Inlägg från: tokfia |Visa alla inlägg
  • tokfia

Långpanne-bröd?

Jagbrukar göra ett...Men har inget recept, utan kör på känn, ung så här.

Ta 2 dl havregryn och häll ca 3dl kokande vatten öven (det ska bli en gröt, ta mer vatten om det behövs). Låt svalna.
    SMält 50 gr margarin och värm 5 dl mjölk. Häll över gröten. Häll i brödkryddor, 1 tsk salt o lite sirap i smeten och fyll sedan på med mjöl efter behag (och jag brukar använda torrjäst till detta!). Mjöltips! Havrekli, vetekli, grovt rågmjöl och resten rågsikt. Degen ska vara rätt kletig. Låt jäsa en halvtimma och häll sedan över i långpannan, låt jäsa en halvtimma till (skär rutor!) och grädda sedan i ca 200 grader ca 1/2 timma!

Jag vet att det inte är ett exakt recept....Men det blir gott! oCh eftersom jag aldrig mäter någonting (utom mjölken) så behöver det inte vara så exakta mängder, är min erfarenhet!

• tokfia

JAg tar vanliga brödkryddor, typ anis o fänkål, men det funkar ävne utan. Och, ja, jag skär liksom rutor innan det är färdigjäst, så att det bara är att bryta lagom stora smörgåsbitar. Det blir jättegott o saftigt!

• tokfia

Jo, jag brukar ta torrjäst, det är bara att strö i tillsammans med mjölet. Det skulle krångla till det för mig om jag skulle smälta jästen i något oxå....

Svar på tråden Långpanne-bröd?