• Lady81

Resa till Chile??

nu är det så att vi eventuellt kommer att resa till chile i dec/jan. och det innebär att vår son är då 2år 3mån.
    hur tror ni att en flygresa totalt på 24h kommer att funka? vad ska man tänka på?

och ni som vart i chile, vad ska man tänka på åt honom när man väl är där? snälla, förbered mig med ALLT!!! vill inte känna mig helt bakom och känna "varför tänkte jag inte på det?"

TACK!! =)

• Svar på tråden Resa till Chile??
  • miss chilli

Ja det är svårt det där med vaccinationer. Vi vaccinerade endast mot gulsot som sagt. Kände inte att tbc-risken var speciellt stor. Men några andra vaccinationer än de var det faktiskt ingen läkare som ens talade om innan vi åkte.

När vi väl var där blev jag som sagt jättesjuk. De trodde först att det var salmonella, sen ändrade de sig till tyfus. När jag hörde att det kunde vara det blev jag jätterädd..hade inte ens hört att risken fanns att få det där och det enda jag tänkte på var att man blir blå och dör av det...som jag lärt mig från Emil i Lönneberga . Nu var det inte tyfus men det var i alla fall väldigt obehagligt att vara så sjuk när man är så långt hemifrån. MEN man kan inte vaccinera sig mot allt för att minska alla risker heller...jag hade förmodligen bara ren otur som blev så dålig. Inget utav barnen blev ju det och de sprang ju runt och åt och slickade på allt . Nästa gång vi åker dit så kommer vi inte vaccinera ngt mer än det gulsotvaccin som vi redan har.

• A Li

Oh gud så härligt! Chile är helt fantastiskt, kom hem därifrån för knappt 2 v sedan.

Vår kille är 2 år och det gick såå bra, han hade ju en egen Tv på sitt säte så han satt och kikade på barnprogram. Jag håller med miss Chilli om vagnen! Vi hade vår sittvagn, Carena shopper, och taxichaufförerna var inte glada.... Vi hyrde bil och åkte söderut till vindistriktet i Colchaguadalen, bodde på en liten vingård m 5 rum med öppen spis!! Helt gudomligt! Och Goda viner!!

Blöjor finns i princip överallt, Pampers luktar parfyrm. Så vi använde oss av Huggies. Välling finns inte, utan mjölkersättning. Jag kollade barnmat, mest för skoj. Och jag kunde bara hitta upp till 6 mån...det var på en Farmacia.

Vi var vaccinerade med grundskydd och vi vuxna har Havrix,TBS och Gula febern sedan förrut. Wiggo fick Twinrix. Vi kommer nog att vaccinera även honom m Tbc längre fram...
    Hur länge ska ni vara där??

Ett tips är att skaffa ett sim-kort till mobilen för att ringa. Lokalbefolkningen sa att det var billigare att ringa med mob än vanl telefon. Ett billigt bolag att ringa med är Movistar. Vi planerar just nu för att åka tillbaka! Kanske redan i Nov!

• Lady81

A li:
    och jag som hade tänkt lämna mobben hemma!! =) men jag har abbonemang och även låst till 3. så det blir nog lite svårt..

var idag på 1,5 års vaccination med min son, och hon distriktsköterskan rekomenderade oss att ta just den där Havrix som du sa, för den innehåller tydligen både hepatit A och B. undra vad alla dessa sprutor kostar egentligen? måste ju vara sjukt dyrt om man ska ta så många olika? vet att gossen måste ta en mot gulsot iaf. det sa hon att han måste. för sin TBC fick han när han redan var 6 mån.

vi ska nog bara vara där 3-4 veckor eller nåt sånt. och kommer mest hålla till i Vina del mar, men även lite i santiago.

vi kommer ju att åka tillsammans med mina svärföräldrar oxå som kommer från chile, och då tar vi med deras någon variant av graco sulky som dem köpt att använda till viggo när han är där och hälsar på dem. det blir nog bra, vill helst INTE att den ska bli förstörd under flygresan dock.

vart mellanlandade ni förresten? och vilka bolag flög ni med? vad kostade era biljetter? och hur länge fick ni vänta på flyget till chile?
    det är sånt som jag grubblar över, måste ju vara en mardröm med en liten kille på 2 år att bara vänta flera timmar på en flygplats? eller?? vad göra?

