• princess of woolfs

ringsjal..vilken?

Skulle behöva hjälp av er kunniga bärabarnföräldrar

Funderar på att skaffa mig en ringsjal, den enda jag sett i verkligheten är en ringo, vilken ser utmärkt ut, och har kollat runt på nätet. De är ju ganska så dyra. Har sett (på nätet) två andra ringsjalar, BB-sling och Nova, som är betydligt billigare. Så nu undrar jag, ni som har erfarenhet, är det ett dumt köp att köpa en billigare..? Och vad är egentligen skillnaden mellan dessa ringsjalar, vilken är att föredra??
    Hoppas ngn har lit eerfarenhetsinfo rill mig
    Mitt syfte med sjalen är främst bärande för kortare stunder, så sjalen ska givetvis vara enkel o snabb att få på sig, och få i barnet i(Hon är nu 2,5månader), dessutom har jag ont i ryggen så den ska helst avlasta bra - men vill inte ha långsjal!
    Tack på förhand, hoppas på många bra svar!

• Svar på tråden ringsjal..vilken?
  • eamane

om du har besvär med ryggen så är kanske inte ringsjal det bästa för dej. det bästa vore kanske en långsjal men vill du inte ha det så kanske en mei-tai-sele skulle passa dej? de kallas även fyrkanstsjal. jag har ingen själv än men är på gång och ska sy en till min sambo.
    mer info finns på www.sjalbarn.se eller www.meitaibarn.se eller ltei andra sidor som jag inte har i huvudet just nu...

• Sanna73

Har du dålig rygg rekomenderar jag nog inte ringsjal. Eftersom den snedbelastar så är det mer ansträngande för ryggen att bära i den. En mei tai (slags mellanting mellan sele och sjal) är lätt och snabb att ta på och man kan sy en själv om man är lite händig. Ett annat alternativ är en ergonomisk bärsele som tex ergo, patapum eller sutemi.

• mammatillpojkar

jag har en lite halv taskig rygg och igår sydde mamma klart min mei tai! jag bar lite igår i den (min son väer 13 kilo) tog en promenad på en halvtimme å kände ingenting i ryggen!

• princess of woolfs

Verkar ta för lång tid att knyta..
    Vill bara kunna slänga på mig nåt som går snabbt.

• MuminMy

Ett så litet barn sitter inte bra i ringsjal. Dessutom förleds man att tro att bara för att man inte ska göra en knut så är det enklare.. i själva verket är nog ringsjal det som är svårast att lära sig och att få till bra, det fungerar mycket bättre med barn som åtminstone kan sitta med stöd.

Vill du inte knyta så titta istället på en ergonomisk sele, finns flera olika och du kan använda de flesta redan nu:
    Ergo www.ergobabycarrier.com/
    Patapum www.patapum.com/ (Original + Toddler)
    Beco www.ecobabies.com/
    Sakara koti.welho.com/skoivune/sakara/english/index....
    Sutemi sutemigear.com/
    Wilkinet www.wilkinet.co.uk/
    Skogsnässelen www.skogsnasbarnsele.se/

Eller om du kan tänka dig liiiite knytning så kanske en mei tai fungerar? Det är snabbt och enkelt och inte "en massa tyg"

Här är lite länkar:
    www.babyhawk.com
    www.colibribaby.com
    dotedot.com/index.php
    www.ellaroo.com/mei-tai.php
    www.meitaibaby.com/
    www.edenbabycarrier.com/

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • GodisGlader

Säger som nicos mamma... MeiTai! du kan sy en själv om du vill och dom är kanon =)

Har själv KASS rygg, den är stelopererad nu och för mig funkar MT bäst..

• Boudicea

Hej, snyltar lite på denna tråd :) Hur svårt är det att sy en MeiTai? Jag är inte så jättebra på att sy tyvärr.

• MuminMy

titta in på www.baranara.se för sybeskrivningar. De som "kan" säger att ju noggrannare och bättre sydd desto bättre avlastning, själv kan jag knappt sy raksöm så jag ska inte uttala mig

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • GodisGlader

Sy själv har jag inte gett mig in på, har ingen symaskin.
    Däremot har jag väldigt många hemmasydda som jag bett andra göra, har 4st till salu nu..

MeiTais är helt klart min favorit.

• princess of woolfs

Okej, ja, då vet jag inte riktigt vad jag ska göra...En ringsjal är ju ganska dyr och om inte det funkar så.. Å andra sidan blir ju tösen bara större så det kanske går bra iaf.

Att jag inte vill ha en me tai eller långsjal beror ju på att det är en himla massa knytningar innan man kan bära iväg på barnet, eller så kan man ha långsjalen på sig hela dagen vilket jag INTE vill ha, och de bilder jag sett på me tais så tycker jag hhrrmm att de inte så fina.

Jag vill bara ha nåt snabbt hjälpmedel när jag inte vill lämna bebisen själv i ett rum om hon tex gnäller för att hon blir ensam, när jag samtidigt ska hjälpa stora pojken med nåt i ett annat rum, i stället för att bära med mig flickan, finna ett nytt ställe att lägga ned henne på osv, eller stå och hålla henne med ena armen och hjälpa pojken med den andra armen. Det blir ju så mycket lyft upp och ned eller så tungt. Snabbt ska det gå, och jag ska inte bära länge åt gången ( hon trivs trots allt bäst i en babysitter eller på golvet), så egentligen borde ju all bärhjälp vara bättre än ingen?
    Har en baby björn men varken hon eller jag är speciellt förtjusta i den.

Är det verkligen så svårt att lära sig en ringsjal?

Svar på tråden ringsjal..vilken?