Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (OROLIG)

Ont i bröstet - kan inte andas

Har haft det här problemet i över ett år nu men jag har så svårt att ta kontakt med sjukvården, är rädd att inte bli tagen på allvar och så vidare. Plus att jag är rädd för undersökningar; blodtryck och lyssna på hjärtat och så eftersom min puls går upp i 200 så fort jag närmar mig ett sjukhus.

Problemet jag har är att det ibland sträcker till i bröstet så att jag inte kan ta hela andetaget, så ont gör det. På sistone har det hänt ett par gånger och har då gjort så ont att blir riktigt rädd. Tänker att det kanske är något med hjärtat, att jag kan falla ihop och dö när som helst.

Varför jag tror att det är hjärtat är för att hjärtat ibland slår dubbelslag och andra gånger får jag hjärtklappning. Ibland dunkar det konstigt, känns liksom upp i halsen, som en bubblande känsla.

Jag vet inte riktigt var jag ska vända mig och vet att det tar sån tid med sånt här. Jag vill inte behöva boka tid först hos familjeläkaren och sedan få remiss någon annanstans om några månader. Då låter jag hellre bli. Samtidigt är jag rädd att jag har en allvarlig sjukdom eller att det ska göra sådär ont igen och inte släppa nästa gång.

Vad ska jag göra? Vad kan det vara för fel?
    /Orolig

• Svar på tråden Ont i bröstet - kan inte andas
  • Anonym (OROLIG)

Har du också så? Har läkaren sagt att det kan vara ångest? Att det liksom "hugger till" också?

• Anonym (fia)
    Anonym (OROLIG) skrev 2007-05-11 17:25:20 följande:
    Har du också så? Har läkaren sagt att det kan vara ångest? Att det liksom "hugger till" också?
    Ja, jag har så.. Har åkt i ilfärd till sjukhus då jag trodde det var hjärtat.. Men efter en massa undersökningar kom de fram till att det var ångest...
  • Anonym (OROLIG)

Mhm.... intressant...
    Vill du berätta mer? Det kanske är det jag också har. Jag har lite social fobi och oroar mig för en massa. Blir lätt uppstressad. Men har aldrig tänkt direkt på ångest. Fast jag har lite svårt att andas ibland också, känner att jag inte riktigt får tillräckligt med "bra" luft och måste då ta ett extra andetag, ett djupare.

Haha, när jag skriver det såhär så känner jag själv hur sjuk jag låter. Vet bara inte hur man ska gå vidare. Om man SKA gå vidare. Hur har du gjort Fia?

• Kristin24

Hur som hellst måste detta kollas upp...vi är ju inga läkare. Ta nu mod til ldig och ring till vårdcentralen.

Go och glad Kexchoklad
  • Anonym (fia)

Så , är det för mig också att jag inte får riktigt med luft.. Sedan är jag också sådan som oroar mig för allt. Nu går jag på KBT, sedan lång tid tillbaks. Så där har jag fått lära mig mycket om hur ångest fungerar.. Det gör ju att kroppen är så spänd hela tiden. Att jag andas helt fel osv.. Min andning satt uppe i halsen.. Då är det inte konstigt att kroppen reagerar med en massa symtom...

• Luckyheart

det där känner jag igen som panikattack som jag lider av dessutom,men för ditt lugn kolla upp det

• Anonym

Panikångest. Alla tydliga symptomen är just beskrivna...

• enlitenbitkaka

Vet inte riktigt om det är samma sak vi känner men ibland kommer det som ett tryck över bröstet och när jag ska ta ett andetag så känns det som att någon kör en kniv i mig i vänster lunga, under vänster bröst. Samtidigt blir trycket över bröstbenet mer påtagligt.

Lite lätt illamående brukar jag bli också. Det hela brukar vara över på allt från några sekunder till någon/några minuter. En gång höll det i sig hela 15min och då vart tom. min sambo rysligt rädd och ville att vi skulle åka in...envis som jag är sa jag Nej.

.?:*¨¨*:?. www.wannabemama.blogg.se .?:*¨¨*:?.
  • Meline

Extraslag brukar vara både vanligt och ofarligt, men de *kan* vara tecken på problem, så jag tycker verkligen att du ska kolla upp det. Det är en enkel undersökning, de kommer att lyssna på hjärta och lungor med stetoskop, ta ditt blodtryck, och ta ett ekg (det är ju bara plattor som de sätter på bröstkorgen och spelar in, man ser bara en massa kurvor, inget läskigt alls). Det kommer att kännas så mycket bättre när du har fått det undersökt, jag lovar, även om det inte är kul att gå till doktorn.

Ring vc, säg att du har känt extraslag och haft ont i hjärttrakten och att du är orolig, så kommer du att få en tid. Det är helt okej att vilja kolla upp den typens besvär. Det kan vara ångest, det kan vara ofarligt (är det antagligen också), men kolla upp det. Det går snabbt, och det är värt det.

• Anonym (OROLIG)

Fia
    Hur kom du i kontakt med KBT då? Hur gick du tillväga? Är du öppen med att du går i KBT till de runt omkring dig? Blir det bättre och hur mycket känner du att du påverkas i din vardag? Jättetacksam för svar om du orkar svara!

mem
    Tack för ett bra inlägg! Det var bra att du skrev vad jag ska säga om jag ringer för det är en av de jobbiga sakerna, att jag inte riktigt vet vilka ord jag ska använda, vad jag ska säga när jag ringer.

Svar på tråden Ont i bröstet - kan inte andas