• Oui

Fler som bor i Österrike?

Nu har jag stött på en del andra här på FL som bor i Österrike eller har annan anknytning hit och tänkte att vi kanske kunde samlas i en tråd.

Här kan vi diskutera, tipsa, rådfråga osv om allt som vi tycker passar in.

Välkomna!

• Svar på tråden Fler som bor i Österrike?
  • Oui

Själv bor jag i Wien sen 6 månader tillbaka. Jag har en dotter på 10 månader och för tillfället trivs vi rätt bra

• vickan71

Hallå, Hallein nära Salzburg här, dotter på 6år :) trivs ypperligt där.

• maugu

Hej!
    Jag ansluter mig också även om jag är deltidare i Österrike
    Vi har precis fått nycklarna till vår nya femrummare i distrikt 14, Wien och maken håller som bäst på att iordningställa det så att vi kan bo in oss i sommar..Heltnyrenoverad är den också och, vi får plats med ett köksbord i köket Det verkar annars vara så att man får sitta i vardagsrummet alt ta ett sovrum och sätta matbordet i..Jag tcyker det är roligt med skillnaderna/likheterna mellan länderna. Jag irriterar mig enormt på dessa lådor som man behöver när man handlar och maken avskyr hur vi slösar pengar på plastpåsar i affärerna i Svea..
    Så här hålller vi på jämt..fast, båda tycker det är fantastiskt att få det bästa ur två länder..maken är otroligt imponerad över vårt svenska byråkratiska system-det är så SMIDIGT tycker han

När vi skulle gifta oss förra sommaren så blev det till en fars med hans lokala kontor-det kostade oss 4000:- svenska kronor att få ut hans födelsebevis för att han skulle kunna gifta sig..det var stämplar och intyg, översättningar etc..Jag däremot, ringde skattekontoret och de skickade hem utdraget..

Nu är det nedräkning till den 4/7 då vi åker över hela familjen..

Kul att få "prata" mer med er som är boende i landet.
    Vad tycker ni om ert nya hemland?
    Kram

• cmolin77

Halloj
    Vi bor nere i Graz, i södra Ösaterrike. KAn inte nån flytta ner hit också?

Vi har en liten kille som fyller 1 i morgon, och håller annars på att starta upp Vincent Shoe Store i ÖSterrike. Första butiken kommer ligga här i Graz!

Kul tråd, bra initiativ

Gotta' love Österrikes byråkrati... not

• Mommmy  Dearest

Saknar österrike... har så fina minnen därifrån. Mannen är österrikare, uppvuxen där men nu har han flyttat hit till stockholm. Så jag är ledsen, vi bor i stockholm men jag funderar på att flytta dit.

Han vägrar...

·.¸.?°*°?¸.♥´Snutten 13 Juli-2007`♥.¸?°*°?.¸.·
  • vickan71

Jag håller med cmolin77 att denna tråd var ett bra initiativ :)

• maugu

Hej!

Får skylla på amning och ofantlig trötthet, gjorde ingen pres-men, jag är 34, har två flickor som är födda 97 och 00 och en liten son, född den 16/4 i år..Så snart en månad-det går så ruskigt fort..Jag bor i norra Sverige och pendlar som sagt mellan Wien och här..kommer på sikt flytta permanent till Österrike då tjejerna är lite äldre..eller något annat land då makens jobb kan innebära något land i Europa eller mer exotiskt Vi får se, carpe diem är mitt ledord.
    Maken är iallafall pappa till sonen och infödd Wienare..vi pratar engelska sinsemellan och planen är att jag ska förbättra min skoltyska och han går och tar svenskalektioner för att kunna kommunicera med flickorna..och flickorna börjar så smått prata engelska..och sonen får alla 3 språken

Om jag verkar lite rörig-så ja, det är jag just nu
    Vad kul att det finns några i Österrike och någn som är gift med österrikare..

• Guina

Hej,

Nu har jag ocksa hittat till Osterrike traden! Bra ide Oui!

Jag ar 31 ar och flyttade till Wien med min man for 2 1/2 manad sedan. Jag har tidigare bott 10 ar i USA (darav det irriterande tangentbordet som inte har alla svenska bokstaver).

Vi ska ha vart forsta barn i slutet av augusti, sa det ar mycket nytt pa en gang

• maugu

Hej!
    Guldklimpen sover och helt plötsligt finns det några minuter över..
    Jag undrar om det är någon av er som sökt/tänker söka jobb i Österrike?Har ni stött på några problem alt har några tips att ge vad man ska tänka på?Hur är dagis utbyggt?
    Jag vet att det ser olika ut beroende på vart man bor och också att det kan vara ruskigt dyrt..
    Måste säga att jag beundrar dig cmolin77 som öppnar eget..med tanke på byråkratin..Hoppas att det går bra..har du jobbat tidgare i Graz?

Jag har en ganska annorlnda bakgrund yrkesmässigt och har väl mina drömmar och ambitioner..tror att jag kommer ha svårt att "bara gå hemma"..passar inte mig som person..Var är era tankar om detta?
    Ni som flyttat, får ni stöd från Österrike?Dvs arbetslöshetspengar etc?Många frågor och kanske ni har något mer att berätta som jag ej tänkt på..
    Hoppas ni har det bra idag..ikväll blir det schlager-jag "hatälskar" det hela

• Mommmy  Dearest

Maugu, låter trevligt... Vi pratar också engelska sinsemellan men jag kan nu tyska och han kan nu svenska. Det blir dock engelska mellan oss och bebisen får alla tre språken också bestämde vi oss för.
    Stöd FRÅN österrike menar du? ehh, nej... hata deras idiotiska byråkrati... mannen fick inte ens studiestöd från varken sverige eller österrike då han pluggade ett tag...

hehe en grej jag kan säga är att jag saknar en riktigt skön restaurang i GRAZ. HUR STORA SCHNITZLAR som helst!!! kommer inte ihåg vart den ligger men jag vet att den ligger precis så att man ser Beate Uhse - erotikaffären. Jag tror faktiskt att den ligger nära tågstationen men jag kanske har fel...

·.¸.?°*°?¸.♥´Snutten 13 Juli-2007`♥.¸?°*°?.¸.·
Svar på tråden Fler som bor i Österrike?