• Anonym (OROLIG)

Ont i bröstet - kan inte andas

Har haft det här problemet i över ett år nu men jag har så svårt att ta kontakt med sjukvården, är rädd att inte bli tagen på allvar och så vidare. Plus att jag är rädd för undersökningar; blodtryck och lyssna på hjärtat och så eftersom min puls går upp i 200 så fort jag närmar mig ett sjukhus.

Problemet jag har är att det ibland sträcker till i bröstet så att jag inte kan ta hela andetaget, så ont gör det. På sistone har det hänt ett par gånger och har då gjort så ont att blir riktigt rädd. Tänker att det kanske är något med hjärtat, att jag kan falla ihop och dö när som helst.

Varför jag tror att det är hjärtat är för att hjärtat ibland slår dubbelslag och andra gånger får jag hjärtklappning. Ibland dunkar det konstigt, känns liksom upp i halsen, som en bubblande känsla.

Jag vet inte riktigt var jag ska vända mig och vet att det tar sån tid med sånt här. Jag vill inte behöva boka tid först hos familjeläkaren och sedan få remiss någon annanstans om några månader. Då låter jag hellre bli. Samtidigt är jag rädd att jag har en allvarlig sjukdom eller att det ska göra sådär ont igen och inte släppa nästa gång.

Vad ska jag göra? Vad kan det vara för fel?
    /Orolig

• Svar på tråden Ont i bröstet - kan inte andas
  • Anonym

Min första tanke är ångest.
    Du måste i vilket fall söka sjukvård, så här kan du inte ha det

• Anonym

Tycker också det låter som ångest eller möjligtvis halsbränna (heartburn på engelska). Drick ett glas vatten nästa gång och se om det går över nästan direkt - då är det nog halsbränna.

• Anonym (Eller)

Kanske en låsning i bröstryggen? det kan göra hemskt ont och är det blir svårt att andas och trycker som fasen framöver

• Öland2barnsmor

Kan du inte be att en doktor kommer hem till dig .. ring din vårdcentral .. det finns läkare (förr) som kom mot en avgift ..
    tänker på det som hände mig under 2 GR .. fick en massa symtomer bl viktnedgång , ångest (symtom) håret blev konstigt , tryck över bröstkorgen m.m . det var struma /hypotyreos jag gick med i flera år .. trots att jag var hos doktorn flera ggr innan dom kom på vad det var ..

TSH::T3.T4 .TPO trak-värdet be om dessa blodtester ..
    läs om struma/hypotyreos på nätet..

• Anonym (OROLIG)

Det är en sträckande känsla. Lite som en elektrisk stöt på 1/4 sekund men som gör JÄTTEONT! Ibland känns det som något "fastnar" under revbenen eller under nyckelbenet, som en propp, och sedan, om jag andas lite tills så släpper den och det känns oftast bra igen.

Jag har också funderat på ångest faktiskt. Men tycker ändå att symptomen är för "fysiskt påtagliga". Nu är det ju inte bara hjärtklappning och rädsla för att det är något fel på hjärtat som jag har (och som jag vet kan komma när man har ångest). Jag har en viss problematik även med ångest men jag får ändå inte ihop det..

Tack ni som svarat hittills!
    Första inlägget, hur kommer det sig att du tänkte på ångest om jag får fråga?

• Anonym (OROLIG)

Öland2barnsmor
    Har funderat på on det kan vara något sådant men då är det ju mer ihållande känslor. Detta går ofta över efter en halv sekund fast jag bli väldigt rädd efteråt och det håller förstås i längre..

Hembesök av läkare skulle nog bara kännas ännu jobbigare. Jag har så svårt att plocka upp telefonen, ringa och boka en tid. Vet inte riktigt varför men det känns bara så jobbigt. För mig är det verkligen inte "bara" att ringa som jag förstår att det är för 98% av befolkningen

• Anonym (OROLIG)

jag dödade min egen tråd

• Anonym (fia)

Så har jag haft i många år. Har fått rådet av min läkare att sträcka upp armarna och försöka andas in. Så brukar det släppa efter en stund..

• Anonym (OROLIG)

Fia
    Hur? Vilket av alla symtom som jag har beskrivit har du?
    Mitt går ju över av sig själv, det släpper på en halv sekund så jag behöver nog inte lyfta armarna.

• Anonym (fia)

Jag tänkte närmast på det du känner i bröstet Ibland går det över direkt på mig ibland håller det på lite längre. Då är jag tvungen att lyfta upp armarna.
    Sedan känner jag igen det där med extraslag, och som ett dunkande i halsgropen..
    Låter mycket som ångest...

Svar på tråden Ont i bröstet - kan inte andas