• LinaLind

Lapp för ögat pga synfel (behöver hjälp)

I morgon så befarar jag att det blir världens kamp mellan min 1.5-åring och mig. Det är nämligen dags att sätta en lapp för ena ögat och jag har starka misstankar att om att det kommer bli riktigt jobbigt. Min dotter har haft glasögon sedan hon var ett år, men nu måste extra hjälp sättas in.

Ni som har barn som haft eller har lapp och ni några bra tips att komma med? Hur sjutton får man barnet att låta lappen sitta kvar? Antar att det bästa är att distrahera och aktivera barnet. Hur gör man när lappen ska bort? River snabbt av eller dra sakta? Finns det inte risk för att det får sår pga tejpen?

Har ni något råd som kan förenkla för oss?

• Svar på tråden Lapp för ögat pga synfel (behöver hjälp)
  • LinaLind

Tack för era tips! Det där med att rita på lappen innan kan kanske vara något. Bra!

Jag har fått tipset att köpa lappar som heter Opticlude (från apoteket). Har som sagt inte provat ännu, men jag tycker att det är en stor del av lappen som består av tejp. Det går kanske att klippa bort en del? Fick även veta att det går att beställa något som heter Ortopad via www.webfit.se. Undrar om det är dessa lappar som sudalijo menar?

På ögonmottagningen så sa de att man kan även klippa till egna ögonlappar med Fixomull och kompresser. Någon som testat det?

• LinaLind

Vad kämpigt för din dotter och vad duktig hon är som står ut med mammas tortyr . Har helt klart förståelse för hennes protester. Hur många timmar per dag måste hon ha lappen för ögat? Min dotter kommer att behöva lapp 2-3 timmar varje dag. Hoppas, hoppas, hoppas att det går bra. Dessvärre tillhör hon den envisare sorten , så jag gruvar mig rejält!

• LinaLind

Mitt inlägg ovan var alltså menat till sudalijo.

• LinaLind

sudalijo: Aha, då förstår jag! Vad tror du om att använda sig utav lite olja (vet egentligen inte hur) när man tar bort lappen? Vet själv hur irriterad man kan bli att en tejpbit på huden.

I allafall så kunde jag inte hålla mig tills i morgon. Satte på en lapp för 45 minuter sedan. Ja, rättare sagt 2 st. Den första rev hon bort på en gång, men de andra sitter som sagt kvar. Kan tillägga att det skedde under vild protest och tandagnissel. Jag var övertygad om vid första misslyckade försöket att detta ALDRIG skulle gå vägen. Peppar, peppar säger jag bara...

Det återstår att se hur det går att få bort lappen...och få dit den igen i morgon.

Svar på tråden Lapp för ögat pga synfel (behöver hjälp)