• Bonanza

Skulle du köpa champagne till ditt barns student?

Eller ja, mousserande vin kanske.

Jag följer med intresse diskussionerna om att köpa ut alkohol till ungdomar under 20 år. Men där blir det ofta att diskussionen handlar om 15-åringar, och om att supa sig redlös. Därför tycker jag att det vore intressant att se hur ni resonerar när det inte är så svart eller vitt.

Studenten tar man oftast samma år man fyller 19. Champagne är standarddrycken, många har även champagnefrukost innan ceremonien i skolan. Sedan är det ofta mottagning med ännu mer champagne.

Jag undrar nu ifall du som förälder skulle köpa champagne avsett för ditt barn att dricka. Alltså att du när du köper alkoholen är medveten om att ditt barn kommer dricka det. Det kan handla om en flaska till champagnefrukosten, eller om några glas till mottagningen eller både och. Välj själv. Huvudsaken är att ditt barn ska dricka av champagnen, och mer än ett glas. Bara för att göra det lite mer intressant.

Vad säger du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du köpa champagne till ditt barns student?
  • Rompe

Ja det är klart. De kan ju iaf gå på krogen att köpa alkohol då. Man brukar ju skåla i det på mottagningen. Sen brukar man oxå köpa småflaskor att hänga runt halsen.... Sen tror ju jag att ungarna får tag i det även om man som förälder inte skulle köpa ut det

• beEMbe
    Emilia82 skrev 2007-05-14 11:16:17 följande:
    alltså när man är 18 får man väl dricka champange??? när får man köpa det på systemet? här på ön är det antagligen 18 år som gäller...så skulle aj jag köpa,skulle nog döttrarna själv göra det...
    vilken ö
  • Majken

Nej, jag tror inte att jag köper ut till henne, däremot kanske vi köper för att vi ska kunna bjuda på hemma vid hennes ev studentfirande och då bjuds nog även hon på ett glas eller två (om hon vill det)

Vill hon ha med sig champagne på egen hand (till frukost och liknande) så lär hon nog kunna fixa det ändå - med eller utan vår hjälp och då kommer hon också att veta varför det strider mot våra principer och förhoppningsvis också respektera det!

Love my M-girls
  • Piri

Ja, det skulle jag. Studenten ska firas!

Mina föräldrar hade köpt både vin och champagne som hela släkten skålade i på min student.

• beEMbe
    Emilia82 skrev 2007-05-14 11:20:02 följande:
    beEMbe; åland:)
    jaha
  • Majken

Ehhh det är MÅNGA som tycker att det är OK att "köpa ut" till ungdomar - bara de har fyllt 18 år??

Man kan tycka vad man vill om åldersgränsen på bolaget men det finns ju och jag trodde allvarligt inte att det var så många som fullkomligt nonchalerar den??
    Det ÄR ju trots allt en olaglig handlin man begår (som vuxen - inför en ungdom, där man kanske borde föregå med gott exempel)

Love my M-girls
  • gemelli

Ja jag skulle bjuda, men inte köpa ut.

När man är 18 år får man själv beställa på krogen, därför får man oxå bjuda en som är över 18 år.

Men skulle inte köpa ut, för att dom sen skulle vidare och dricka.
    Men bjuda på det hemma skulle jag göra!!!!

Bebbe i Magen
  • Emilia82

Majken; men i sverige får man väl dricka champange på krogen om man är 18? jag förstår ej varför det ej är som här i finland, när man fyllt 18 får man köpa 'lätta' drycker,tex öl,vin osv när man är 20 starka drycker....mycket bättre tycker jag...om man ändå får dricka i sverige varför får man ej köpa vid 18? fattar ej.....

• xenaa

Alltså det handlar om att köpa alkohol TILL studenten och inte till barnet och säga här får du sup dig full.

att köpa till festen är inge olagligt.

♥Är i v.36 - BF 16 juni - 34dagar kvar♥
Svar på tråden Skulle du köpa champagne till ditt barns student?