• Anonym (orolig)

Kör bil trots epilepsi

En mamma på min dotters dagis kör bil trots att hon har epilepsi. Hon fick ett barn till för några måndader sedan och istället för att lämna den stora på dagis 15 timmar som man har rätt till råkade jag höra henne berätta för en annan mamma att hon hade sjukintyg på att hon inte kunde vara hemma med båda barnen för det skulle kunna framkalla epilepsin.
    Sen gick och ut och satte sig i en jättestor bil och körde iväg. Jag måste säga att jag blev rädd, om hon inte klarar av stressen av 2 barn hemma hur kan hon då klara av stressen i trafiken?

Eftersom vi bor i samma område så kör jag bil samtidigt som henne samt att mina barn och andras barn är ute och leker (inte på vägen men ni vet hur barn är) vad händer om hon får ett anfall i bilen?

Vad hade ni gjort? Kan man göra något anmäla till socialstryrelsen eller så. jag tycker detta är otäckt och vill inte ha en så känslig person i trafiken.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-13 17:47:40:
    Vill förtydliga lite: Jag misstror inte mamman över huvudtaget utan blev bara lite förvirrad, fundersam och orolig när jag hörde detta.

Vad gäller stressen, så känner jag att jag stressas mer av trafiken än av att ta hand om mina barn. Därav liknelsen, det var alltså min personliga åsikt om hur jag upplever de två situationerna. Alla är olika och jag var inte ute efter att skambelägga denna mamman alls, som sagt endast oro från min sida. Som nu har lagt sig då jag fått en del bra svar här.

• Svar på tråden Kör bil trots epilepsi
  • Anonym (Liv)

Under alla omständigheter så kunde ju TS tala lite försiktigt med dagis.

• Anonym (polisanst.)

Varför ska TS berätta för dagis? De har väl inte med hennes sjukdom att göra om hon inte väljer att berätta det själv för dem. Sedan som många skriver så är det inte olagligt att köra bil när man har epilepsi. Det finns mediciner. Jag har kolelgor som har epilepsi och de kör bil till jobbet varje dag.

• Anonym (orolig)

Anonym: Skojar du? Varför skulle jag vara avundsjuk? Jag tycker helt enkelt att det är lite läskigt att en person inte klarar pressen att ta hand om sina barn men klarar att köra. Jag vill absolut inte ha mina barn längre på dagis, snacka inte om saker du inte har nån aning om.

Men säger ni att det inte ska vara något problem så är det säkert inte det. Tyckte bara det kändes lite obehagligt.

• Prisssan

Är man anfallsfri i två år (kan variera) så får man ta körkort! Det är inte olagligt att köra bil om man har diagnosen ep. personen har kanske inte anfall med medicin!

Fråga henne hellre än att bara anmäla för du vet inte om hon har tillstånd eller nåt!

Lycka är ett val..
  • Anonym

kanske det kan vara så att hon inte har s mycket problem med sin epilepsi men skyller på den för att slippa ha båda barnen hemma.
    Tyvärr finns det ju lata föräldrar som man undrar varför de skaffat barn....

• Solereii

Eller at hun ikke har lyst til å fortelle deg om den egentlige grunnen, det kan jo være noe privat og kanskje alvorlig.

• Miss USA
    Anonym (orolig) skrev 2007-05-12 16:22:02 följande:
    Anonym: Skojar du? Varför skulle jag vara avundsjuk? Jag tycker helt enkelt att det är lite läskigt att en person inte klarar pressen att ta hand om sina barn men klarar att köra. Jag vill absolut inte ha mina barn längre på dagis, snacka inte om saker du inte har nån aning om. Men säger ni att det inte ska vara något problem så är det säkert inte det. Tyckte bara det kändes lite obehagligt.

Men då får du sluta prata om saker du inte vet något om också.

Du vet ju inget om personen i fråga.

Stolt mamma till två huliganer
  • Anonym (orolig)

Miss Usa: Menar du att jag inte får vara orolig och fundersam över hur en person fungerar i trafiken, där jag och mina barn är? Det kanske finns anledningar till att något kör påverkad oxå men även det oroar jag mig över.
    Jag ställer ju en fråga här anonymt för att jag var orolig, kan inget om detta och vill inte gå på personen i fråga eller anmäla något som jag inte kan så mycket om, därför vänder jag mig hit. Men det var tydligen inte ok enligt dig. Fattar inte varför vissa här inne på FL inte bara kan strunta i att svara på inlägg när de bara ska vara dryga. Jag hade en seriös fråga som jag ville ha andras åsikter om. Hurvida hon har barnet på dagis mer eller inte är inte intressant i detta fall utan att hon kör bil trost så pass svår epilepsi att hon inte klarar av båda sina barn. Min fudnering var då hur man klarar av stressen i trafiken vilket jag tycker är värre (har 3 barn).

• Miss USA

TS : EP som sjukdom skiljer sig mycket från person till person. Det kan ju faktisk vara så att det är vissa saker som kan trigga EP anfall, medan bilkörning inte gör det.
    Jag tycker du överdriver lite, inget kul för mamman i fråga om du ska peka ut henne för hela världen.

Jag forstår nu varför EP är en sådan skambelagt sjukdom, men dom fördommarna som visas i den här tråden.

Och ser man på andra sjukdomar, så kan diabetikera få anfall i trafiken, du kan få hjärtattack, eller hjärnblödning. 
    Så om mamman kör bil anser hennes läkare att hon kan göra det, att medicinen är bra inställd och hon är anfallsfri. Då är min åsikt att man ska lita på läkaren.

Jag har folk med EP i min närhet och dom kör bil, och det har aldrig varit någon problem.

Vet du egentligen vad EP innebär ? Har du läst på om det ?

Stolt mamma till två huliganer
  • Anonym (orolig)

Jag har själv haft diagnosen EP som barn samt att min morbror hade detta när han levde så ja jag tycker mig ha lite koll. Jag var ju för liten för körkort då och min morbror var anfallsfri i (tror det var) 5 år innan han fick ta körkort.

Jag tycker inte att jag har pekat ut henne för hela världen, det är ju anledningen till att jag skriver anonymt just för att INTE peka ut någon. Jag vet att man kan få anfall av andra sjukdomar oxå men nu var det epilepsi som denna mamma hade, då jag har inte sett nån anledning att ta upp andra sjukdomar.

Jag har aldrig sett epilepsi som någon skambelagd sjukdom, och har inget emot mamman, tyckte bara det var obehagligt att hon kunde köra bil men inte ta hand om sina barn pga sjukdomen, då trodde jag ju såklart att det var ganska allvarligt och att hon lätt kunde få anfall pga stress, vilket jag anser att trafiken kan orsaka (stress alltså).

Min mening var inte att någon skulle ta illa vid sig, ville bara som jag sagt tidigare ha lite råd.

Svar på tråden Kör bil trots epilepsi