• Hoppetussan

Skaffa kanin? hjälp!

Hej

Jag funderar på att skaffa ett husdjur här. Känner att jag själv saknar djur i huset och tänker att barnen hade tyckt det var jätte kul. Jag har kommit fram till att kanin nog är det som känns roligast.
    Jag skulle vilja veta lite mer ni som kan:

1. Vilket lämpar sig bäst en vanlig dvärgkanin med uppåtöron
    eller en dvärgvädur? Då tänker jag på att vi bor i lägenhet och inte kan ha en bauta bur men naturligtvis en bur som ¨är tillräckligt stor. Sen tänker jag på tamhet, lugn, snäll och hur temperamentet är.

2:sedan är frågan hane eller hona och vad skillnaden kan vara?

3.Har haft marsvin och undrar om skillnaden är jätte stor?

Jätte tacksam för svar.

• Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!
  • Pirum

Dvärgvädurar är ju kända för sitt lugna och trevliga temperament så det skulle vara mitt förstaval.

Även om man har en stor bur så måste den få komma ut och springa fritt varje dag. Det är bra att tänka på att de kan bli 8-10 år gamla.

• Bling

Hej!

Har haft kaniner hela mitt liv. Just nu bor jag i lägenhet och har en löwenkaning. Jag tycker också att en dvärgvädur är den absolut lugnaste, tamaste och mest lätthanterliga kaninen. Och köp inte ifrån en djuraffär!

En hane som kastreras blir ofta väldigt lugn och "kisskvätter" inte så som en vanlig hane. Honor kan (absolut inte alla) bli skendräktiga och då kan de också bli aggressiva emellanåt.

Min kanin har en 120x75 stor bur men hoppar fritt i köket varje dag. Är rumsren och går på låda =)

Marsvin är nog lite mer lätthanterliga än kaniner ibland, de sprätter inte, rivs inte och bits inte särskilt hårt.

Lycka till!

• Pilla80

Varför ska man inte köpa från djuraffär?

• Gnista

En dvärgvädur är generellt lugnare än hermelinen (kaniner med upprätstående öron). Hermelinkaninen blir lite mindre som vuxen. Buren ska vara minst 1 m lång (enligt lag), men helst längre. Låt kaninen vara ute och hoppa så fort du är hemma. Ett djur i bur är inget lyckligt djur.

Såklart kan du köpa kanin från en djuraffär! Jag jobbar i en och vi har stenkoll på våra uppfödare vi samarbetar med, och dubbelkollar alltid kön innan försäljning. Givetvis är kaninungarna minst 8 v och friska! Se till att kolla upp detta bara. Det finns privata uppfödare som inte är seriösa heller, tycker inte man ska generalisera och säga att man inte ska köpa där eller där...

• Gnista

Glömde: En hane blir lättare tam än en hona. Kastrera honom och du får en jättebra vän

• Pilla80

när kan man kastrera dom. Har köpt en dvärgvädurs hane idag han är 8 veckor sa dom i affären. Är det inte en risk att söva dom?

• Gnista

Man kan kastrera när testiklarna ramlat mer i pungen. Det är olika när detta händer, men från ca 4-5 månader. Att söva är alltid en risk, men det är ovanligt att det händer något.

• Pilla80

i brochyren vi fick med oss hem stod där att dom tycker om att vara ihus, men att man skulle ta bort huset under dagarna så att kaninen inte gömmer sig där. Men det känns så taskigt, han sitter där hella tiden.

• Gnista

Pilla80: Ja, det är taskigt att ta bort huset under dagarna. Motiveringen ska tydligen vara att det går snabbare att få kaninen tam. Men jag tycker det finns andra sätt än att ta bort huset. Spendera massor av tid med kaninen utanför buren istället, och låt den få ha huset jämt.

• Pilla80

Men ska man vänta några dagar innan man tar upp honom? Vill så gärna bara ta upp honom och mysa med honom.

Svar på tråden Skaffa kanin? hjälp!