• Flisis

Barngröts recept?

Fick recept på BVC på vanlig barngröt. För att den ska vara mer vitamin berikad vill jag minnas att man blandade mixade havregryn med välling pulver..
    Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Barngröts recept?
  • Flisis

Flamma: Vad gör du för gröt? *nyfiken*

När har ni börjat mer mannagrynsgröt? Tänker på mjölkinnehållet.. Och kan jag slå lite mjölk på havregrynsgröten till min tjej som är ganska liten?

• Flamma

Flisis: NÄr jag började med gröt till Melvin så mixade jag havregrynen innan. Sen kokade jag som vanlig gröt och hade i blåbärspuré & smör. Det fungerade bra...

• The Bumblebee
    Flisis skrev 2007-05-13 19:35:52 följande:
    Hehe nu såg att det var efter kokning. Vid vilken ålder har du börjat med "hemma" gröt? Det känns inte som om jag skulle behöva berika gröten eftersom att hon äter 2mål gröt och 2 mål lagade mat + välling på natten. Har planer på att byta ut ett mål gröt mot hemma gröt för att få lite variation och att hon ska vänja sig vid "vanlig" gröt..Blodbröd vad är det?
    Min yngste son började äta hemmagröt tidigt, vid 6 månader kanske. Vet att han åt 1 paket köpt gröt innan

Blodbröd eller paltbröd som det oxå heter är ett sorts tunnbröd bakat på blod. I delar av Norrland äter man det tillsammans med fläsk och vitsås Jag är inte särskilt förtjust i maträtten dock. MEN gröten smakar inte äckligt med en tsk mixat bröd - det smakar inte alls

Vill du ändå järnberika men har svårt att hitta blodbröd, så tillsätt lite torkade aprikoser istället. ELLER så ser du till att lilltjejen äter mycket persilja eller annan järnrik föda
    Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Flisis

Är järn det enda som hemma lagad gröt saknar mot köpegröt?

Hur mycket motsvarar på ett ungefär en porttion köpt gröt på 1 1/4 dl vatten en portion havregrynsgröt? Vet att det bara är att testa men jag har ett barn som bara gapar och sväljer och sätter aldrig stopp själv tyvärr. Den gränsen på jag dra.

• The Bumblebee

Jag brukade göra en portion på ½ dl havremix och nästan 2 dl vatten. Kokar detta på spisen och vispar under tiden, i micron blir det inte riktigt slätt.

Har oxå en son som är utan botten Ibland har han satt i sig en vuxenportion havregrynsgröt - men eftersom han tidigare på morgonen (vaknar vid 7 dricker välling, somnar om och siger upp vid 8.30) dricker en flaska välling, så tycker jag att det räcker med en barnportion

När det gäller andra tillsatser i köpegröten -  så är jag övertygad att barnen får i sig allt det där om de äter frukt, grönsaker, baljväxter, pasta, ris, kött och fisk. Ja, varierad kost alltså!

Mamma till ♥Aron♥ (050303) & ♥Elmer♥ (060418)
  • Flisis

Jag bara tjatar men undrar fortfarande om jag kan slå lit emjölk på gröten eftersom hon bara är 7 månader? Har ju lite i middagsmaten till henne + lite turkisk yoghurt till mellis nästan varje dag. Vart går gränsem om hur mycket de får/ska ha? Vet att de egentligen inte ska ha så mycket men tror nog att lite borde vara ok?

• Suskiv

Mellanbarnet har aldrig ätit köpegröt. Äldts har ätit ett paket banangröt. TRean kommer inte få köpegröt.

Finns ingen anledning till att ge köpegrö om barnet äter varierat.

• Mammann

När jag körde havregrynsgröt på nedmixad havre så använde jag 2 msk mixat havregryn per 1 dl vatten. Men nu när mina är 7 månader har jag slutat mixa. Istället låter jag grynen ligga i vattnet en stund innan jag sätter på plattan, bara medan jag fixar med lite annat 3-5 minuter kanske. Sen så rör jag kanske lite extra ofta medan det kokar, då blir det extra "slemmigt".

Har letat efter blodbröd med ljus och lykta!! Verkar inte vara nån som vet vad det är i Skåne!!? Däremot så har jag i torkade aprikoser. (Har hittat utan konserveringsmedel nu, och guud så goda de är!!!! ) jag har tagit en hel påse och kokat i ganska lite vatten, mixat och splattat ut i iskuber. Det blev ca 16 stycken. Räcker med en kub per grötportion då det ger ganska mycket smakt tycker jag. Har annars haft i både äpple och päron.

• Ellpi

Mammann: Blodbröd kallas även Tunnpaltbröd och det finns bland knäckebröd och sånt. Det finns iaf i Malmö.

Svar på tråden Barngröts recept?