• princess of woolfs

ringsjal..vilken?

Skulle behöva hjälp av er kunniga bärabarnföräldrar

Funderar på att skaffa mig en ringsjal, den enda jag sett i verkligheten är en ringo, vilken ser utmärkt ut, och har kollat runt på nätet. De är ju ganska så dyra. Har sett (på nätet) två andra ringsjalar, BB-sling och Nova, som är betydligt billigare. Så nu undrar jag, ni som har erfarenhet, är det ett dumt köp att köpa en billigare..? Och vad är egentligen skillnaden mellan dessa ringsjalar, vilken är att föredra??
    Hoppas ngn har lit eerfarenhetsinfo rill mig
    Mitt syfte med sjalen är främst bärande för kortare stunder, så sjalen ska givetvis vara enkel o snabb att få på sig, och få i barnet i(Hon är nu 2,5månader), dessutom har jag ont i ryggen så den ska helst avlasta bra - men vill inte ha långsjal!
    Tack på förhand, hoppas på många bra svar!

• Svar på tråden ringsjal..vilken?
  • MuminMy

Om du ursäktar tror jag du fått en del saker lite om bakfoten... det är inte en himla massa knytningar med en mei tai, det är två vanliga dubbelknutar och för mig går det fortare att få på mig mei tai-en än ringsjalen eftersom ringsjalen måste justeras och "fipplas" med mycket mer innan man fått dit den och barnet i den (och nu är min kille ändå så stor att han kan hjälpa till!! och jag är hyfsat van...)

En mei tai kan ju se ut precis hur som helst - det är ju du som väljer tyget om du tittar in på länkarna jag postade ovan ser du hur olika de kan vara.

På din beskrivning ovan kanske du skulle prova en bärpåse om du nu absolut inte vill testa en mei tai? De är lite svåra att få rätt storlek på och är man olika i storlek kan det vara svårt att använda samma bärpåse till mamma och pappa.

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor. /Franciskus
  • mammatillpojkar

jag är helt nybörjare men jag får på mej min mei tai och sonen upp på ryggen hur snabbt som helst! och precis som MuminMy skriver så är det faktiskt inte så mycket tyg!!!

hur en ringsjal är har jag faktiskt ingen aning om (har aldrig testat) men vad jag har hört så belastar du ju bara ena axeln och kan därför inte bära lika länge!

• Lin80

Vi har en ringo ringsjal som jag tycker funkar super för kortare stunder. Men har du problem med ryggen är det nog kanske som sagt inte att rekommendera en ringsjal.
    Vi har även en patapum som du fått tips om i länkarna ovanför. Köpte våran från www.stellaris.se Då tror jag hellre på den. Snabb och lätt att sätta på sig, i med barnet bara och sen iväg Mkt enkel. Avlastar bra också tycker jag.

• Mirme

För att svara på din fråga lite...jag har inte testat alla de ringsjalar som du räknar upp men en Ringo har jag och jag gillar den jättemycket, perfekt för det där snabba lyftet när man skall ta en sväng i trädgården eller laga mat samtidigt. Jag gillar nog just Ringo för att den är lite stadigare, lite tjockare tyg och stabilare, samt lite större ringar. Bärabarns ringsjal tex är också skön den är lite tunnare tyg i, smiter åt mer men blir också lite svajigare. Det hela är nog mest en smaksak, försök ta dig till en sjalträff och få testa lite olika ringsjalar.

När du har ett så litet barn så är väl det bästa att bära barnet i vagga i ringsjalen för att sedan bära sittande. Visst tar det lite tid att lära sig att spänna tyget rätt och justera i ringarna men tränar du lite så...

Sen kan jag ju hålla med ovanstående lite att en trikåsjal är det allra mysigaste med en sån liten bebis. Men har man bara i åtanke att man skall bära kortare stunder, och att ringsjalen snedbelastar så går det ju bra. Ringsjal är ialla fall 100 gånger bättre än att behöva gå och bära barnet i armarna så är det det som du vill ha så testa.

