Långpanne-bröd?
Någon med bra tips på recept på ett gott långpannebröd?
Någon med bra tips på recept på ett gott långpannebröd?
Har ett jätte bra med dinkelmjöl
Jagbrukar göra ett...Men har inget recept, utan kör på känn, ung så här.
Ta 2 dl havregryn och häll ca 3dl kokande vatten öven (det ska bli en gröt, ta mer vatten om det behövs). Låt svalna.
SMält 50 gr margarin och värm 5 dl mjölk. Häll över gröten. Häll i brödkryddor, 1 tsk salt o lite sirap i smeten och fyll sedan på med mjöl efter behag (och jag brukar använda torrjäst till detta!). Mjöltips! Havrekli, vetekli, grovt rågmjöl och resten rågsikt. Degen ska vara rätt kletig. Låt jäsa en halvtimma och häll sedan över i långpannan, låt jäsa en halvtimma till (skär rutor!) och grädda sedan i ca 200 grader ca 1/2 timma!
Jag vet att det inte är ett exakt recept....Men det blir gott! oCh eftersom jag aldrig mäter någonting (utom mjölken) så behöver det inte vara så exakta mängder, är min erfarenhet!
Låter jättegott ju! Vad har du för kryddor i? Och menade du att man ska skära rutor när innan brödet är gräddat?
mammafia: recept?
JAg tar vanliga brödkryddor, typ anis o fänkål, men det funkar ävne utan. Och, ja, jag skär liksom rutor innan det är färdigjäst, så att det bara är att bryta lagom stora smörgåsbitar. Det blir jättegott o saftigt!
Ska testa på en gång.. Ska bara diska mig fram till spisen först, hihi..
Stor klikaka
50g jäst
8dl vatten
1 pkt havrekli (300g)
2tsk salt
2msk farinsocker
12 dl vetemjöl
75 g smör
1.Smula jästen i en bunke. Värm vattnet till 37 grader och häll det i bunken och rör om så att jästen löser sig.
2.Mät upp ½ dl havrekli och spar detta till senare. Häll resten av kliet i bunken och rör om.
3.Tillsätt salt, farinsocker och det mesta av mjölet. Arbeta degen 5min i maskien eller 10 min för hand. Tillsätt mer mjöl om det behövs.
4.Jäs degen under bakduk 30 min
5.Smält smör. Häll hälften i en långpanna och pensla ut det över ytan.
6.Häll degen i långpannan och tryck ut den med mjölade fingertoppar.
7.Skåra degen till 30 bitar med kniv. Pensla med resten av smöret ovanpå och strö sen på det sparade havrekliet.
8.Låt jäsa under bakduk 40 min.
9.Grädda i 225 grader, nedersta falsen, ca 20 min.
tokfia,
ska det inte vara jäst i alls?
...letar.
Det får inte vara borta, för det brödet bakar jag ofta
Jo, jag brukar ta torrjäst, det är bara att strö i tillsammans med mjölet. Det skulle krångla till det för mig om jag skulle smälta jästen i något oxå....
Ingredienser
30 st
50 g jäst
5 dl ljummet vatten, 37 grader
25 g smör
1 1/2 tsk salt
2 msk honung eller sirap
250 g Kesella lätt
2 dl grahamsmjöl
12 -13 dl vetemjöl Gör så här
Smula jästen i en bunke och häll över vattnet. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt rumsvarmt smör, salt, honung, Kesella och det mesta av mjölet. Arbeta degen smidig. Jäs under bakduk ca 40 min. Sätt ugnen på 225 grader. Stjälp upp degen på bakplåtspapper i en långpanna. Strö över lite grahamsmjöl och platta ut degen så att den täcker plåten. Skär degen i rutor med en vass kniv. Låt degen jäsa övertäckt ca 20 min. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min. Låt brödet svalna på galler under bakduk.
jag brukar byta ut hälften av vetet till grahamsmjöl , sen häller jag även i ne massa.linfröm pch russein ..
super gott!
tack för alla tips
Jaaa, nu hittade jag receptet
Bättre sent än aldrig
Morotsbröd i långpanna
5 dl mjölk eller vatten
50 g jäst
50 g flytande margarin eller olja
2 stora morötter (ca 200 g), finrivna
1 tsk salt
2 msk ljus sirap eller socker
4 dl vetemjöl
ca 8dl fullkornsmjöl av dinkel
Smula sönder jästen i en bunke å häll i fingervarm mjölk/vatten.
Rör om så jästen löser sig. Tillsättflytande margarin/olja, morötter,
salt, sirap/socker å nästan allt mjöl. Arbeta ihop till en deg.
Jäs övertäck i 30 min
Knåda degen lätt å platta sen ut den i en långpanna (ca 30x40 cm).
Skär degen i lagom stora bitar å nagga lite.
Jäs övertäckt i 30 min.
Grädda i mitten av ugnen i 15-20 min. Ta ut brödet ur långpannan
å låt svalna på galler under bakduk.
Går jätte enkelt att göra mjölkfritt.