Teenpregnancy- det är Goldene 3 Kugeln
Vi kör också 3 språke ftersomv i pratar engelska.
Ang byråkratin... Den suger, men jag måste säga attd etf unkar otroligt bra för oss faktiskt... Har ni kollat in på denna sidan
www.help.gv.at
Jag får mammapeng (kinderbetreungsgeld) och barnbidrag(Kinderbeihilfe). Vince, vår son ska börja på dagis till hösten och vi har fått en plats påd et dagis jag ville ha. Så vi är helnöjda. Om man bara tar sej tid att fylla i alla hundra papper från alla olika ställen (landesamt, MAgistrat, Social Amt, Finanz Amt) så tror jag det brukar funka. Men man måste vara i Österrike minst 8 veckor innan födseln av barnet.
Man kan klicka på en grej så all info kommer på engelska också.
Att pratat tyska hjälper förståss och när man säger att man kommer från Sverige brukar de bli mer hjälpsamma. Jag har iochförsej hört att Steiermark är et 'bästa' bundeslandet för icke-Österrikare...
Kul att du har bra erfarenheter Levani, men jag håller inte helt med. Grazarna (som jag känner bäst) är trevliga, men jag tycker det är löjligt jobbigt att hålla på att säga Ni/Frau Molin etc etc, och att man får VÄRSTA sneblicken om man kallar någon du. Fast det finns enormt många trevliga också så klart - min smabo tex
Nu ska vi åka till Mallis i en vecka, kommer tillbaka hit sen! Toppen tråd Oui!