Polette skrev 2007-05-27 00:32:57 följande:
Jo har forstatt att gifta sig ar nog det enklaste...och tro mig jag forsoker...hintarna duggar tatt men inget hander!! Vi alla i familjen har olika efternamn och det ar inte det lattste alltid! Vi kommer att flytta i borjan pa nasta ar, gubben min har fatt startdag till den forsta feb, tror ni man hinner skaffa visum eller vad man nu gor tills dess? Ni far ursakta mig men vad ar ett green card? hur fungerar det...? Jag har som sagt ingen aning om hur detta med visum mm fungerar.. har precis borjat fundera och ta reda pa saker och ting..Tankar som, ar det latt skaffa sig kompisar och socialt liv i staterna eller hur ar amerikanarna med "utlanningar", borjar dyka upp i min hjarna...amnai: "lanade" sidan du tipsade om ang hus, kanon sida, vilka hus... drommer mig bort...
Jag rekommenderar ocksa aktenskap. Det kommer definitivt att underlatta hela processen.
Greencard ar ett annat ord for permanent uppehallstillstand. Det ar egentligen inte aktuellt for er, inte annu iallafall
Sjalva visumsokandet borde din mans foretag hjalpa er med. Hor med dem, och am ambassaden. (jag kom hit och gifte mig med en amerikan, sa jag har ingen erfarenhet av den delen)
Amerikanarna ar i allmanhet valdigt oppna och gastfria. Och nyfikna pa "utlanningar". Det ger en lite speciell status att vara utlanning har, for manga amerikanare reser inte utanfor USA mycket..
Mammagrupper, lekparker, blockpartys och grannar ar ett bra satt att skaffa vanner har. Aven kyrkor, aven om ni inte ar religiosa, sa brukar de flesta kyrkor ha aktiviteter dar man kan traffa trevliga manniskor.
Lycka till med er flytt! Det kommer att bli en spannande tid for er!