• A Li

Lady81: Heter din son Viggo?? Vad festligt...eftersom min heter Wiggo

Han tog iaf Twinrix, ta den eftersom då har han både HEp A och B. TAr ni Havrix så är det bara för Hep A...Har ni redan tagit TBC? Gick det bra, när jag själv tog den så fick jag jätteproblem m läkningen...därför drar vi oss lite...

Den sista sprutan betalade jag ca 258 kr för. Så dom ligger nog däromkring....Visst blir det dyrt, men förhoppningsvis "räcker" dom livet ut .

Vi åkte med BA till Buenos Aires, efter 1 v tog vi flyget till Santiago, och då flög vi fr Asien via Europa. Vi var ute totalt i 13v och lillkillen gjorde 24 start/landning!!

Låt han kuta på flygplatserna, så är han ju förhoppningsvis nöjd när ni kliver ombord. På en del flygplatser har dom lekhörnor...både i Santiago, London och Buenos Aires. Sedan är det ju spännande att flyga! Och man får alltid lite leksaker och ritblock.
    Nattflyg är ju också himla bra. För då sover ju dom iaf!

• miss chilli

Håller med..låt han springa så mycket som möjligt på flygplatserna..så är han lagom trött när ni går på planet . Vi åkte från Köpenhamn-London-Sao paolo-Santiago. Fick vänta länge i sao paolo på både dit  och hemresan pga att vi missade plan och att det strulade till sig på flygplatsen.  Men det gick jättebra ändå...barnen sprang runt och lekte och hade superkul.
    Angående barnmat så finna det Nestleburkar från 1 år..finns säkert för äldre också men det var de jag köpte. Och de smakade helt ok, som hemma. Inte en massa socker och sånt som det kan vara i annars.

Vi flög med TAM, ett sydamerikanskt bolag och betalade 27 000 totalt för 2 vuxna, en 3-åring och en 1-åring. Ska ni mest vara i Vina del mar så behöver du nog inte oroa dig så mycket då det är jättemodernt och det mesta som finns hemma finns nog där också. Det är JÄTTEFINT där, dock ganska dyrt  !!!

• Lady81

A Li
    ja han heter viggo, och är hela 1 år och 7 mån snart =) vilket sammanträffande att båda två heter det, fast stavas lite olika =) vad heter din gosse i andra namn?
    men har inte barnen fått redan mot hepatit A&B? det är väll bara vi vuxna som behöver det nu? har för mig att dem bägge har vart inbakade i någon spruta som dem fått?

ja, först nu ser hans ärr bra ut. tog flera flera månader innan det läkte ordentligt. och det har vart rött ganska länge, som ett myggbett ungefär.

menar du att det är Twinrix eller Havrix som vi vuxna ska ta? är lite lost nu ;) måste kontakta vaccinations byrån och se vad dem säger. hur pass tidigt ska man ta sprutorna? jag tänkte om de har någon begränsad tid innan man ska åka för läkningens skull?

miss chilli
    oj va dyrt det är med biljetter dit alltså! fast det där varierar ju från säsong till säsong oxå som tur är =) hur är det där med barnbiljetter egentligen? tar de en viss % av vuxenbiljetten eller?

• A Li

Lady81: Kul...Wiggo heter Wiggo Andreas Roger....

Ang vaccin så blir det inte alls som med TBC! Det är ett stick intramuskulärt i överarmen el låret. Precis som en vanl vaccination. Vaccin mot Hep A och B måste man alltid ta utöver det vanl vacc.programet. Det är ingenting som ingår utan man får alltid betala x-tra för det. Kolla med Infektionskliniken där du bor. Men vore jag er skulle allihopa ta Twinrix, ni kanske ska åka tillbaks dit ngn annan gång! Twinrix tar man 3ggr. Första 1dag ,andra 1 månad eftr första sprutan. Den tredje och sista tas 6 mån efter den första sprutan. Det är både Hep A och B i samma spruta.

Varför fick Viggo TBC??

Vi betalade 24000 för oss 3..med BA, samma dag som reste.

• Lady81

va gulligt namn =)
    jo, men viggo fik TBC bara för att hans pappa är från chile + hela hans familj och släkt. och skulle dem komma hit å hälsa på, eller vi åker dit utan att han är vaccinerad är det ju inte så bra. så alla barn som har en eller två föräldrar från länder med risker för TBC får den gratis av BVC. vilket är ju jätte bra!

men shit, då kanske inte vi hinner ta Twinrix? eftersom vi åker ju i slutet av dec. och dit äre ju bara 7 mån! eller jo, vi kanske hinner.. men då får vi skynda oss!
    ska man ringa till en vaccinationsbyrå? eller hur ska man gå till väga?

