• iida

Flytta ttill USA

Hej alla mammor!

Jag och min man och vår 6 månader gamla bebis skall flytta till USA, närmare sagt till Connecticut. Nu undrar jag om någon har lite råd gällande flytten? Ni som bor i Connecticut,har ni trivats? Finns det någon särskild stad/område ni kan rekommendera?

Hur är barnmaten där? Blöjor? Vilka märken kan rekommenderas?Dagis?

Jag skulle vara jätte tacksam för lite tips.

Kram

• Svar på tråden Flytta ttill USA
  • Polette

Nu hoppar jag ocksa pa denna trad...vi ska ocksa flytta till USA, Newport!! Har ocksa en liten pa lite mer an sex manader...
    Man har sa mycket fragor sa man vet inte var man ska borja, jag undrar mest just nu om hur det fungerar med visum osv... Hur har ni andra gjort eller ska gora!? Jag ar ju inte gift...an... och gubben min far sitt via hans jobb, men hur gor jag..?? Hur fungerar det for den lille...?? Far han samma visum som jag eller..?? Formodar att det basta ar att ringa amerikanska ambassaden i stockholm, men ar det nagot man ska tanka pa nar man ringer...och hur langt innan planerad flytt bor man ansoka..

forstar om ingen vet exakt men alla tips ar guld varda!!!

ha en trevlig helg foresten...!

• amnai

När vi skulle flytta utomlands, för över 11 år sen, var vi heller inte gifta. Men maken friade omgående! och vi gifte oss innan vi flyttade, vi gifte oss borgerligt 1.5 vecka efter frieriet! Detta för att sedan söka visum - det var till Brasilien då - som gifta. Vi hade varit ett par i 4.5 år, så att gifta sig kändes inte så främmande.

Likadant gjorde min bror när han och hans flickvän vann Green cards på lotteriet, flickvännen vann, men eftersom de gifte sig borgerligt, snabbt, innan intervjun på am ambassaden fick båda GC. Sedan hade de ett större bröllop sommaren efter.

Det funkar säkert att vara sambo, men det underlättar att vara gift om man flyttar utomlands. Att alla i familjen har samma efternamn är enklare, som exempel.

• AochJsMamma

Jag säger samma sak- Gift er!!!

Jag är uppvuxen i NY med kusinerna i CT så mina barndomssomrar tillbringades alltid i CT.. Hoppas och tror att ni kommer att stormtrivas!!!

• TingTing

Hejsan hej!

Jag har bott i CT i tva omgangar! Forsta gangen 2005 som aupair, i New Canaan, som ar en helt otroligt mysig "stad". Det ar dock valdigt dyrt dar! Greenwich ar tokdyrt!! Jag alskar CT, det ar nara till NY, nara till Boston och det ar otroligt mysigt har! Just nu bor jag i New Fairfield, som ligger en kvart utanfor Danbury, och det ar laaangt ute pa landet, men fortfarande valdigt mysigt! Ska plugga har till hosten!

Nar flyttar ni?

Hade ingen aning om att det var folk som bodde i CT och befann sig pa familjeliv.se! Harligt!

• AochJsMamma

TingTibg: jag har en fd kollega som bor med man o barn i Danbury, hon är oxå svensk..Jessica. Nån du känner? Vet att hon umgås med en hel del andra svenska tjejer i området, man vet ju aldrig? Ni kanske har träffats?

• Polette

Jo har forstatt att gifta sig ar nog det enklaste...och tro mig jag forsoker...hintarna duggar tatt men inget hander!! Vi alla i familjen har olika efternamn och det ar inte det lattste alltid! Vi kommer att flytta i borjan pa nasta ar, gubben min har fatt startdag till den forsta feb, tror ni man hinner skaffa visum eller vad man nu gor tills dess?
    Ni far ursakta mig men vad ar ett green card? hur fungerar det...? Jag har som sagt ingen aning om hur detta med visum mm fungerar.. har precis borjat fundera och ta reda pa saker och ting..
    Tankar som, ar det latt skaffa sig kompisar och socialt liv i staterna eller hur ar amerikanarna med "utlanningar", borjar dyka upp i min hjarna...

amnai: "lanade" sidan du tipsade om ang hus, kanon sida, vilka hus... drommer mig bort...

