Inlägg från: Rottis77 |Visa alla inlägg
  • Rottis77

"kamphund"??!!

amorcitajq: Tycker att du har en väldigt vacker hund Skrattande

Yoda: Tycker du att vi ska förbjuda dessa underbara raser som folk kallar "kamphundar"??? Tror du inte att folk som vill ha dessa hundar för att vara tuffa hittar en ny ras att förstöra?? Inse att det är inte hunden det är fel på utan ägaren!! Jag jobbar som djursjukvårdare och jag sätter ju betydligt oftare på en sk "familjehund" en munkorg, pga att ägarna till typ Golden tycker att dom har skaffat sig en söt lite familjehund, men det visar sig kanske att dom fått en stor stark dominat hund. Dom säger ofta "Nä, vi får inte titta på såret på tassen, det tycker han/hon inte om!!! Va händer då när deras lilla barn råkar ta på såret på tassen???? Jo, det kanske bits och sen hamnar den hos hos för avlivnig!! Är detta då hundens fel?? Den har ju inte blivit rätt uppfostrad, hunden har fått bestämma hela tiden! Helt klart ägarens fel här oxå!

När jag va 18 år skaffade jag min första Rottweiler, och då va det bla den rasen som va så "farlig". Rottisen jag skaffade då hade inte det typiskt trubbiga rottis huvudet, uatn det lite mer smala labbe huvudet, fast lite grövre benstomme, många kunde komma fram och klappa den söta vovven, men när dom frågade va det va för ras backade dom 10 m!!!!
    När man då frågade " E du rädd för han" svarade dom ofta " bits inte såna????"

• Rottis77
    enbacken skrev 2007-05-08 11:58:20 följande:
    Nej men de gör mer skada när det tilltar än en liten tax.
    Och om taxen biter ett litet barn då???? INGEN hund ska få bitas, oavsett storlek. Får tyvärr oxå ofta höra på jobb från små hundsägarna tex när man tar ett blodprov och den lilla hunden börjar morra " ja, visst får du "smaka" lite på tjejen som sticker dig", då blir jag arg och sätter på hunden en munkorg, och ägaren blir nästan alltid sur. Bara för att hunden är lite är det INTE okej att den beter sig hur som helst.
  • Rottis77
    trollkarl skrev 2007-05-08 12:00:02 följande:
    inte bra gjort att kampa med en staff, om du inte vill ha en hund som senare kampar tillbaka om att vara alfa.
    Klart man ska kunna kampa lite med sin hund fastän det är en staffe, det betyder inte att det blir en kamphund eller att hunder tar över!! Kolla alla mentaltest på hund, där kampar dom ju för att se hur hunden reagerar när dom slutar.
    Jag kampar ofta med mina rottisar, det gör jag tex efter ett lyckat spår som en belöning för hunden, men det betyder inte att mina vovvar sen kommer och kampar om att bli alfa! Det är bara en belöning för dom.
  • Rottis77
    emersson skrev 2007-05-08 12:24:00 följande:
    ja varför? folk vet inte vad dom avlar på, och de flesta blandisuppfödarna har inte hd-status eller nått annat.... och måååånga gör det för att tjäna pengar.... t exJag har en omplaceringsblandis..så självklart är jag inte emot blandisar utan aveln ...
    Håller med, dom enda som är riktig bra på uppfödning av blandraser är jägare, men dom är VERKLIGEN noga med vad dom avlar med, kollar HD status mm.
  • Rottis77
    Litheo skrev 2007-05-08 12:30:51 följande:
    Jag har en "kamphund" amstaff/pitbullHan heter Åke och är 8 år gammal, heeelt underbar!Han älskar sin lillabror (våran son) p pussar ofta på honom.Dessutom älskar han de flesta hundar, hanar som tikar (han känner ibland inte skillnad)Han är hur snäll som helst, synd att folk lyssnar på så jävla mycket skitsnack!
    Då får du krama om lilla Åke idag lite extra, för han har faktiskt namnsdag idag Skrattande
  • Rottis77
    emersson skrev 2007-05-08 12:31:07 följande:
    de som avlar på draghundar verkar oxå rätt ok .. vad jag hört iaf =)
    ja, det stämmer nog ja.
  • Rottis77
    Jacqueline skrev 2007-05-08 12:32:17 följande:
    det finns fördomar om alla hund raser tycker jag...när fördomarna egentligen bör vara mot hundägarna!!
    Skrattande Kan bara hålla med!!! Skrattande
  • Rottis77

Gammy: Är det inte mycket skador inom wp?? Jag jobbar ju som djursjukvårdare och vi hör ju bara om det negativa!

• Rottis77

Gammy: Ryggskador och avslitna ledband är väl det vi hör om. Tror det va senaste nr av veterinär tidningen som det var ett stort inlägg om just wp, tyvärr hann jag aldrig läsa den men jag ska se om jag hittar den igen på jobb så kan jag ju återkomma med om vad där stod.

• Rottis77
    LillaLinan skrev 2007-05-14 11:19:06 följande:
    Det jag undrar på gällande sk kamphundar är följande...skaffar man dom för å ha som typ gosehundar eller som vakthundar? När jag va liten visste jag många som hade Rottweiler men de vaktade på deras företag osv. Inga hundar de hade för å sitta å mysa med i soffan. Idag känner jag oxå några som har kamphundar men då är det personer som är allmänt konstiga å osäkra på sig själva och som måste ha en stor å farlig hund å skylta med. Min fråga är egentligen...varför kamphund?
    Och hur hamnade Rottweilern bland kamphundar??? Jag ville ju ha en hund och köra bruks och lydnad med + att rottisen är en himla trevlig ras.
Svar på tråden "kamphund"??!!