Barngröts recept?
Fick recept på BVC på vanlig barngröt. För att den ska vara mer vitamin berikad vill jag minnas att man blandade mixade havregryn med välling pulver..
Någon som kan hjälpa mig?
Fick recept på BVC på vanlig barngröt. För att den ska vara mer vitamin berikad vill jag minnas att man blandade mixade havregryn med välling pulver..
Någon som kan hjälpa mig?
Hon är snart 7 månader kan jag tillägga
på bvc rekomenderar dom väl att man tar köpegröten?
fast det kanske gäller lite mindre barn...?!
Jo det gör de. Men man kan göra egen om man tillsätter välling pulver för att de ska få i sig alla vitaminer osc. Fick recept på det men tappade bort det
Klistrar in ett gammalt inlägg jag gjort om egen gröt:
Lite hemmagröt-tips för den som är intresserad
Mixa havregrynen först om bebisen är känslig mot fastare konstistens. Vill man järnberika gröten, så mixar man 1 msk blodbröd per grötportion, samtidigt som grynen. Man kan ju variera den egna (havregryns)gröten hur mycket som helst
* Med frysta hallon i - blir perfekt ät-temperatur om man slänger i ett par hallon efter man kokat gröten.
* Mosa ner en halv banan i gröten efter kokning. Mycket godare än köpe-banangröten. (varför har vi börjat med den egentligen...)
* Äppelbitar som får koka med gröten - god äppelgröt. Går att göra samma med blåbär.
Jag har varierat mellan havregryns-, mannagryns- (när det är ok med mjölk i maten), grahamsgrynsgröt. Grahamsgröt och risgrynsgröt. Alla varianter här uppe går ju att göra med alla grötar förutom risgrynsgröten.
* 1 msk mat(raps)olja i gröten är bra näringtillskott. Även bra om bebisen är hård i magen.
Inte meningen att trycka på er en massa gröt-recept Bara lite tips till er som vill göra egen gröt.
* Frukt i, till eller efteråt är bra för C-vitamin som hjälper kroppen att ta upp järnet.
* Istället för blodbröd så kan man koka lite torkade aprikoser (i små bitar) tillsammans med gröten, torkade aprikoser är väldigt järnrika
Jag ser nu att jag inte skrev nåt om fullkorn. Man ska vara lite försiktig med att ge fullkornsmat till de små, (fiberhavregryngröt, grahamsgröt, rågmjölsgröt) då för mycket fibrer kan vara svårt för de små magarna att bearbeta.
Man behöver aldrig köpa barngröt om det inte är så att man vill. Äter barnet varierat i övrigt (kanske t.o.m. dricker järnberikad välling?) så behöver man inte vara rädd att barnet lider vitamin- eller mineralbrist. Detta är något barnmatsindustrin arbetat fram för att alla ska köpa deras mat!
The bluebee: Tusen tack
Det var så lite
Mina grabbar tycker att det är godast antingen med hallongröt med lite lite socker på (blir rätt surt med bara hallon) Eller att man mosar ner ett mjukt päron, blir sött och gott som det är. Eller banangröt, med kanel på Lycka till!
Kokar du vanlig havregrynsgröt och slänger i hallon bara?
Finns det BVC tanter som rekomenderar köpe gröt? Till mig sa de bara att jag var duktig som gjorde egen gröt, när den skulle introduceras...
Hehe nu såg att det var efter kokning. Vid vilken ålder har du börjat med "hemma" gröt? Det känns inte som om jag skulle behöva berika gröten eftersom att hon äter 2mål gröt och 2 mål lagade mat + välling på natten. Har planer på att byta ut ett mål gröt mot hemma gröt för att få lite variation och att hon ska vänja sig vid "vanlig" gröt..
Blodbröd vad är det?
Jag varierar med köpegröt. Gör vanlig havregrynsgröt och dessert till det eller annan osockrad sylt