• A Li

Lady81: Wiggo hade bara hunnit få 2 sprutor innan vi åkte och det räcker. Om dom tar den 3:de sprutan så tror dom att det är ett livslångt skydd. Men 2 sprutor hinner ni lätt med

Vad heter er Viggo mer än Viggo?

• LRMSAPTSP

VAd roligt att läsa detta forum.
    Är själv halvchilenare och halvsvensk och min sambo är oxå chilenare och vi väntar vårt första gemensamma barn men har en son på 4 år från ett tidigare förhållande men den pappan är inte från Chile.
    Vi planerar oxå att åka till Chile men inte förrän nästa vinter.
    Jag själv har varit i Chile 1 gång tidigare det var år 2002.
    JAg blev helt frälst....det har ju varit min dröm ända sedan jag varit liten att få träffa min släkt från min pappas sida och då fick jag äntligen möjlighet till det.

Tycker det är jätte bra att ni åker meed lill killen och försök då oxå att åka någorlunda regelbundet som tex vart annat eller vart 3:e år.

Tror det bästa är nog att ta med sig en paraplysulky det e mest behändigt.

När jag åkte betalde jag mycket för min biljett för vi var ute allt för sent i tid. Fick betala 12 000:- kr flög då med Air france och mellanlandade i Paris på dit vägen. Sedan på tillbakavägen mellanlandade vi i buenos aires i argentina och sedan i paris igen. Det var inte allt för långa mellanlandningar max 2 timmar i taget. Jag hade räknat med att stanna 1 månad men tyckte det var så underbart därför valde jag att va kvar 1 månad till så jag vsitades där i 2 månader och tyckte att det var en alldeles lagom tidsperiod för tiden går såhimla fort och 3 veckor kan jag tänka mig är lite tid.

ha det bäst!

• miss chilli

Ja det är dyrt...ändå bokade vi ett år i förväg. Till oss sa dom att det kan vara jättesvårt att få tag på biljetter om man inte bokar ca 1 år innan. Har ni beställt än??

Jag har för mig att 3-åringen fick betala 70% av vuxenpriset och 1-åringen ca 30 % men jag är inte riktigt säker. Vi åkte den 3:e januari och det var rätt mycket billigare än om vi hade åkt i december som vi ville först. Min sambos föräldrar åker nästan varje år och dom brukar alltid få betala ca 10 000 per biljett. Men då åker dom ju i december-januari. De ska även dit i sommar och då är det rätt mycket billigare.

• Lady81

LRMSAPTSP:
    ja va kul! välkommen hit =) jag kan förstå att det måste vara en makalös känsla att åka dit! själv har jag aldrig ens vart utomlands i HELA mitt liv =) så det blir ju en grym första utlandsresa måste jag säga :)

A Li:
    jamen dåså, då har vi ju lite tid på oss att fixa det där =) detta med pass till viggo, har jag förstått det som att han ska ha ett eget pass, med foto och allt. är det nya regler då eller?
    viggo heter: viggo nicolai =)

miss chilli:
    nej, vi har inte bokat ännu. ska nog göra det så snart som möjligt så man vet att man får plats.
    min svärfars syster ska komma hit till sverige nu från chile i slutet av maj, och hennes biljetter var svin dyra! hon betalar 16000:- tur/retur!! det var mycke tycker jag!

• miss chilli

Ja, barn måste ha egna pass. Lite kul för på vår 1-årings pass står det längd och allt...undrar hur mycket han vuxit sen han fick det ...känns lite onödigt.

Jag tycker att ni ska boka så snabbt som möjligt för det kan skilja mycket på pris när man inte är ute i tid. Jag försökte ändra våra biljetter 8 månader innan vi åkte men då skulle vi fått betala många tusenlappar mer .... 16 000 :- var mycket..speciellt för dom när dom ska hit. Det är ju så mycket billigare i Chile.
    Ja du, det kommer verkligen bli en upplevelse för dig då, om du aldrig varit utomlands ....det är sååå häftigt när man ska landa i Santiago och man flyger över Anderna...jättehäftigt! Kul att din son heter Nicolai, min heter Nicolas .

