• Mirva

En ovårdad kvinna?

Vad är din definition av en ovårdad kvinna? Vissa påstår att en osminkad kvinna är en ovårdad kvinna. Är det så? Är en kvinna ovårdad om hon är bh-lös? Vad finns det mer för kriterier för att platsa som en ovårdad kvinna?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-13 21:46:19:
    Något som jag också tänker på i samband med detta är, om du anser att någon är ovårdad, påverkar det ditt sätt att bemöta denna människa? Om vi bortser från att man kanske håller ett avstånd på grund av lukt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-13 23:44:25:
    Det har ju kommit på tal här, så vad är din definition av en ovårdad man? Behandlar du honom annorlunda än andra män? Eftersom flertalet här är kvinnor och antagligen i majoritet heterosexuella, men jag kan förstås ha fel, så tillkommer ju där en ytterligare aspekt... för jag tror väl inte någon vill ha en intimare kontakt med någon som i dennes ögon är ovårdad. Men jag menar alltså på ett allmänmänskligt plan. Om en man som du anser är ovårdad tilltalar dig vid busshållplatsen, svarar du honom eller vänder du ryggen till?

• Svar på tråden En ovårdad kvinna?
  • Yrslan

Skitig, okammad, luktar stark armsvett etc, skitiga kläder etc.

• isisisis

Oplockade ögonbryn? Hmmmmm.Det har ingen hög prioritering hos mig!

En ovårdad kvinna för mig är:
    En som uppför sig illa,genom att svära högt inför folk och iför sina barn.
    Har urblekta kläder som är söndertvättade.
    Utväxter på håret som är färgat i en färg som inte passar
    Gammalt nagellack i lila eller svart,som är avskavt.
    Kläder som inte passar för åldern.
    Punkmode
    Misstänkt dålig hygien.

• mn73

Finns det skillnad på vad som är ovårdat för en man och en kvinna? Förstår inte frågan.

• lishe

Ovårdad förknippar jag med dålig hygien. Att inte raka benen är inte dålig hygien....i min värld . Trasiga infekterade nagelband, smutsiga skrovliga fötter med djupa hälsprickor, otvättat tovigt hår som luktar illa, tre dagar gammalt smink under ögonen, att inte duscha mer än någon gång per vecka, jeans som inte tvättats på två veckor........det tycker jag är ovårdat. Sen kan man ha ett ovårdat språk också men ändå vara tip top fräsch i övrigt.

Men rejäla buskar under armarna kan man gott ha och duscha regelbundet ändå.......inget ovårdat eller snuskigt i det. Hår finns ju där av en anledning och håller snarare huden ren och skyddad.  Fast personligen rakar jag mig eftersom det anses ovårdat att inte göra det.....så påverkbar är jag.

• lollajapp

För mig är en ovårdad kvinna en som inte sköter sin hygien, alltså tvättar håret, stinker svett, inte byttt kläder på några dagar osv.
    Ang övrigt klädval så tycker jag det är upp till var och en att välja vad de vill ha på sig.
    Smink har jag lärt mig att det ska jag inte uttala mig om.

• ninanell

Ts

Du har startat diskussionen under Etik.
    Jag blir nyfiken på vad din utgångspunkt är, med tanke på det.

Anser du att det finns en etiskt betingad situation beroende på förekomsten av en ovårdad kvinna?
    Jag förstår inte riktigt din tanke bakom tråden och har svårt att formulera vad det är du vill ha diskuterat.

Att få människor att yttra sig utifrån en personlig ståndpunkt om andra kvinnors/mäns svagheter är väldigt lätt. Egentligen en av de enklaste förutsättningarna för att du ska få deltagare i tråden som har massor att hävda.
    Men jag förstår verkligen inte syftet?
    Kan ni inte kräka ut era begränsningar i en Sandlåde-tråd istället?

Helt enkelt:
    Var ligger den etiska aspekten enligt dig ts, och varför diskuterar ingen i tråden den?

• Smilie

ovårdad är helt enkelt skitig för mig..
    Oduschad.. skit under naglarna osv

• trollsanna

ovårdat för mig är:
    när man inte tar hand om sig
    +
    skitig
    smutsiga kläder som luktar illa (svett bla.)
    kvinnor med mustach...skäggväxt
    fotsvettsdoft av trasiga skor
    flottit hår som ser ut som smör
    oborstade tänder så tex blodpudding syns mellan tänderna...

Svar på tråden En ovårdad kvinna?