• Lady81

Resa till Chile??

nu är det så att vi eventuellt kommer att resa till chile i dec/jan. och det innebär att vår son är då 2år 3mån.
    hur tror ni att en flygresa totalt på 24h kommer att funka? vad ska man tänka på?

och ni som vart i chile, vad ska man tänka på åt honom när man väl är där? snälla, förbered mig med ALLT!!! vill inte känna mig helt bakom och känna "varför tänkte jag inte på det?"

TACK!! =)

• Svar på tråden Resa till Chile??
  • Lady81

är det verkligen ingen som har några erfarenheter av chile? eller sydamerika över huvudtaget?

• Kornblume

Hej, jag har varit där flera ganger men innan jag fick barn...Sa jag maste erkänna att jag kollade inte efter barngrejor. Men blöjor har dom med säkerhet i alla städer och byar, Chile är väldigt likt Europa, deras ekonomi är ju ganska bra för nuvarande sa jag tror att du hittar det mesta. Vart ska ni och hur länge? Jag har varit i norr i öknen men ocksa i söder i Patagonien. Och i Santiag och Vina del Mar och Valparaiso.

Jag flög med min son till Thailand för tva manader sen, det var arton timmar för vi hade en knasig mellanlandning. Det gick jättebra, hade med snacks, dricka, hans älsklingsböcker och ett par leksaker. Min son kan man tack och lov halla lugn med att läsa ett bra tag.

Underbart land! Jag skulle inte tveka att aka med barn, det kommer säkert att ga jättebra! Vad avis jag blir!

• miss chilli

Hej! Vi var i chile i början av året. Våra barn var då precis 3,5 år och 1 år. Flygresan gick super! Inga som helst problem, dom satt i sina stolar HELA tiden. Vi satt totalt på flyget i 16 timmar men däremellan så kunde dom ju springa runt på flygplatser och leka av sig . Vi hade med vår bärbara dator där vi hade en massa barnfilmer, vilka äldste sonen kunde titta på på flyget. Det var rätt bra att fördriva tiden med. Sen mycket gott att tugga på är ju att rekomendera.

I Chile fanns det mesta som finns här hemma. Allt utom välling. Det finns inte alls så äter ditt barn det får du ta med det hemifrån. Annars är det ju väldigt bra mat och så, ganska likt som hemma. Det klart att man får tänka lite på vad man stoppar i sig men det får man ju göra vart man än kommer där dom har andra bakterier än hemma . Barnen klarade sig fint, de blev bara lite smått dåliga i magen, det var bara jag som blev riktigt sjuk. Men vad det var jag hade ätit som jag blev sjuk av har jag ingen aning om.

Tänk på att ha med en så liten och smidig vagn som möjligt (om ni använder vagn), speciellt om ni ska  till Santiago. Där åker man mycket kollektivt i form av vanliga bilar och då är det bra om vagnen är så smidig som möjligt.

Tänk på att vaccinera er också om ni inte gjort det. Vi vaccinerade oss allihop mot gulsot. Ibland rekommenderar dom att man gör det mot tbc också med det beror lite på hur man ska bo. Om man sover i samma rum som infödda personer så är det ganska bra att ha tbc-vaccin också.

Hoppas att ni får en jättbra resa!!!!!

• Lady81

oj va glad jag blev av era svar! började nästan tro att jag var den första som ska till chile *haha* =)

Kornblume: jag är lite osäker, men tror vi kommer att vistat i både vina del mar och i santiago. vi kommer kanske vara där i ca 3 veckor eller nåt. känner du några där? eller åkte du dit för skojs skull?

miss chilli: ja välling dricker han fortfarande, så det var bra att du sa att jag ska ha med eget. men har det libero blöjor där? eller nåt motsvarande typ up & go?
    vi har fortfarande vagn till honom, men då kommer vi ta med oss en liten sulky tänkte vi. men hur pass mosad kommer inte den bli av själva flygresan då?
    har personligen lite dålig erfarenhet av det, när jag skule flyga hem från norrland med min emmaljunga edge duo, den var helt missbildad när vi landade på arlanda. då tänkte jag att det är sista gången jag flyger med vagn, men nu är man ju illa tvungen.

sonen fick tbc spruta när han var 6mån. just bara för att hans pappa är ju från chile, och det kan komma besökande släktingar m.m. därifrån. så då är ju han avklarad när det gäller den saken, men den sprutan kanske även vi måste ta? eftersom vi ändå ska bo hos hans släktingar?

tack för era tips, ni får gärna komma med några fler om ni kommer på nåt bra!

