• sudalijo

Lapp för ögat pga synfel (behöver hjälp)

Min dotter har lapp, och har haft lapp sedan hon var ca 6 månader. Det har varit en kamp, NÄ det är en kamp. Nu har hon ca 10% syn på det dåliga ögat, så hon blir ju näst intill blind. Så jag har viss förståelse....

Precis som du säger så är det till att distrahera och aktivera. Nu är hon så stor att det går att förklara, så att det funkar helt klart bättre. Hon är snart 7 år. Hon vill ta av lappen själv, och har alltid velat göra det. Så det får hon, när vi säger till att det är OK.

Vi har haft jätte svårt att hitta lappar som hon inte får röd märken av. Hittade några som man får beställa på apoteket. Dom funkar kanon. Nu har jag hittat några som man kan beställa via internet (samma märke) Dessutom är dom JÄTTE fina. Går att beställa med en massa fina mönster. Ska ta reda på adressen.......

• sudalijo

TS:

Japp det var där ifrån jag köpte dom. Helt klart de lappar vår dotter klarar av att använda. Dom finns i vitt oxå, det är dom apoteket kan beställa.

Dom vill helst att hon ska ha lappen "så länge som möjligt" vilket kanske blir en bra dag 1timme och 20 minuter. Skulle tro att hon i snitt använder lapp i 50 - 60 minuter om dagen. Ett tag försökte vi ha lapp i 2 omgångar varje dag, men det blev inte bra. Huden vart på tok för irriterad.

En tejpbit på hennes glasöga skulle aldrig funka då hon skulle titta över med det friska ögat och inte träna det dåliga.

Att läkaren inte är stenhård med att hon har lappen mer är för att hon kommer aldrig att få bättre syn på ögat, då hennes synnerv är skadad och det går inte att korrigera med glas. Att hon lappas är för att hon inte ska bli helt blind på det dåliga ögat. Risken finns ju att hjärnan "stänger" av ögat annars.

Svar på tråden Lapp för ögat pga synfel (behöver hjälp)