• Lady81

miss chilli
    det bara pirrar i magen när jag tänker på att åka!! =) men är samtidigt lite rädd, eftersom att det är så lång flygresa att det ska hända något, eller framför allt att viggo ska bli kidnappad eller nåt! jag kanske är lite paranoid ;) men jag kommer vara klistrad vid honom hela tiden! så tar dem honom, får de minsan ta mig med!! =)
    ja, tyckte nicolai var så fint, min sambo föreslog nicolas, men eftersom jag känner redan en annan nicolas, som enligt min mening inte är någon vidare bra människa, så ville jag inte koppla det namnet med honom direkt. så helt enkelt fick det bli nicolai :)

ahaa, då dår jag nog åka med viggo till polishuset och skaffa ett pass till honom oxå =)

• miss chilli

Mmm jag var också orolig för att tappa bort barnen...det är nog en rätt vanlig känsla innan man åker utomlands. Det jag tyckte var det jobbigaste var att åka bil där eftersom dom kör som tokar och bälten och bilbarnstolar inte ens finns i deras ordförråd. DET gav ångest måste jag säga....
    En sak som ni faktiskt bör tänka på är att eftersom fattigdomen är rätt stor i Santiago så är också kriminaliteten stor. Vi blev varnade ett flertal ggr för att aldrig visa pengar öppet och att helst inte gå med guldsmycken på sig. Kan ju vara värt att tänka på .

• Lady81

ah fyyy alltså! jag blir nästan lite rädd bara jag tänker på det... men då kanske man absolut INTE ska vistas ute på gatorna kvälls/nattetid (nog för att man kanske inte gör det ifall man inte ska ut på någon nattclubb eller så) men det gör man ju inte om man reser med sina barn.
    men skulle dock vara kul att se hur nattlivet är där, provat någon gång?

men, hur ska man fixa betalning och sånt i butiken, ifall det är någon som står och smyger bakom ryggen och håller koll!? och vad ska man ha för väskor egentligen när man går på stan? måste ju ha viggos skötväska med mig iaf. för att ha blöjor och sånt i, men i den vågar man väll knappast ha sin plånbok så som man vågar ha här i sverige, eller?

• A Li

Lady81: Vi hade en liten dagryggsäck som Skötväska och den la vi under vagnen..så den inte syntes. Inga smycken hade vi heller förrutom förlovningsringarna! Vi har varit i Brasilien före barn och där tyckte vi att det var MYCKET mer osäkert än både Santiago och Buenos Aires. Men det är väl samma regler som här hemma: Gå inte på mörka gator och "skylta" inte allt för mkt m kameror odyl. Ha mindre pengar i fickorna FRAM på byxorna för bet av mat, taxi osv.....Och Resten av pengar och Pass inlåst.

Såg att det finns en typ av resesaftey- alltså en påse med Vajer som du kan sätta fast runt ett rör tex vattenledning på toan el dyl m lås.....Gud vad dåligt förklarat. Om du inte förstår så fråga på

• Lady81

att ha under vagnen, det måste väll vara ännu enklare att få upp väskan därifrån? eller ja, beror ju på hur pass åtkomlig korgen är förstås. men om väskan är fullpackad, tar det ju en stund att pilla upp den därifrån =)

hmmm, måste nog fråga: resesaftey??? du har rätt, förstod inte så mycket av din förklaring där :P vat ska man sätta fast den vajern någonstans? menar du att man ska ha den som plånbok eller?

• A Li

Vi har en svart väska och korgen under vagnen är svart tyg..så då är den ju inte så lätt, och hur konstigt verkar det inte vara om ngn nästan lägger sig på knä vid vagnen?? Så tänkte då vi iaf, men man måste ju ändå hålla koll på grejorna.

Appropå resesaftey så tror jag Stadium har dom. Det är som typ en påse som du drar ihop med en kraftig vajer och fäster runt, typ avlopssrör fr handfatet. Vi har aldrig använt oss av den, utan haft saftey på hostel el hotell. Man tar inte med sig den iaf.....

• A Li

Efter lite sökande så hittade jag den på
    www.resklar.se/
    gå sedan på resesäkerhet och allra längst ner på sidan har du Värdefodral Travelsafe klicka på den så får du se

Puuh... Nu måste jag umgås med Sambon också

Svar på tråden Resa till Chile??