• LinaLind

Lapp för ögat pga synfel (behöver hjälp)

I morgon så befarar jag att det blir världens kamp mellan min 1.5-åring och mig. Det är nämligen dags att sätta en lapp för ena ögat och jag har starka misstankar att om att det kommer bli riktigt jobbigt. Min dotter har haft glasögon sedan hon var ett år, men nu måste extra hjälp sättas in.

Ni som har barn som haft eller har lapp och ni några bra tips att komma med? Hur sjutton får man barnet att låta lappen sitta kvar? Antar att det bästa är att distrahera och aktivera barnet. Hur gör man när lappen ska bort? River snabbt av eller dra sakta? Finns det inte risk för att det får sår pga tejpen?

Har ni något råd som kan förenkla för oss?

• Svar på tråden Lapp för ögat pga synfel (behöver hjälp)
  • Hannah76

Jag hade lappnärjag var liten. mamma lät mig rita på den innan den sattes fast..*L*

• bluemountain

Jag hade också lapp för ögat när jag var så liten. Vi satte först på en lapp över ögat på min tygapa och sen var det inga problem att få på lappen på mig. Av däremot var värre....

• sudalijo

Min dotter har lapp, och har haft lapp sedan hon var ca 6 månader. Det har varit en kamp, NÄ det är en kamp. Nu har hon ca 10% syn på det dåliga ögat, så hon blir ju näst intill blind. Så jag har viss förståelse....

Precis som du säger så är det till att distrahera och aktivera. Nu är hon så stor att det går att förklara, så att det funkar helt klart bättre. Hon är snart 7 år. Hon vill ta av lappen själv, och har alltid velat göra det. Så det får hon, när vi säger till att det är OK.

Vi har haft jätte svårt att hitta lappar som hon inte får röd märken av. Hittade några som man får beställa på apoteket. Dom funkar kanon. Nu har jag hittat några som man kan beställa via internet (samma märke) Dessutom är dom JÄTTE fina. Går att beställa med en massa fina mönster. Ska ta reda på adressen.......

• LinaLind

Tack för era tips! Det där med att rita på lappen innan kan kanske vara något. Bra!

Jag har fått tipset att köpa lappar som heter Opticlude (från apoteket). Har som sagt inte provat ännu, men jag tycker att det är en stor del av lappen som består av tejp. Det går kanske att klippa bort en del? Fick även veta att det går att beställa något som heter Ortopad via www.webfit.se. Undrar om det är dessa lappar som sudalijo menar?

På ögonmottagningen så sa de att man kan även klippa till egna ögonlappar med Fixomull och kompresser. Någon som testat det?

• LinaLind

Vad kämpigt för din dotter och vad duktig hon är som står ut med mammas tortyr . Har helt klart förståelse för hennes protester. Hur många timmar per dag måste hon ha lappen för ögat? Min dotter kommer att behöva lapp 2-3 timmar varje dag. Hoppas, hoppas, hoppas att det går bra. Dessvärre tillhör hon den envisare sorten , så jag gruvar mig rejält!

• LinaLind

Mitt inlägg ovan var alltså menat till sudalijo.

• bluemountain

jag fick senare en suddig tejp att sätta på glasögat. kan inte det vara något istället?

visserligen hade jag lapp hela dagar och tappade synen på mitt !friska öga och fick har lapp på andra ett tag för att öva tillbaka synen. Sen fick jag ha sån tejp istället.

• tretösersmamsen

En av mina döttrar utan funktionshinder hade lapp för ögat mellan 1-2 tim varje dag. Vi hade en suddig tejp som vi satte på. Hon tyckte inte om att ha den, men gjorde det ändå. Hon var ca 3 år när vi började och 9 år när vi slutade.

• sudalijo

TS:

Japp det var där ifrån jag köpte dom. Helt klart de lappar vår dotter klarar av att använda. Dom finns i vitt oxå, det är dom apoteket kan beställa.

Dom vill helst att hon ska ha lappen "så länge som möjligt" vilket kanske blir en bra dag 1timme och 20 minuter. Skulle tro att hon i snitt använder lapp i 50 - 60 minuter om dagen. Ett tag försökte vi ha lapp i 2 omgångar varje dag, men det blev inte bra. Huden vart på tok för irriterad.