• princess of woolfs

MuminMy: Okej, tack för dina beskrivningar, som sagt är det bara en ringo som jag faktiskt sett i verkligheten. I den här lilla stan så verkar det inte vara så vanligt med sjalar överhuvudtaget, mest bara bärselar.
    Men det där med att "fippla" med en ringsjal, har jag fel men är det inte så att man typ ställer in det en gång sen använder man den likadant varje gång..?
    Ska kika in på me tai sidorna en gång till...

• MuminMy

Nej så är det inte, det är det som många tror men riktigt så enkelt är det inte Man gör den "halvfärdig" kan man säga så tar man den över axeln men då har ju tyget nästan alltid korvat sig lite så man får rätta till det, placera ringarna rätt (strax under nyckelbenet), kolla att rätt kant är upp. Ta upp barnet och placera det i sjalen, hålla barnet med ena handen och justera tyget runt barnet sedan drar man åt ringarna och hoppas på att man inte missbedömt längden så man ska justera sjal och barn efteråt

När barnet ska tas ut "drar" man lite i ringarna så tyget glider tillbaka och så kan man ta ut barnet.

Jag upplever att på nästan alla ringsjlar så "korvar" sig sjalen i ringrna vilket gör att det blir svårt och kansigt att få rätt "spänn" och avlastning, jag justerar tyget från början rätt ofta när jag använder ringsjalen....

En bärpåse är "färdigsydd" den justerar du inget alls. men då måste man å andra sidan se till att få rätt storlek från början + att man bara bär med ena axeln...

• princess of woolfs

Tack MuminMy för dina råd!
    Kollade me tai igen, men rent spontant gillar jag dem inte!
    Däremot verkade ju faktiskt bärpåse vara nåt för mig(frånsett snedbelastningen då, å andra sidan har jag ju mest tänkt mig nåt för snabba lyft, och all hjälpmedel annat än min kropp tror jag är positivt). Såg också nåt på stellaris som hette tricotti som jag blev intresserad av, som en sjal fast utan knytningar Hmm, som sagt synd att det inte finns sjalträffar o sånt i den här stan så man kunde få prova lite. När bebisen sen blir lite större och vi går längre turer i skogen kommer jag använda bärryggsäcken som jag hade Erik i iallafall, den avlastade jättebra och gjorde att jag kunde ta mig fram med hundarna där inte vagnen gick att köra Men som sagt, jag skulle behöva nåt nu för de här korta, snabba lyften (hon är inte en bebis som vill bli buren hela tiden).

• MuminMy

tricotti är elastiskt = fungerar bara när barnet är litet, fast samma variant går att få med en vävd sjal och ett enkelt kryss... då har man sjalen knuten och så gör man en "buggsnurr" in i sjalen och sätter sedan i barnet, kräver lite övning men går snabbt när man får in knycken

En mei tai kan du mycket väl använda på ryggen också *skrattar* så slipper du bärryggskäcken också Men för att stilla min nyfikenhet, vad är det med mei tais du inte gillar? Jag måste säga att jag tycker maken är ascool i den här:

meitai.jpg

• princess of woolfs

Hi,hi, jorå verkligen coolt (OBS ingen ironi!)

Ärligt talat, jag snurrar runt o runt på nätet men blir bara snurrig i huvudet, tänk vad bra det vore om man kunde PROVA alla dessa olika sjalar, selar etc...

Muminmy: hur snabbt knyter du på dig en me tai??

• Euphorbia

men om du köper en elastisk långsjal och knyter fast den på kroppen så kan du lyfta i och ur bebisen flera gånger utan att behöva knyta om knytningen, mycket lättare att få i och ur än en babybjörn (som jag förövrigt hatar...) och som det låter på beskrivningen av en ringsjal på muminmy.
    Dessutom det klart bästa för din rygg.
    Köper du en begagnad trikåsjal så kan du sälja den för samma pris när du provat den... eller hyr en sjal.

