• junibarn76

Läpp/gomspalt

Jag har en mamma som har läppspalt och nu är jag själv gravid med mitt första barn. Jag vet att läpp/gomspalt kan vara ärftligt.

Nu vänder jag mig till er som har barn med läpp/gomspalt och undrar när ni fick reda på det?

Såg man det på rutin-UL eller var det först vid födseln?

Är det något som ni kunnat härleda till ärftlighet eller inte?

Jag vet soma sagt inte om mitt barn har detta men var på UL i förrgår och funderade efteråt om det är något BM kan se då. Jag är i vecka 20 nu.

• Svar på tråden Läpp/gomspalt
  • junibarn76

Kittel > Tack! Jag ser verkligen fram emot 3D ultraljudet. Det ska bli väldigt häftigt och allt kommer säkert se normalt ut.

• lillaleiasmammma

läppspalt ser dom även med vanligt UL. Det brukar dom kolla hur som helst har jag fått för mig

• HelenaMaria

På mitt rutin-UL kollade BM ifall läppen var hel. Det finns ju såklart inga garantier men skönt att de kan se så mycket. Läppspalt och gomspalt brukar väl hänga ihop så ifall läppen är hel brukar väl gommen också vara det.

• Gsson6

HelenaMaria:
    det behöver inte hänga ihop...jag vet ett par stycken som har bara gomspalt...alla spalter läpp, käk och gom kan komma separat...eller ihop....

Vi två ska bli tre...
  • junibarn76

oj...det varkar vara mer komplicerat än vad jag trodde. oavsett vad så antar jag att jag inte kan förbereda mig mer än att nu gå på ett extra UL och sen göra ett 3D UL i vecka 28.

Det är ju trots allt inte något farligt tillstånd för bebisen

• Mollymajs

Läpp spalt och gomspalt behöver inte alls hänga ihop. Många har antingen eller eller allt. Sen är det inte så lätt att upptäclka läppspalt på rutin UL även om man tittar effter det. Läppspalt kan ju va allt ifrån ett litet, litet hack o läppen till ett "hål" spalt till näsan.

• gbgumman

Ingen erfarenhet, men när vi var på vårt 3D ul så kollade jag om det så helt ut. Titta själv på bilderna så ser hur tydliga de är. Tips om du är orolig så gå på 3D.

• gbgumman

Läste nu att du skulle på 3D. Lovar det är jätte kul. Vi kunde se att vär lilla antagligen få min grop i hakan

• HellaTD

Min bror har läpp käk och gomspalt. Min syster har två barn och jag har två. ingen av dessa har fått det, så det måste ju inte bli så. På nummer två så kollade de innan om han var "hel". Det är ju enklare att få ett barn som kan suga själv och så där, men känslorna för barnet blir ju detsamma ändå. Jobbigt självklart med operationer och sånt både för barn och förälder, men man kanske kan tröstas lite av de kan göra ärrena väldigt fina nu för tiden.

• Mollymajs

Lite korkat sagt. Har läst rätt mkt ang LKG då vi fick en tjej med det för 1 år sen. Det kan till viss del va ärftligt men kan lia gärna va slumpen. Känner en massa med LKG som inte fått spalt barn så ja tror risken/chansen är liten. Men du är ju "införstådd" i va ddet är och vet att livet inte går under för det Bebis som bebis med eller utan splat. Sen kan man inte annat en som vi brukar säga att Splat är faktiskt gasnka ballt

Rosesarered skrev 2007-06-28 08:50:16 följande:
    Både jag och min svärfar har läpp käk gomspalt och när jag för några år sen var på sjukhuset frågade jag en sköterska för nyfikenhetens skull hur vida det var ärftligt. Varpå hon svarade - Grattis, ni kommer få barn med lkg.Öhhh, grattis liksom? Vad svarar man på det? Var hon helt väck i huvudet eller? Självklart tror jag att vårt framtida barn kommer få en kanon uppväxt om det visar sig ha lkg då både jag och svärfar är vana. Men va fasen, det är väl inget man säger grattis åt?
  • Yosa

Har ännu inte läst de andras svar, men ska göra det strax.

Min SYSTER har både läpp och gomspalt. När jag väntade Elin fick vi ett extra tidigt vul (v13 tror jag) dels pga oro för läpp o gomspalt och dels pga oro för min syster har även en kromosomavvikelse. Varken då eller på rutin ul i v18 sa läakren och barnmorkan att läpp o gomspalt är svårt att se. Jag o min sambo diskuterade detta mycket. Om varför vi vill gör tidig vul osv. Vi skulle ju tex ALDRIG ta ´bort ett barn pga läpp o gomspalt. Men vi ville gör tidigt vul pga min systers kromosomavvikelse.

Även denna grav. har jag fått ett tidigt vul (8+2) pga min syster. I v 14 och i v18 ska jag dessutom få åka till ett större sjukhus för rådgivning (ang fostervattensprov då de kan se kromosomavvikelser) och ultraljud pga min syster. Men vi har bestämt oss för att inte göra fostervattensprov pga av att det medför viss missfallsrisk och att min systers variant av kromosomavikelse inte är "någon farlig" (går inte in djupare på det nu) kromosomavvikelse och att inte finns någon ärftlighet för just den.

DÄREMOT finns det vissa fakta som tyder på att läpp och gomspalt kan vara ärftligt i vissa familjer. Ofta hoppar det då över ett led. Tex min farfars bror hade läpp o gomspalt och inte min pappa. Men sedan min syster. I vissa ställen jag har läst finns inte belägg för någon ärftlighet.

HÖR GÄRNA AV DIG IGEN OM DU VILL FRÅGA NÅGOT!!
    Roligt att äntligen hitta någon som tar upp ämnet läpp och gomspalt.

• Yosa

En liten rolig kommentar i denna tråd:

Jag var rätt så orolig för läpp o gomspalt när jag väntade Elin pga av att min syster har det (läs inlägget ovan). Efter förlossningen fick de rusa iväg med henne pga att de behövde suga ur henne och ge henne syrgas. Groggy som jag var så frågade jag naturligtvis "hur ser läppen ut?". Barnmorskan som då skulle till att börja sy mig svarade då " ingen fara alls, vi ska ta och sy här och du får lokalbedövning, du har bara spruckigt yterst lite, lugn detta kommer att läka så fint ska du se". Min sambi fick då förklara at det var barnets läpar vi var intresserade av, inte mina där nere

• gbgumman

hihi jag finsar med dig. otroligt bra historia

Svar på tråden Läpp/gomspalt