"kamphund"??!!
Och för att få det så seriöst som möjligt ska man köpa reggade hundar med krav på uppfödare, som sagt.
Och för att få det så seriöst som möjligt ska man köpa reggade hundar med krav på uppfödare, som sagt.
Men det är BRA att schäfer tas upp, det behöver belysas.
Kan från SKK's sida meddela att det pågår kraftiga diskussioner om vad som måste göras med den aveln, och det är fort.
Lite byråkrati först bara.
Min ras, Staffordshire bullterrier är en riktig kärringhund faktiskt, många tanter som har upptäckt det.
I England har de alltid varit en tanthund av stora mått, och jättevanlig i barnfamiljer.
Dom ska jämt sitta i knät och vill vara med överallt och tycker om bullar och kakor, så de trivs prima hos damer.
Förra tisdagen när jag höll öppen kurs kom det en fin lady på 63 som gått i pension och skaffat sig en staffe som sällskap på dagarna. Tjusigt värre!
amorcita
Men alla tycks ha fattat vad hon menade utom just du, så det kanske var du som var korkad.
Då glömmer vi det.
Gammy
Precis!
Helt toookiga i barn.
När jag är trött och bakis och inte orkar aktivera min hund så värst mycket en söndag, så sätter vi oss på en bänk i en lekpark och låter henne titta på alla barn och pussas och bli klappad.
Då är hon nöjd för hela kvällen sen.
Kan lägga till en liten historia om det där med att Staffar är tokiga i barn.
En gång när vi var ute i en park och jag satt på en filt och hon låg intill så började två ungar från en annan familj att bråka.
Storebror drämde till lillasyster i skallen med sin festis.
Min hund blev helt knäckt och började "grina"
La sig bakom mig och tjöööt.
Hon ville inte se på eländet när de söta barnen fick utbrott, vovven blev jättelsedsen.
Jag tycker att chihuahua ska bli nästa livsfarliga ras.
Ser man sig inte för så har man plötsligt trampat ihjäl dom, skitfarligt.
Nu ska jag göra lite nytta här, hejsan!
sam1
Om du deltog på hela mh-testet så lär du ha sett att hundarna var egna individer.
Att en hund helt saknade dådkraft talar inte för hela rasen.
Jag tror att måttligt dådkraft hos amstaffen är vanligast.
Kan jag få fråga av ren nyfikenhet, jag är som ni säkerligen har sett tidigare i tråden, ingen motståndare till kamphundar. Jag har en själv.
Jag undrar varför ni köper pit istället för amstaff eller annan ras som är godkänd av SKK och som är reggade?
Gammy
Nja, det är inte riktigt samma sak, men jag förstår vad du menar.
Det jag syftar på är varför man inte satsar på en reggas ras i SKK.
Men jag är ju extrem när det kommer till mitt behov av att allt ska vara så rätt och riktigt som möjligt.
Glöm att jag frågade.
enbacken
Jag menar just det, att den inte går att regga i SKK.
Menar inte att den inte är rätt och riktig för det.
Jag kan utveckla hela mitt tankesätt, det är ju liksom lite svårt för er att läsa mina tankar
Jag är extremt trött idag, får skylla min otydlighet på det.
Jag har en dröm om att pitbullen en dag ska få sin ärliga chans i Sverige. Att SKK ska godkänna dess avel så att seriösa uppfödare kan arbeta med sina seriösa kennlar.
Det är en dröm, jag hoppas att den en dag blir sann, tyvärr går det ju lite i motvind, inte så lite heller.
Detta är en utav de frågor jag ständigt tar upp inom SKK.
Tyvärr ligger de inte direkt högst upp i listan.
Min önskan är att ALLA (jag vet att det är helt omöjligt, jag fantiserar nu) ska köpa reggade hundar så att SKK får en överblick, samt större krav mot sig av hundmänniskor Sverige runt att ta tag i förändringen.
Tyvärr så bidrar ökandet av oreggade hundar till att SKK inte släpper in piten. Deras kontrollbehov och önskan att försöka få koll på den övriga aveln i Sverige stoppar nämligen dem från att våga ta steget ut och ge Pitbullen en seriös chans.
Det är ungefär som att alla oreggade hundar måste försvinna först, så att man kan börja om från noll.
Så ser det ju sålklart inte ut, men det är lite av den andan jag känner när jag jobbar med just dessa frågor.
Summa:
Om alla skulle köpa hundar som är reggade i SKK så skulle vi fortare kunna påverka även pitbullens godkänande.
Något jag ser som önskvärt.
sam1
Okej, som sagt det är olika.
amorcita
DU ska inte få regga henne som amstaff hos jordbruksverket.
Herregud vilket humör, taggarna utåt igen.
Jag glömde att du har alla papper på din pit, annars ska den reggas som blandras.
I SKK ska de inte reggas alls, och har SKK påstått att du får regga din pit som amstaff så har det skett grova fel.
Jag höll helt enkelt fortfarande i shift när jag skrev "u", ett misstag.
En gång är ingen gång, två gånger är två gånger för mycket.
Betvivlar att det går till så hos SKK, då de är såna skrajsiga saker när det kommer till pitbull.
Däremot så vet jag att det inte alls är speciellt ovanligt att folk med pit eller blandning på pit lyckas få dem till amstaff på vet-besiktningen för att lättare få en bra försäkring.
Du misstolkar det mesta som skrivs här till att folk hoppar på dig fast de bara argumenterar eller drar exempel.
Jag ger upp när det kommer till att diskutera med dig.
Hej.
amorcita
Men varför kan du inte föra en diskussion om saken? Vi sitter i ett forum och dessutom så är vi inga motståndare till dessa raser, tvärtom, vi har dem själva hemma.
Att du ville ha henne reggad i SKK säger en hel del om hur insatt du är.
Det är inte en godkänd ras hos SKK och det trodde jag de flesta med pitbull visste.
Att de från SKK's sida erbjudit er att regga hunden som amstaff istället låter helt otroligt.
Ska man inte få undra eller ifrågasätta vad du säger utan att du bryter ihop i molekyler så är det en dum idé att hänga här inne.
susspan
Uppfödaren till min hund, staffordshire bullterrier, hörde av sig till Uppsala Nya Tidning och sa att de var hjärtligt välkomna hem till henne om de ville visa Uppsalaborna en annan sida av myntet.
Tidningen nappade, så förra lördagen var det en helsida om dem. En jättefin bild och en riktigt bra artikel.
Rubriken löd "En missförstådd familjemedlem".
Så det kan absolut löna sig att höra av sig till media och bjuda in dem till sitt hem med den galna mördarhunden!
amorcitajq
Visa mig ett inlägg där jag "påstår så jävla mycket om dig", tack.
Jag har nämligen aldrig påstått något om dig. Däremot så gjorde du just det om mig.
Du hittade alltså inget sådant inlägg.
Bättre fly än illa fäkta.
Då säger vi så.