• Eliand

Fler med blödarsjuka barn?

Undrar om det finns fler här på FL med blödarsjuka barn? Min son har svår hemofili A.

• Svar på tråden Fler med blödarsjuka barn?
  • Filifjonkan1

min sambo har blödarsjukan, har inte kollat om min dotter har det...det är tydligen ärftligt(?)

• amazonsvea

jag har en väninna vars två pojkar har den allvarliga formen. De lever bra liv och är unga vuxna idag. /Amazonsvea

• Filifjonkan1

jag vet ej hur...min sambo slutar inte blöda........hm..har han en finne o kliar hål på den av misstag på natten så är hel sängen blodig på morgonen.......men vet ej hur man märker..

• Eliand

Min son fick stora blåmärken och blödningar... BVC sa att det var normalt, ända tills han fick en muskelblödning i ena skinkan.
    Sedan så tar man blodprov. Hemofili A ärvs från mamman men det är bara sönerna som får det (om inte både mamman och pappan har anlaget, männen är alltid blödarsjuka, kvinnor kan vara bärare.)
    Felet sitter på X kromosomen, och pojkar ärver sin enda X kromosom av mamman.

• Fru Mi

Hej, vill gärna vara med här men vill oxå tillägga att det finns många varianter av blödarsjuka och de flesta av dem ärvs som Eliand beskriver.
    Min son har X-kromosombunden trombocytopeni. Den tillhör ingen av de "vanliga" som Hemofili A och B och von Willenbrand(som flickor kan ha). Symtomen är desamma dock med blåmärken och blödningar. Den heter Wiskott-Aldrichs syndrom.

Mamma till lillprins Valdemar
  • Fru Mi

Puffar upp din tåd lite!

Borde finnas fler...

• Majjss

Fru Mi: Bara undrar om X-kromosombunden trombocytopeni ibland kallas för ITP? Tror att det är det som min sambo har... dvs brist på trombocyter...

Brukar man testa barn till föräldrar med blödarsjuka? Undrar lite om vår dotter kan ha ärvt det eller inte (hon är bara 5mån än, så jag vet inte om hon har lätt för att få blåmärken osv än)

• Fru Mi

Majjss

Näe det är inte samma sak. ITP kan man få efter en infektion och det kan också försvinna efter detta. Men man kan oxå få kronisk ITP som man får leva med hela livet.
    Symtomen är desamma dock men ITP är inte x-kromosombunden.
    Du behöver nog inte oroa dig för dottern.

Min son kommer inte att få blödarsjuka barn däremot hans dottersöner kan få det.

Hoppas du förstod

• Fru Mi

Jag menar att hans döttrar kan få blödarsjuka söner

Svar på tråden Fler med blödarsjuka barn?