• junibarn76

Läpp/gomspalt

Jag har en mamma som har läppspalt och nu är jag själv gravid med mitt första barn. Jag vet att läpp/gomspalt kan vara ärftligt.

Nu vänder jag mig till er som har barn med läpp/gomspalt och undrar när ni fick reda på det?

Såg man det på rutin-UL eller var det först vid födseln?

Är det något som ni kunnat härleda till ärftlighet eller inte?

Jag vet soma sagt inte om mitt barn har detta men var på UL i förrgår och funderade efteråt om det är något BM kan se då. Jag är i vecka 20 nu.

• Svar på tråden Läpp/gomspalt
  • junibarn76

Tack så mycket
    Jag har varit där tidigare och läst men jag funderade på om det fanns fler som har barn med läpp/gomspalt.

• PyretS

Hej!
    Har en kompis som precis fick barn och då upptäcktes gomspalten (liten) först på undersökningen efter förlossningen.

• Mollymajs

Hej!! I vanliga rutin Ul ska man ibland kunna se läppspalt beroende på hur den är. Enligt vår BM som gjorde Ul tittade de efter det och såg ingen. Men vår lilla Ella kom ut med läppsplat ändå men lika glada är vi för det. Hon lever och är frisk Men visst va det ett tufft besked och få men jag är faktiskt glad att de inte märkte nåt på Ul utan först vid födseln. Ja hade orat mig i onödan. Gomspalt ser man inte vid vanligt Ul tror man ev lan se det vid 3D men är inte säker. Vet oxå att ifall Bm misstänker spalt eller nåt annat MÅSTE de berätta det för föraldrana.

• junibarn76

Mollymajs > Tack för svaret! Jadå jag vet att det inte är någon fara med läppspalt, på min mamma syns det inte ens värst mycket. Vi ska på 3D UL i vecka 28 så jag får väl se då. Kände bara att det skulle vara skönt att veta och vara beredd på.

• Gsson6

om en av föräldern har det är risken 4-6% att barnet ska få nogon form av spalt...min kille har det genomgående Läpp-käk och gom....har kollat det mycket....men som sagt risken är liten...

Vi två ska bli tre...
  • Aleakim

Hej!
    Vi såg på vårt ultraljud att vår pojk kommer att födas med spalt. Det är dock mkt ovanligt att det upptäcks vid ultraljudet. Vi var de tredje någonsin i Örebro. Kanske kan ni be om ett ultraljud till om ni är oroliga. (Vi har varit på 3 st!) =) Det kändes skönt att veta iförväg för mig. Min pappa hade spalt men min lillasyster har två barn utan spalt, så det är ju inte alltid det går i arv ändå.

• junibarn76

Gsson6 > Tack Det låter ju som att risken är rätt liten då.

Aleakim > Ja vi ska faktiskt få gå på ett UL till om två veckor. Inte för att kolla just det utan för att de glömde spela in det förra på dvd. Därför får vi ett till som bonus

Sen så ska vi ju på 3D ultraljud om 8 veckor och då lär det synas.

Tack för era svar!

• kittel

Jag har flera i min släkt med läpp- och gomspalt och erbjöds 3D ultraljud. Det syntes jättebra att det INTE var något 'fel' för oss, men det är svårt att lyckas se själva gommen, eftersom barnet då måste 'råka' gapa stort...men läppspalt hade synts tydligt. 3D är helt fantastiskt - man ser ansiktet så tydligt!!!Vi kollade främst för att det kändes bra att få kunna vara lite förbered, utifall att. Lycka till! /Erica

Svar på tråden Läpp/gomspalt