• Cariñaa

dålig viktuppgång...några fler??

hallå

är det några fler där ute som har barn som inte går upp i vikt som de ska????.

Min Felicia går upp i vikt men kurvangår nedåt eftersom hon går upp lite varje gång och vägde bra när hon föddes. Man håller nu på att ta prover för att se att allt är som det ska #håller tummarna#

nu vid 6 månaders ålder väger hon 5600 och är 64 cm lång. Har bra gått upp 2 1/2 kilo på sex månader!!!

Hur är det med era barn?

/caroline, flisans mamma

• Svar på tråden dålig viktuppgång...några fler??
  • Mamma och Mor

Var igår och vägde min fem månader gamla dotter. Hon är ca 64 cm lång men väger bara5400 gram..... väldigt lite med andra ord. Viktkurvan har planat ut lite mer och nu blev rådet att trycka i henne gröt minst en gång per dag....
    Själv börjar jag funderar på om det finns någon allergi eller sådant som gör att hon inte går upp - för äter, det gör hon allt.

• abovo

Lova att ni kollar in WHOs nya kurvor!! De skiljer sig väldigt mycket från de som BVC använder (de som BVC nu använder är WHOs GAMLA kurvor).
    Det låter hemskt att ni fått rådet att trycka i barnet gröt!! Men min uppfattning om BVC förstärks härmed.

www.who.int/childgrowth/standards/chts_wfa_girls_z/en/index.html Här kan ni se det i pdf filer, hoppas ni kan det!

• LIVochLinnea

De kurvor som BVC använder är utvecklade av två barnläkare i Göteborg. När det gäller barns vikt så ska barn öka efter ett visst mönster de har oftast en amningspuckel i början för att senare plana. Barn måste inte gå upp de genomsnittliga 250 grammen per vecka (de första veckorna) . De kan gå upp 100 en vecka 350 en annan bara de håller sig någorlunda och inte går ner i vikt.
    Barn som har små föräldrar blir ofta små så därför finns det en liten ruta med föräldrars vikt och längd på BVC kurvan.
    Mat ska vara lustfyllt och gott. Det är jätte dumt när bvc gör så stor sak av maten. Extra fett i gröt och smakportioner. Låt barnen plocka plock mat. Jag har också en liten tjej hon är snart 3 år och väger 12 kg. Hon har alltid legat under 2 standard diviationer. Ja vad ska man säga hon far runt som ett jehu!

• Mamma och Mor

Hos det bvc jag går till så skiter de högaktningsfullt i hur små vi föräldrar ärFundersam - hon ska minsann följa sin kurva och nu när hon planat ut så ska det ätas gröt i massor.
    Är själv bara 161 cm lång och maken strax över 170 cm - så hur i hela friden skulle vi kunna få ett stort barn??
    Min dotter jollrar, vänder sig, skrattar och sprattlar - så det verkar inte direkt gå någon nöd på henne. Jag orkar dock inte stå emot bvc´s tjat längre utan har börjat ge gröt nu.... fastän jag helst helammat fram till 6 månader...

• Helene m Olivia o Sigrid

Sigrid gick bara upp drygt 2 kg sina första 6 mån.
    INGET fel på henne!

Så länge de GÅR upp och växer på längden, kissar och bajsar ordentligt, MÅR bra och utvecklas som de ska så är det inga problem! De får t.o.m. stå stilla i vikt under en period!

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • Helene m Olivia o Sigrid

Fy fan vad jag bråkat med BVC!!

(¯`°?.¸ ღ O-031017 & S-051003 ღ ¸.?°´¯)
  • myrslok

carinaa min pojk är 3 veckor nu. Men han har börjat gå upp bra nu. Trots mega spyor varje dag. Ska till bvc på onsdag han borde väga minst 4,6 kg så som han äter. Ammar också rätt mycket nu+ ger ersättning även på nätterna var 3 timme. Om han gått upp bra så blir det nog bara ersättning var 4 timme ett tag hoppas det!

• Billa

Hallå!!!
    Har en liten tjej på 8,5 månader ungefär och hon går heller inte upp så bra i vikt. Just nu väger hon 7435 gram och är 70 cm lång (var och vägde henne idag...) Hon har alltid varit liten, ändå sedan hon föddes (vägde 3065 gram och jag hade gått 9 dagar över tiden) och kommer förmodligen alltid att vara en liten och späd tjej. Fram till 3 månaders ålder så gick hon upp bra i vikt, men sedan började allt viktkrångel...... När det gäller längden så följer hon kurvan fint, men vikten är det sämre med. Det har också hänt ett par gånger att hon faktiskt har gått ner i vikt. Har varit hos en barnläkare nyligen för att kolla upp allergi, dels pga dålig viktuppgång men också pga att hon har haft en del kaskadkräkningar till och från och oftast i samband med att hon ätit puré. Väntar nu på provsvaren. Hon är dock pigg och glad förövrigt så det verkar inte vara någon större fara med henne. Kan också tillägga att hon är ganska liten i maten, så det gör väl sitt också.....
    Vissa barn är väl helt enkelt lite mindre och spädare av sig bla min lillskrutta. Alla barn är ju olika. Men är man orolig så är det ju bättre att ta prover på barnet så får man ju svar sedan. Jag gjorde ju så.......
    Ha det gött allihopa!!!!

• abovo

Min son var också en smalis och är det fortfarande. Och han ska vara det. Jag kollade runt lite på nätet och hittade en amerikansk benämning på våra små. Banana babies, bananbarn! De är inte lika vanliga som äpple- och päronbarn (!)
    Vanligt är också att dessa våra banana babies är extra energifulla och livliga. Stämmer på min son iaf.

Svar på tråden dålig viktuppgång...några fler??