• hejentjej

hur ofta ska man göra rent tvättmaskinen?

och hur gör man? ska man tvätta den med tvättmedel och sköljmedel tom? hur ofta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-13 19:31:18:
    va händer om man inte gör det= blir dom inte riktigt rena kläderna då?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-13 20:01:11:
    jävla skit! nu bara skummar det ut skum ut maskinen!!! vad gjorde ja för fel! hela golvet e fullt me skum!

• Svar på tråden hur ofta ska man göra rent tvättmaskinen?
  • hejentjej

nej tvättmedel!!!! i 90 grader. ja va tvungen att stoppa den, nu är det skum över allt, hur får ja bort det ur maskinen ????hade ja för mkt tvättmedel???

åååååååå

• kattfoten

Tips till nästa gång

www.radron.se/templates/news____5966.asp

För er som inte orkar läsa;

lägg 30g citronsyra i och kör maskinen en gång
    kör en gång till på 90grader med vittvättmdel med blekmedel.

har testat och maskinen blev riktigt ren!

• Cullinan

Oj, hur mkt tvättmedel hade du i?

• hejentjej

vad gjorde ja för fel då???
    va ska ja göra nu=
    kan ja tvätta som vanligt?
    ja tog bort skummet med en handuk...

är den ren nu?
    ska ja göra om det??? ååååå

• Cullinan

Ta lika mkt tvättmedel som du har när du tvättar en helt vanlig tvätt.

Tror inte att "alla" andra rengör sina tvättmaskiner, inte mer än om det varit nåt särskilt som tvättats, t ex nerkräkta lakan, leriga kläder eller nåt dylikt.

Kläderna blir rena även om man inte rengör maskinen... Men om din tvätt börjar lukta unket eller så, då kan man ju rengöra den, för då kan det ju ha blivit någon bakterietillväxt nånstans i systemet.

Låt luckan stå öppen bara när du tvättat, så att det inte blir instängt och fuktigt i trumman.

• Wilowa

Vi har haft problem med vår tvättmaskin (hade inte en aning om att man ska göra rent den! ) Jag fick bakterilukt i mina mörka kläder. Som tur var så var det bara i mina kläder, eftersom resten av familjens mörka kläder körs i 60 grader. Fy fan vad det luktade illa, jag slängde allt och köpte nytt. Sedan fick sig tvättmaksinen några ordentliga omgångar med 90-tvätt och nu är det bättre. Dock händer det ibland att lukten kommer tillbaka, men inte alls lika illa. Jag upptäckte att det var en brun beläggning inne i maskinen där man lägger i tvättmedlet och även själva lådan var aningen äcklig. Dock brukade jag göra rent den med jämna mellanrum, men den är su så svår att få ren!

Om du gör det du alltid gjort, kommer du att få det du alltid fått.
  • Cullinan

Vid närmare eftertanke ska du nog INTE ha lika mkt tvättmedel som när du tvättar vanligt. För tvättmedlet har ju inget att "binda" sig i. Skulle nog tagit maximalt typ hälften mot vad man brukar.

Om det är skum kvar så sätt igång en vanlig vattentvätt, utan något medel. Enbart vatten. Så sköljer det ur.

• Trynträ

Jag har aldrig rengjort min tvättmaskin utan när jag tvättar lakan så brukar jag tvätta i 80-90 grader. Sen torkar jag ju givetvis ur dörröppningen efter varje tvätt och har dörren på glänt mellan tvättarna.

• KNALLAN

Vid olyckor med överskummning hjälper vanligt salt!

• hejentjej

jag kanske tog för mkt medel, tog nog 40 ml,,,, vadå salt??? hur då? hehe

finns de inget nödstopp på maskinerna???

• KNALLAN

girllady:

Alltså, man strör saltet över löddret, så försvinner det och man kan skölja ur utan att det löddrar över igen.

• lieh

Jag brukar köra tvättmedelsfacket i diskmaskinen. Blir så rent och fint så!!

Svar på tråden hur ofta ska man göra rent tvättmaskinen?