Läpp/gomspalt
Har ännu inte läst de andras svar, men ska göra det strax.
Min SYSTER har både läpp och gomspalt. När jag väntade Elin fick vi ett extra tidigt vul (v13 tror jag) dels pga oro för läpp o gomspalt och dels pga oro för min syster har även en kromosomavvikelse. Varken då eller på rutin ul i v18 sa läakren och barnmorkan att läpp o gomspalt är svårt att se. Jag o min sambo diskuterade detta mycket. Om varför vi vill gör tidig vul osv. Vi skulle ju tex ALDRIG ta ´bort ett barn pga läpp o gomspalt. Men vi ville gör tidigt vul pga min systers kromosomavvikelse.
Även denna grav. har jag fått ett tidigt vul (8+2) pga min syster. I v 14 och i v18 ska jag dessutom få åka till ett större sjukhus för rådgivning (ang fostervattensprov då de kan se kromosomavvikelser) och ultraljud pga min syster. Men vi har bestämt oss för att inte göra fostervattensprov pga av att det medför viss missfallsrisk och att min systers variant av kromosomavikelse inte är "någon farlig" (går inte in djupare på det nu) kromosomavvikelse och att inte finns någon ärftlighet för just den.
DÄREMOT finns det vissa fakta som tyder på att läpp och gomspalt kan vara ärftligt i vissa familjer. Ofta hoppar det då över ett led. Tex min farfars bror hade läpp o gomspalt och inte min pappa. Men sedan min syster. I vissa ställen jag har läst finns inte belägg för någon ärftlighet.
HÖR GÄRNA AV DIG IGEN OM DU VILL FRÅGA NÅGOT!!
Roligt att äntligen hitta någon som tar upp ämnet läpp och gomspalt.