• tinna

Lite OT, nån med sk tvättstugeschema?

Min arbetsplats ska införa sk tvättstugeschema from hösten. Är det nån som har erfarenhet av något sådant system? Brukar man få det så som man vill eller är det mycket "gnäll" och bytande av tider? Jag tycker egentligen att det låter som en riktigt bra idé men fungerar det i verkligheten? Både jag och min man jobbar skift så det kan ju betyda att jag kan lägga mitt schema så att Jakob inte behöver vara alls mycket på dagis, men samtidigt får jag ju aldrig träffa min man då. Mycket att klura på!
    Dessutom vill förskolan ha in ett schema för Jakobs tider iom ansökan, men det går ju inte, han ska ju inte börja förren i september och jag har ju ingen aning om hur schemat ser ut då!

• Svar på tråden Lite OT, nån med sk tvättstugeschema?
  • Jojo77

Vi har det på vårt jobb och det fungerar bra men nackdelen är att man får det färdiga schemat ganska sent bara två veckor innan det börjar gälla hos oss. Vi lägger i 6-veckorsperioder.

• Åsa

Menar du scheman av typen där arbetslaget lägger in önskemål som man utgår ifrån så har jag hört både från ställen där det fungerar jättebra och andra där det inte gör det. Har kompisar i vården som jobbar så (programmet TimeCare).

Det ligger ju i arbetsgruppens intresse att komma fram till fungerande tider eftersom man har större möjlighet att styra sin tid som man vill då. Därmed förskjuts ansvaret för fungerande scheman från chefer till de anställda. Där min ena kompis jobbar sade chefen att lyckas arbetsgruppen inte enas trycker hon fram ett slumpartat schema i programmet i stället. Hittills har det inte behövts där.

• Jojo77

Det är Timecare vi har också.

• tinna

Det är timecare vi ska få också. Är det alltid så att man får schemat så sent? Vad säger förskola/fritids om att få tiderna så sent? Nån som vet?

• Maggis

Har också "fri arbetstidsförläggning" och börjar ju jobba till hösten. Så jag har också klurat lite på det. Men alla mina arbetskamrater med barn fixar ju det så...
    Hur som helst fungerar det bra hos oss, utan några större diskussioner. Dagiset får helt enkelt acceptera att jag inte kan skicka med schema nu.

• Jojo77

Det är inte alltid att man får schemat sent. Det är ju upp till varje arbetsplats att bestämma ett datum då det skall vara klart senast och så påverkas det av hur snabba och "duktiga" personalen är på diffkorrigeringen (när man ändrar så att schemat stämmer och alla dagar täcks personalmässigt).

• Cammo

Vi hade tvättstugeschema... tycker det är kanonbra jag! Vi la ut en 4veckors period åt gången, då gjorde jag alltid så att jag hade 3 bra veckor, med mycket ledigt å så, sen hade jag en "grisvecka" med typ bara 7-16 och dubbelturer hela veckan..men det var det värt! Vi fick alltid dom klara schemana i tid så på dagis klagade dom aldrig.

Svar på tråden Lite OT, nån med sk tvättstugeschema?