit en sådan modefluga. Det finns 2 grupper som förstör en underbar rastyp; grupp 1 är de som kan kategoriseras som unga killar som behöver en tuff hund att skrämmas med. Denna grupp är alla medvetna om, den andra är det värre med:grupp 2 är de som försöker göra Pitbulls till ngn form av snuttegris. SNÄLLA, det är en hund av kamphundsras. Man kan _aldrig_ säga att "min pitbull går sååå bra med alla hundar" och släppa den lös med alla man träffar. Det är inte naturligt för dem, de blir stressade och en dag smäller det.. En APBT eller amstaff är en arbetande hundras, det är ingen hund som du skaffar och har som soffhund och går promenader med och tror att den mår bra. En frisk amstaff/pitbull måste få arbeta för att inte bli knäpp i huvudet. Det är nog inte så tokigt med restriktioner om vilka som skulle få skaffa en "kamphundsras". Vet man inte vad det är man har i kopplet är de livsfarliga. I rätt händer däremot är de underbara hundar som älskar människor och de FÅ hundar som ingår i deras flock.
    Tack för ett jäkligt bra inlägg i den här ändlösa diskussionen!
Svar på tråden "kamphund"??!!