Inlägg från: Gnista |Visa alla inlägg
  • Gnista

Skaffa kanin? hjälp!

En dvärgvädur är generellt lugnare än hermelinen (kaniner med upprätstående öron). Hermelinkaninen blir lite mindre som vuxen. Buren ska vara minst 1 m lång (enligt lag), men helst längre. Låt kaninen vara ute och hoppa så fort du är hemma. Ett djur i bur är inget lyckligt djur.

Såklart kan du köpa kanin från en djuraffär! Jag jobbar i en och vi har stenkoll på våra uppfödare vi samarbetar med, och dubbelkollar alltid kön innan försäljning. Givetvis är kaninungarna minst 8 v och friska! Se till att kolla upp detta bara. Det finns privata uppfödare som inte är seriösa heller, tycker inte man ska generalisera och säga att man inte ska köpa där eller där...

• Gnista

Glömde: En hane blir lättare tam än en hona. Kastrera honom och du får en jättebra vän

• Gnista

Man kan kastrera när testiklarna ramlat mer i pungen. Det är olika när detta händer, men från ca 4-5 månader. Att söva är alltid en risk, men det är ovanligt att det händer något.

• Gnista

Pilla80: Ja, det är taskigt att ta bort huset under dagarna. Motiveringen ska tydligen vara att det går snabbare att få kaninen tam. Men jag tycker det finns andra sätt än att ta bort huset. Spendera massor av tid med kaninen utanför buren istället, och låt den få ha huset jämt.

• Gnista

Pilla80: verkar han lugn i din närhet? I så fall kan du börja hålla honom. Men det får inte bli en jakt i buren/på golvet efter honom. Bäst är att sitta på golvet och låta honom komma upp självmant.

• Gnista

Hoppetussan: Det är generellt så att hanarna är lättare att få tama. Men det betyder ju inte att just "er" hona inte blir tam. Många honor blir lite stingsliga (som vi brudar är mest ), men inte alla

• Gnista

Pilla80: Äter han om du lägger in något smarrigt i buren, typ en bit gurka? Hur verkar han må rent fysiskt? Är han ren och fin i baken? Är ögonen rena? Om man inte vill ta gurkan och han verkar hängig skulle jag ringt en veterinär. Han kanske är sjuk? Är det stressigt runt buren, tex barn som tjoar och stojar? Prova i så fall att flytta buren till ett lugnare ställe. Se till att inte buren står i drag, det är livsfarligt för en kanin att bli förkyld.

• Gnista

Pilla80: Aha, så du använde vattenflaska tidigare? Iband kan kaninen inte ha lärt sig att dricka ur flaska. Då är det bättre med skål. Om man promt vi ha flaska (mer hygieniskt) så kan man ställa skålen under i några dagar så ninis vet vart vattnet finns. Sen när skålen tas bort kommer den börja leta i det området och förhoppningsvis hitta pipen till flaskan. Bra att du ger honom tid, han kommer ut ur buren när han är mogen för det

• Gnista

Pilla80: Dessa avlånga bajspluppar äter kaninen (oftast) upp. De innehåller vitaminer som måste passera kroppen en gång till för att kunna tas upp. Ibland äter de bajsplupparna direkt från analen, och därför ser man in bajset så ofta. Helt normalt alltså

För att få kaninen rumsren är det viktigt att plocka upp alla pluttar och lägga dom på ett ställe. Jag hade en kattlåda med kattsand i en lugn hörna bredvid buren (har haft en innekanin för länge sen, nu är det uteninisar som gäller). Där satte jag kaninen varje gång jag tog ut honom från buren. Sen plockade jag upp alla pluttar han la på golvet och la i lådan. Tillslut fattade han att han skulle plutta och kissa där. Vissa lyckas få kaninen att hoppa in i buren och göra ifrån sig. Kanske kommer din göra det spontant eftersom han under de dagar han varit hos dig bara pluttat i sin bur, och kommer fortsätta med det av gammal vana.

• Gnista

Pilla80: Ja, du kan börja ge honom jättesmå bitar (typ 2x1 cm) av tex morot. Sen kan du ge ca varannan dag i början, och lite mer för var gång. Efter typ 2 v blir det typ en hel morot. Då hinner magen vänja sig. Tänk på att alla grönsaker ska vara väl sköljda och rumstmpererade (inte kylskåskalla). Här är en lista på lite fler grönsaker (från Djurkliniken Roslagstulls hemsida):
    "Grönsaker som Du kan variera mellan är t ex morotsblast, betblast, maskrosblad och maskrosblommor, kål, persilja, klöver, broccoli (inklusive blad), grön paprika, ärtbaljor (den flata ätbara sorten), brysselkål, basilika, hallonblad, rädisor, spenat. På sommaren kan man använda i stort sett allt som växer på en vanlig sommaräng. Försök att ge minst 3 olika slags grönsaker dagligen. Att utfodra med en enda grönsak (framför allt broccoli, kål, brysselkål och spenat) kan leda till ämnesomsättningssjukdomar."

• Gnista

Pilla80: Det är ovanligt att kaninhanar blir aggrressiva. Din verkar absolut inte ha dom tendenserna. Tro inte på allt du läser på nätet Som FannyGioia skrev, alla kaniner har olika personligheter och det gäller bara för dig att lära känna ju din kanin. Eftersom kaniner är sociala djur av naturen VILL dom umgås med oss människor. Han VILL ha dig i sin närhet.

Kaniner är ofta sprattliga innan dom blir tama, det är inget konstigt. Förstår att du känner dig ovan, men det kommer bli bättre med tiden. Försök börja att bara lyfta upp honom och lägga honom i ditt knä med huvudet bort från dig. Klappa lugnt på ryggen. Då brukar dom bli lugna. Det brukar ta lite längre tid innan man kan ha kaninen mot bröstet.

• Gnista

Feeprin: Borde inte veterinärer veta bättre vad en kanin ska äta för kost? Det jag citerade kommer från Djurkliniken Djurslagstulls hemsida. Dom rekommenderade ingen frukt utan bara grönsaker. Om man tänker hur en kanin lever i det vilda så undviker de inte färsk föda.

Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!