En tejpbit på hennes glasöga skulle aldrig funka då hon skulle titta över med det friska ögat och inte träna det dåliga.

Att läkaren inte är stenhård med att hon har lappen mer är för att hon kommer aldrig att få bättre syn på ögat, då hennes synnerv är skadad och det går inte att korrigera med glas. Att hon lappas är för att hon inte ska bli helt blind på det dåliga ögat. Risken finns ju att hjärnan "stänger" av ögat annars.

• LinaLind

sudalijo: Aha, då förstår jag! Vad tror du om att använda sig utav lite olja (vet egentligen inte hur) när man tar bort lappen? Vet själv hur irriterad man kan bli att en tejpbit på huden.

I allafall så kunde jag inte hålla mig tills i morgon. Satte på en lapp för 45 minuter sedan. Ja, rättare sagt 2 st. Den första rev hon bort på en gång, men de andra sitter som sagt kvar. Kan tillägga att det skedde under vild protest och tandagnissel. Jag var övertygad om vid första misslyckade försöket att detta ALDRIG skulle gå vägen. Peppar, peppar säger jag bara...

Det återstår att se hur det går att få bort lappen...och få dit den igen i morgon.

• Lotten73

Min tjej  använder lapp och då sätter vi den på det sk friska ögat.
    Och idag fick vi reda på att hon från att ha haft den 1 timme /dag ska ha den halva dagarna.
    Undra om det går att ha dom när hon är på dagis(är 5 år)?
    hon är jätteduktig att ha dom och inte gör det ont att ta av om man inte trycker fast den jättehårt,sedan har hon sina glasögon.
    Hennes syn på högra ögat har stannat och vi ska testa detta först se om det blir bättre.

• daimstrut

Min dotter på tre har haft lapp i ett halvår ungefär, vi köpte från webfit, de är jättebra och finns i många roliga mönster. Hon är rätt envis och jag trodde det skulle bli en kamp, men det går faktiskt jättebra. Hon accepterar den och drar enbart bort den om hon får utbrott och grinar och lappen blir blöt. Hon glömmer ofta att hon har den tror jag. Hon ska ha den en-två timmar per dag.

• daimstrut

Det funkar bra att blöta med ljummet vatten när man drar av lappen, men numera drar min tjej av den själv utan problem.

Ett annat tips är att läsa om pirater och låtsas att barnet är pirat men det funkar ju bäst när de är lite äldre än 1,5 år.

• tigermamma

Nu har jag inte läst hela tråden. Men vi köpte micropor tror jag det heter som finns på rulle. Bästa klistret dvs skonsammast för att undvika klister mot ögat och genomskinligt gjorde man en mindre lapp i lappen klister mot klister så att säga.

• hannalood

Började träna dottern när hon var dryga 7 månader. Nu är hon snart 5 år och har inte kunnat tränats på ett par år. Ena ögat är bortkopplat och de andra är hon översynt med plus ett brytningsfel. Känner en viss panik inför framtiden då dem säger att fram till 7 år kan man träna upp sitt dåliga öga. Varför hon inte ha tränats nu är att vi har aktivt valt bort de pga att hon har en massa annan problematik och man vill inte att hon ska hämmas i sin andra utveckling som har gått framåt i. Vad gör man?

• Bbettan

Här har vi lappträning 3 h/dag.  Först hade vi kirurgtejp med liten bomullstuss, men klistret på tejpen fastnade på huden och var svår att tvätta bort, lilleman såg alltid smutsig ut runt ögat, vilket var gamla tejprester. Så jag övergick till Opticlude (tror jag de heter) De har små roliga figurer som man kan gnugga fast, så blir plåstret roligare. Annars kan man lätt måla på dem o göra dem roligare. Jag måste distrahera min son den första halvtimmen, med lek, mat, dryck osv för att försöka få han låta bli att dra av plåstret. Sedan verkar det som om han glömmer bort det, trotts att han nästan inte ser något alls på det ögat som tränas.

Svar på tråden Lapp för ögat pga synfel (behöver hjälp)