• Texasmom

Ni måste vara gifta för att du ska få medföljadevisum, men även för att du ska täckas under mannens sjukförsäkring.

• TingTing

EllieGBG - Ingen jag kanner till... har bara bott har uppe i Danbury omradet i en manad, sa jag kanner faktiskt inte en levande sjal har forutom familjen jag bor hos! Hade jattegarna viljat lara kanna nagra svenskar har uppe! Har du sjalv bott eller bor du i usa nu?

• rasajj
    Polette skrev 2007-05-27 00:32:57 följande:
    Jo har forstatt att gifta sig ar nog det enklaste...och tro mig jag forsoker...hintarna duggar tatt men inget hander!! Vi alla i familjen har olika efternamn och det ar inte det lattste alltid! Vi kommer att flytta i borjan pa nasta ar, gubben min har fatt startdag till den forsta feb, tror ni man hinner skaffa visum eller vad man nu gor tills dess? Ni far ursakta mig men vad ar ett green card? hur fungerar det...? Jag har som sagt ingen aning om hur detta med visum mm fungerar.. har precis borjat fundera och ta reda pa saker och ting..Tankar som, ar det latt skaffa sig kompisar och socialt liv i staterna eller hur ar amerikanarna med "utlanningar", borjar dyka upp i min hjarna...amnai: "lanade" sidan du tipsade om ang hus, kanon sida, vilka hus... drommer mig bort...

Jag rekommenderar ocksa aktenskap. Det kommer definitivt att underlatta hela processen.

Greencard ar ett annat ord for permanent uppehallstillstand. Det ar egentligen inte aktuellt for er, inte annu iallafall

Sjalva visumsokandet borde din mans foretag hjalpa er med. Hor med dem, och am ambassaden. (jag kom hit och gifte mig med en amerikan, sa jag har ingen erfarenhet av den delen)

Amerikanarna ar i allmanhet valdigt oppna och gastfria. Och nyfikna pa "utlanningar". Det ger en lite speciell status att vara utlanning har, for manga amerikanare reser inte utanfor USA mycket..

Mammagrupper, lekparker, blockpartys och grannar ar ett bra satt att skaffa vanner har. Aven kyrkor, aven om ni inte ar religiosa, sa brukar de flesta kyrkor ha aktiviteter dar man kan traffa trevliga manniskor.

Lycka till med er flytt! Det kommer att bli en spannande tid for er!

• AochJsMamma
    TingTing skrev 2007-05-27 02:14:07 följande:
    EllieGBG - Ingen jag kanner till... har bara bott har uppe i Danbury omradet i en manad, sa jag kanner faktiskt inte en levande sjal har forutom familjen jag bor hos! Hade jattegarna viljat lara kanna nagra svenskar har uppe! Har du sjalv bott eller bor du i usa nu?
    Nej jag bor i Sverige sen många år tillbaka, flyttade till Sverige när jag var 15 år. (30 idag). Men växte som sagt upp på Manhattan med mina föräldrar och syskon, och hade kusinerna och deras föräldrar i CT. Mer eller mindre bodde hos dem under somrarna eftersom CT är betydligt roligare att vistas i än NY under VARMA sommaren.

Om du träffar en svensk tjej vid namn Jessica med två små barn (en pojke o en flicka) och en amerikansk namn så kan du ju hälsa från mig, haha! Hoppas och tror att du kommer att STORMtrivas i Danbury, har hört att Jessica och hennes familj trivs där jättemycket iallafall.

Å vad jag saknar USA nu...
Svar på tråden Flytta ttill USA