• Euphorbia

Vart bor du någonstans? det borde väl finnas någon i grannkommunen åtmindståne som kan visa dig en trikåsjal iaf. dom är ju rätt vanliga nuförtiden även fast kanske inte ALLA skyltar med att dom bär med sjal utan bara bär hemma i hemlighet
    jag skulle gärna visa dig om vi bodde grannar

• mammatillpojkar

princess of woolfs

jag är som sagt helt nybörjare, fick min mei tai i lördags men jag knyter den på nån minut (jag bär sonen på ryggen)

• MuminMy

Ja, nån minut, knappt tar det, beror ju lite på HUR, tar längre tid på höften än på magen och ryggen brukar sonen fippla lite så där brukar jag köra en sittande variant som tar nån minut extra. Sedan ligger den ju aldrig där man behöver den så först måste man ju hitta den

Eftersom ditt barn är så litet kan du ju tom ta för vana att använda mei taien som filt så sätter du dig på knä framför, tar upp midjebältet, knyter det, tar upp bakstycket och barnet i ett tag, slänger tåtarna över axlarna, tar fram dem, knyter. Klart.   (öva med en nalle först kanske *ler*). När du lägger ner barnet gör du bara omvänt så är det klart

• princess of woolfs

tack euphorbia, men jag vet inte om jag vill gå med en sjal på mig hela dagarna...även om det kanske vore praktiskt!

Mumin my Vart har du köpt din me tai? Finns det några svenska sidor som säljer? Det låter ju enkelt..Brukar man få med instruktionsbok eller??

Kollade annars på en ergo, verkar ju bra, men frågan är om Ida är stor nog, de är ju från 3-5 månader. Hon blir 3 månader den 24:e, o är iof stadig med huvudet.

• MuminMy

Många gillar ergo jättemycket, jag tyckte inte om att ha den på magen och har bara provat kort på ryggen. Men den är defintivt ett bra köp

Camo-MT som du ser ovan säljs av www.meitaibarn.se jag har en annan också men den är "hemmasydd" av en god vän.

Det finns massor av svenska återförsäljare av mei tai förutom meitaibarn ovan:

http://www.babyhip.se/sjalar_selar.htm säljer sköldpadda-Mt, en massa olika selar och en bärpåse som heter MayaWrapPouch

http://www.satsumo.se/index.php?menu=1&link=12 säljer dot-e-dot-MT och selen patapum

http://www.knyt-an.se/ säljer också Sköldpadda-Mt och flera olika selar

Mimmis har en egensydd Mt http://www.mimmis.info/mimmismeitai.html men också egna "sysatser"

www.baranara.se har massivs av länkar till sybeskrivningar

Sedan finns det också flera personer som syr på beställning då kan få den precis som du vill i precis ett sånt tyg du vill ha. Jag känner dem så jag kan inte länka till dem här utan att det blir reklam men de finns

• princess of woolfs

Vilken sorts me tai kan du rek? Skiljer det sig alltså främst i fråga om vaddering?
    Självklart ska du inte göra reklam
    Men min gästbok eller inbox står till förfogande..

• princess of woolfs

Som du märker lyckas du påverka mig positivt i riktning mot me tai Trots allt!

• MuminMy

Det är jättesvårt att rekommendera för det är lite individuellt.. jag som är lite knubbig trivdes inte allas med makens ovadderade babyhawk (ovan) för banden knölade sig och åkte in mellan fläsket Och jag ville inte ha breda band för när jag använder MT vill jag inte ha tyg ner på axlarna (det har jag ju när jag bär i sjal) även om breda band är mysigast och avlastar bäst... så för mig passade kraftigt vadderade (dubbelt lager tjock fleece) bäst band bäst. OM jag skulle skaffa en till skulle det bli en med breda band

Sedan är det sittdelens storlek som skiljer sig lite grann åt.. bredare = fungerar längre tid men kan bli "spagat" på ett mindre barn, Högre får man vika ner för ett mindre barn men den varar å andra sidan längre.. men eftersom du vill ha ett så "krångelfritt" bärande som möjligt så kanske du skulle satsa på en som är lite smalare och lite lägre så slipper du justera i själva knytögonblicket..

• MuminMy

och du, titta in på www.sjalbarn.se så hittar du annonser från flera försäljare, i forumet finns dessutom massor av vana Mt-bärare och MT-tillverkare

Svar på tråden ringsjal..vilken?