• Anonym (OROLIG)

Ont i bröstet - kan inte andas

Har haft det här problemet i över ett år nu men jag har så svårt att ta kontakt med sjukvården, är rädd att inte bli tagen på allvar och så vidare. Plus att jag är rädd för undersökningar; blodtryck och lyssna på hjärtat och så eftersom min puls går upp i 200 så fort jag närmar mig ett sjukhus.

Problemet jag har är att det ibland sträcker till i bröstet så att jag inte kan ta hela andetaget, så ont gör det. På sistone har det hänt ett par gånger och har då gjort så ont att blir riktigt rädd. Tänker att det kanske är något med hjärtat, att jag kan falla ihop och dö när som helst.

Varför jag tror att det är hjärtat är för att hjärtat ibland slår dubbelslag och andra gånger får jag hjärtklappning. Ibland dunkar det konstigt, känns liksom upp i halsen, som en bubblande känsla.

Jag vet inte riktigt var jag ska vända mig och vet att det tar sån tid med sånt här. Jag vill inte behöva boka tid först hos familjeläkaren och sedan få remiss någon annanstans om några månader. Då låter jag hellre bli. Samtidigt är jag rädd att jag har en allvarlig sjukdom eller att det ska göra sådär ont igen och inte släppa nästa gång.

Vad ska jag göra? Vad kan det vara för fel?
    /Orolig

• Svar på tråden Ont i bröstet - kan inte andas
  • Anonym (fia)
    Anonym (OROLIG) skrev 2007-05-14 15:43:34 följande:
    FiaHur kom du i kontakt med KBT då? Hur gick du tillväga? Är du öppen med att du går i KBT till de runt omkring dig? Blir det bättre och hur mycket känner du att du påverkas i din vardag? Jättetacksam för svar om du orkar svara! memTack för ett bra inlägg! Det var bra att du skrev vad jag ska säga om jag ringer för det är en av de jobbiga sakerna, att jag inte riktigt vet vilka ord jag ska använda, vad jag ska säga när jag ringer.
    Det var min läkare som skickade en remiss till öppenpsyk. Så jag fick börja med KBT ganska så snabbt. Det är otroligt bra med KBT.. Har fått lära mig hur mycket tanken styr kroppen.. Så nu har en helt ny värld öpptnats för mig. Vågar stå i köer osv..
    Nu har jag inte hjärtklappning lika ofta.. När jag nu får det någon gång så vet jag att det inte är farligt.. Har gjort ekg och även tagit en del prover för att utesluta att det är något farligt..
    Är bara mina närmaste som vet att jag går i KBT..
  • Anonym

Jag lider av panikångest och det verkar som det skulle vara det du har...tyvärr.....

• Anonym (K.N)

Jag lider av panikångest å jag känner typ dagligen av extraslag. Å har även hjärtklappning ibland.
    Nu har jag ju kollat upp mitt hjärta ordentligt å vet att det är friskt.

Jag ska ta kontakt med en psykolog nu som jag vet jobbar med KBT...hoppas att det kommer hjälpa mig att kunna börja leva som förr igen.

Var inte rädd för att kolla upp ditt hjärta......kanske allting minskar sen om du vet att hjärtat är friskt!!

• Anonym (S)

K.N...Vad för undersökning har du fått på ditt hjärta? Jag har så jättemycket hjärtklappning..

• Anonym (K.N)

Anonym (s) : Först fick jag gå med ett långtidsekg i ett dygn hade jag det påkopplat. Å så kunde de ju höra på ett band då hur hög pulsen var när jag sov å när jag rörde mig å så. Å eftersom min vilopuls var så hög i bland så ville de göra ett ultraljud på hjärtat med. Jga var ju ganska höggravid då med så de ville snabbt kolla att inget var fel så att jag skulle orka förlossningen. Men hjärtat såg fint ut. Antagligen var jag bara överansträngd pga graviditeten. Å nu har nog hjärtklappningen kommit för att jag är så psykiskt stressad å lider av panikångest. Så nu är det verkligen skönt å veta att mitt hjärta är friskt. Annars hade jag haft ännu mera ångest. Har du varit hos nån läkare??

• Anonym (K.N)

Anonym (fia) :
    Jag lider av panikångest nu å dödsångest. Ska träffa en psykolog om två veckor som är utbildad om KBT....så det är så bra då som jag har hört??
    Hade du mycket hjärtklappning å andningssvårigheter när du led av PÅ??
    Hade du nån yrsel med??

• Anonym (S)

K.N tack för ditt svar!
    Har idag fått reda på att jag får remiss till med.avd för vidare utredning av mitt hjärta!

• Anonym (fia)
    Anonym (K.N) skrev 2007-05-16 20:09:12 följande:
    Anonym (fia) :Jag lider av panikångest nu å dödsångest. Ska träffa en psykolog om två veckor som är utbildad om KBT....så det är så bra då som jag har hört??Hade du mycket hjärtklappning å andningssvårigheter när du led av PÅ??Hade du nån yrsel med??
    Ja, jag hade mycket hjärtklappning.. Har det då och då nu med.. Jo, det är jättebra med KBT. Fast i början var jag väldigt skeptisk till att den metoden skulle hjälpa.. Andingssvårigheter och yrsel kommer som ett brev på posten när jag får PÅ..
  • Anonym (OROLIG)

Jag har mest svårt att andas på kvällen. Nästan alltid innan jag ska somna. Kan även vakna och ha svårt att andas men då borde man väl vara som mest avslappnad?!

/Har ännu ej kontaktat...

• Anonym (K.N)

T.S: Hade du pratat med en psykolog??  eller har du kommit iväg till läkaren. kanske du har nån inflammation i nån bröstmuskel.....det kan ju göra att det gör ont. Å man tror ju alltid att det är hjärtat om det ömmar nånstans i bröstet, men oftast är det ju inte det. Min man hade så ont mellan brösten mestt åt vänster sida ett tag å då gick han till läkaren, men allt såg bra ut å hon sa att det var inflammation i en muskel eller led vilket det nu var.

• Anonym (K.N)

T.S: Såg nu att du haft det i ett år.......en inflammation kanske inte sitter i så länge i och för sig.....jag vet inte..... Jag äter ju inderal nu i alla fall å har inte känt några extraslag nu sen dess.

Svar på tråden Ont i bröstet - kan inte andas