• miss chilli

Angående blöjor och så så finns det jäöttebra blöjor som motsvarar de vi har här...det enda var att de luktade lite konstigt . Vi hade vår graco sulky med, bild finns i mitt galleri. På vägen dit checkade vi in den och den klarade sig jättebra och på vägen hem så fick vi till och med ha den med oss in i planet. Personalen tog den och satte den ngnstans inne i planet. Men eftersom er son är rätt stor när ni åker så behöver ni kanske bara en enklare paraplysulky och de får man rätt ofta ta med ombord.

• Lady81

ahaa! men gud så bra!! =) detta med vaccination? är det nåt annat än gulsot som jag själv behöver tro? typ tbc?

• Kornblume

Hej igen, jag känner ingen i Vina eller Santiago, var bara där genom mina studier och innan dess som turist.

Chile är inte ett land som är fyllt av farsoter som jag ser det. Jag personligen undviker i överlag gärna att vaccinera mig i "onödan", men du maste naturligtvis fraga din sjukvardsupplysning och själv ta ställning. Jag personligen skulle inte vaccinera mig alls för endast tre veckor i de omradena som du planerar att aka till. Santiago är modernt och Vina ocksa. Du kan ju vara lite försiktig med vad du äter och var du äter sa ska det nog ga bra. Langt ifran alla Chilenare har tbc eller gulsot. Jag vet naturligtvis inte fran vilka förhallande din man stammar, men om dom bor i Vina antar jag att dom har det ganska bra ställt ekonomiskt och bor och lever som vi mer eller mindre.

Sveriges ambassad i Chile skriver "Vaccination rekommenderas mot hepatit A och B, samt tyfus."
    www.swedenabroad.com/Page____24890.aspx o

http://www.vaccinationsbyran.se/# rekommenderar difteri, gulsot och polio.

här kan du ocksa kolla: www.vaccination.nu/vaccin/land6.cfm

Som sagt, jag skulle personligen inte vaccinera mig mot nagot för endast tre veckors uppehall. Lycka till med ditt val!

• Lady81

tack! jätte bra sida att kolla på!
    så du råkade inte alls ut för nåt obehagligt när du inte vaccinerade dig? men med min vanliga otur åker väll jag på allt om jag inte förbereder mig skulle jag tro :P

• Kornblume

Men jag var vaccinerad när jag var i Chile. När jag var i Chile första gangen var det för att jag backpackade i Sydamerika i sex manader, sa da hade jag vaccinerat mig för allt möjligt. De flesta vaccinationer räcker ganska länge, sa därför var jag vaccinerad för vissa grejor fortfarande när jag akte dit för tva manader nagra ar senare. Da vaccinerade jag mig igen mot tyfus(tror jag) men framförallt för att jag skulle stanna rätt länge och vistas i enkla förhallande, inte i stan. Jag skulle däremot som sagt inte göra det för tre veckor i Santiago och Vina. Som jämförelse vaccinerade jag mig inte heller mot nagot när jag flög till Thailand i vintras för bara fyra veckor. Da rök jag inte pa nagot. Jag vet inte om jag har blivit oräddare eller bara slarvigare pga mina utlandsuppehall, men iallafall har jag aldrig akt pa nagon sjukdom vare sig jag har vaccinerat mig eller ej.
    Som tur är! Jag tror att man kan undvika manga sjukdomar genom att vara försiktig med sitt intag av mat och dricka.
    Men om du är en san otursförföljd stackare sa vete sjutton!

Svar på tråden Resa till Chile??