• iida

Flytta ttill USA

Hej alla mammor!

Jag och min man och vår 6 månader gamla bebis skall flytta till USA, närmare sagt till Connecticut. Nu undrar jag om någon har lite råd gällande flytten? Ni som bor i Connecticut,har ni trivats? Finns det någon särskild stad/område ni kan rekommendera?

Hur är barnmaten där? Blöjor? Vilka märken kan rekommenderas?Dagis?

Jag skulle vara jätte tacksam för lite tips.

Kram

• Svar på tråden Flytta ttill USA
  • amnai

Beror på om ni måste ha närhet till New York, eller Yale/New Haven, eller var? Om maken ska jobba i NYC, kan Westport passa bra, mycket trevlig stad vid havet, bra kommunala skolor, många förskolor, stor kul lekplats vid stranden. Även Southport och Fairfield är bra, men lite längre fr NYC. Greenwich är ju nära NYC, men mkt dyrt.

Dagis, ska du jobba? Daycare kostar från ca 1.000 dollar per månad i städer som Darien, Westport, New Canaan. Pre-school brukar barnen börja vid 3 år, ca 3 timmar per dag, kostar från ca 500 dollar per månad. Allt är privat.

Barnmat och blöjor vet jag inget om, mna barn är större, men det finns i princip samma sorters blöjor som i Sverige.

• iida

Hej och tack för ditt svar!

Mannen min skall jobba i White Plains, på gränsen mellan NYC o CT. Vi skulle gärna bo på ett trevligt grönt område nära havet var man kan promenera omkring med hund och barn. Dessutom vore det ju bra om det finns butiker och sådant i närheten.(alltså nära med bil). Vet du om det lönar sig att hyra hus eller köpa? Vi har tänkt stanna i minst 3 år.

• amnai

Skulle absolut hyra, det är inte altid så enkelt att sälja när man vill, kan ta tid, och då står man där med lån på över miljonen dollar. Medelhuset i Westport kostar ca 1.4 miljoner dollar, samma i Darien, lite mindre i Fairfield.

White Plains har en stor trevlig galleria! Men jag föredrar att bo vid kusten.

Kolla på hus här:
    realtor.com

• iida

Ja vi vill också absolut bo vid kusten. Är det dyrt att hyra? Har du någon aning vad man får betala för ca 3-4 bedrooms i Westport/Fairfield?

Finns det trevliga butiker och cafeér i dessa områden? Och parker/stränder etc? Vi är ganska aktiva och tycker om att vara utomhus, gå i butiker, fika....

• iida

Ok fick en ganska bra uppfattning genom Realtor.com. Vilka otroliga hus där finns!! Tror inte vi kommer att få problem med att trivas :)

• laven

Jag rekommenderar inte runt Stamford eller Shelton. Otrevliga områden.

Blöjor beror väl på vad ni gillar - det finns Pampers och Huggies, samt flera mindre lågpris-märken. Vad som är bäst av Pampers och Huggies är en smaksak. Jag har också hört att det kan vara olika beroende på om ni har pojkar eller flickor. Jag kör iallafall med Huggies för killarna.

Barnmat finns i massor i affärerna. Gerber och Heinz är de största märkena, men det finns äver oragniska varianter och en del annat också.

Dagis bör ni verkligen titta noga på, för det varierar VERKLIGEN. Oftast är det så att man får vad man betalar för, och det är ofta dyrt. Jag föreslår att ni talar med någon på er arbetsplats och hör vad de har att säga.

Fråga gärna mer om det är nåt annat....

• iida

Härligt med så mycket goda råd av såna som bor där! Har miljoner frågor. får väl ta lite i taget.. ;)

Hur är det med välling? Vår lillkille brukar få det vid läggdags, men det finns väl inte där? Ger man gröt eller formula istället? Är det liksom lika mättande som välling?

Vad gäller områden, vad rekommenderar du? Vi vill som sagt gärna vara vid havet. Greenwich är väl myyyyycket dyrt?

• laven

Välling finns inte. Här ger de formula. Jag har inte gett det heller, eftersom mina vägrade nappflaska. Så jag har ammat länge och sedan gett dem vanlig mjölk fr.o.m. 1 års ålder (och fortsatt amma efter det också).

Områden kan jag inte riktigt rekommendera i CT - det får nån annan göra som bor där. Jag vet bara att de två ställen jag nämnde är ganska kass eftersom min man bodde där ett tag på 90-talet och jag var där på besök. Urk.

• amnai

Vi hyrde hus innan vi köpte, vi är här permanent, hyra av hus beror ju på vad man är villig att betala, men räkna med minst 4.000 dollar per månad. El och gas kostar en del också, vatten inte lika dyrt. Gas kan kosta 200-600 dollar per månad, beroende på om man värmer med gas eller inte.

Välling tror jag finns i Skandinaviska butiken i Norwalk, Scandia, men jag är inte säker. Välling är ett svenskt fenomen, jag har snålat med välling till mina barn, de har fått som kvällsmål då de var små. Annars formula.

Vi bor vid havet, drygt 15 minuters promenad till stranden. perfekt tycker vi.

Maila om du vill veta mer!

Svar på tråden Flytta ttill USA