• Anonym (orolig)

Kör bil trots epilepsi

En mamma på min dotters dagis kör bil trots att hon har epilepsi. Hon fick ett barn till för några måndader sedan och istället för att lämna den stora på dagis 15 timmar som man har rätt till råkade jag höra henne berätta för en annan mamma att hon hade sjukintyg på att hon inte kunde vara hemma med båda barnen för det skulle kunna framkalla epilepsin.
    Sen gick och ut och satte sig i en jättestor bil och körde iväg. Jag måste säga att jag blev rädd, om hon inte klarar av stressen av 2 barn hemma hur kan hon då klara av stressen i trafiken?

Eftersom vi bor i samma område så kör jag bil samtidigt som henne samt att mina barn och andras barn är ute och leker (inte på vägen men ni vet hur barn är) vad händer om hon får ett anfall i bilen?

Vad hade ni gjort? Kan man göra något anmäla till socialstryrelsen eller så. jag tycker detta är otäckt och vill inte ha en så känslig person i trafiken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-13 17:47:40:
    Vill förtydliga lite: Jag misstror inte mamman över huvudtaget utan blev bara lite förvirrad, fundersam och orolig när jag hörde detta.

Vad gäller stressen, så känner jag att jag stressas mer av trafiken än av att ta hand om mina barn. Därav liknelsen, det var alltså min personliga åsikt om hur jag upplever de två situationerna. Alla är olika och jag var inte ute efter att skambelägga denna mamman alls, som sagt endast oro från min sida. Som nu har lagt sig då jag fått en del bra svar här.

• Svar på tråden Kör bil trots epilepsi
  • Anonym

Tycker absolut att du ska göra nåt! Anmäla till soc kanske, eller varför inte ta upp det med dagis först? berätta vad du hört mamman säga ? Och se vad du får för respons av dem? Vad är det för en människa????

• Leeanlej

Det är väl inte olagligt att köra bil pga epilepsi. Beror väl på hus allvarlig den är.

• Anonym

JO! det är olagligt att köra bil med epilepsi!!!!naturligtvis.

• Jiie

Jösses!!! det är ju livsfarligt!!!

Efter 2 år har äntligen Pyret flyttat in...
  • Anonym

Om man anser att någon är olämplig att köra bil är det länsstyrelsen man ska vända sig till det är sedan de som utreder och kan dra in körkortet! Soc har inget med körkortet att göra.

• Leeanlej

anonym? har du belägg för det? Jag har nämligen hört att det inte är olagligt!

• Mistyday

du får köra bil om du har elilepsi, men då måste du inte haft något anfall på 3 år.. har en bekant som har det och har körkort.

• Avida

Det är inte olagligt att köra bil om man har epilepsi och har varit anfallsfri i två år med medicin eller fem år utan medicin.
    Det är upp till ens läkare om den anser att körkortet bör återkallas. I sånna fall kontaktar läkaren myndigheter om det.

• Angelica30

Det där är olika från person till person. Ett ex till mig fick anfall flera gånger i veckan men hade behärskade sådana och kände när dom var på väg. Han hade kvar sitt körkort.
    Min kompis fd man fick sitt körkort indraget pga att han hade haft två grand mal under ett år. Han har fått tbx det nu.

Det beror på vilken typ av anfall man får.
    Det är personens läkare som har anmälningsplikt om epilepsin är såpass allvarlig

• Anonym

Det är inte olagligt att köra bil med epilpsi. Allt beror på hur sjukdommen är för personen i fråga.

Jag tycker inte du ska göra något, om läkaren och länsstyrelsen anser att hon kan köra bil kan hon det.

Min mans bror har epilepsi och jag skulle inte tveka att låta han köra mina barn, för jag vet att hur hans sjukdom är. Han äter medicin och har kontroll över sjukdommen.

Må hände det är lite avundsjuka ? Att du också vill ha barnen längre på dagis ?

Svar på tråden Kör bil trots epilepsi