• Alina

100 kr i timmen!?!!!

Vi ska lämna bort vår dotter till en barnvakt, 25 år, från 14.00-24.00. Hon somnar ca. 19.00. Detta blir sammanlagt tio timmar, varav hon sover fem. Nu vill barnvakten ha 100 kr i timmen!!!
    Vet inte men det känns väldigt dyrt, vad är egentligen rimligt att betala?

• Svar på tråden 100 kr i timmen!?!!!
  • Fideli

Betalar barnvakten skatt på pengarna? Om inte (och kanske ändå) låter det hutlöst.

• Coz

Ingen dålig timpenning det! Kanske skulle skippa undersköterskejobbet man har inom vården och börja knega privat som barnvakt.
    Nej, men skämt o sido..det är på tok för dyrt tycker jag!

• Korallen

100:- i timmen är ju ungefär 150:-/tim före skatt på ett vanligt jobb, vilket i sin tur är ca 26.000 i månadslön.

100:- tycker jag är alldeles för mycket. 50:- låter mer rimligt.

• Aihnoa

Jag brukar jobba som barnvakt här i Spanien och jag tar 6 euro i timmen.
    Mindre om det är lääänge och ofta.

Hon var på tok för dyr tycker jag.. Är hon barnsköterska eller utbildad med barn på något sätt? I så fall kanske hon anser sig "värd" de pengarna.. Inte vet jag..

Näpp, stoppa vid 60 kr i timmen!

• isabell22

50 kr i timmen låter rimligt för så pass många timmar efter midnatt brukar endel ta dubbelt...

• werner

Nämen, menar hon att hon vill ha 1000 spänn för å sitta barnvakt!? Helt otroligt.
    Nej, _minst_ en halvering tycker jag... Jag minns när jag brukade sitta barnvakt, då fick jag typ en hundring för en kväll. (Å så åt man upp allt som fanns i skafferiet )

• Mumin

Hutlöst dyrt! När jag jobbade som barnflicka för 8 år sen (svart) fick jag 1000 kronor i veckan (må-fre) och då jobbade jag 8-14 samt fick frukost och lunch.

Jag kan komma och passa hos er för halva priset !
    Nej, skämt åsido, max 50 kr i timmen!

• Alina

Ok, Tack då vet jag att det är orimligt...

• Fru Larzzon

Jag brukade oxå få typ hundra spänn för ett par timmar vilket man tyckte var helt ok. Och så brukade man kanske få hyra sig en film och en påse karra som de betalade. Jag brukade göra som Werner här ovan, man kollade om d fanns något smaskigt i skafferiet annars

• twinmom

Men det måste väl även barnvakten fatta att det är totalt orimligt att tjäna 1000 kr på en kväll/dag....... jag jobbar extra i gång i vecka och tjänar efter skatt 1200 / mån så jag skulle gärna jobba 10 h och få samma pengar! Nej, totalt orimlgt skulle jag vilja säga......... kanske 400 för hela tiden!

• therreh

Det lät ut lite överdrivet. Räcker det inte med nån hundring o sen att hon får äta det ni har hemma eller nåt sånt, som de andra skriver. Inte ska hon väl ha tusen spänn skattefritt på den kvällen?!

• Åsa

Eh, therreh, du såg inte att det var 10 timmar det rörde sig om va?; jag betvivlar att någon arbetar för tio kronor i timmen

100 kr skattefritt i timmen verkar extremt högt även om det är på kvällen. Hade hon begärt det för en enstaka timme hade jag förstått det om hon måste lägga restid också men här är det ju fråga om massor av timmar i sträck. Hon måste inte lägga jättemycket pengar på taxi hem eller något? Hoppas ni kan komma överens om något rimligare eller hittar någon annan som är pålitlig. På mitt extrajobb får jag för övrigt 98 kr i timmen + 12 extra efter kl 19 _före_ skatt.

• therreh

åsa -> eh, du såg inte att jag skrev NÅN hundring va?

• Fommpen

Jag tycker också att det låter jätte mycket.
    När jag var runt 18 år, så satt jag ofta barnvakt till en familj med 5 barn, den yngsta var rut 6 månader å den äldsta 10 år. Jag brukade komma dit vid 18-tiden, å så kom mamman alltid hem vid 11-12 -tiden dagaen efter. (vet inte vad hon var ute och gjorde) Men jag fick iallafall 300kr för de timmarna.
    Jaga tycker absolut att 500kr för de 10 timmarna räcker och blir över.
    För man ska väl inte försörja sig på att sitta barnvakt?!

• Ninnna

Min dotter, 18 år brukar få mellan 100 och 200 per kväll när hon passar kusinen (3 år och ganska krävande!)

Är det din vän eller en okänd arbetslös!

Hutlöst tycker jag - som vän ställer man upp och som släkting/bekant tar man emot en rimlig summa. Aldrig mer än ett par hundra för en em/kväll.

Min åsikt!! Passar gärna nära och käras barn utan ett öre i ersättning men utgår ifrån samma stöd tillbaka!

Lycka till!

• Erika

100 kr i timmen vet jag flera som ger sina barnvakter om de är där i typ 2-3 timmar, jag skulle ge henne en 500 lapp och skjuts hem eftersom det var så sent.

• amathea

När jag jobbade som barnvakt ibland då och då, så fick jag 60kr/h svart.... vi räknade va det blev om jag hade betalt skatt, och så fick jag lite över....

Svar på tråden 100 kr i timmen!?!!!