Förlossningsrädda: hur blev det?
Tror allt beror på _vad_ man är rädd för.
En del är rädda för smärtan, att tappa kontrollen, att inte veta vad man ska gå igenom och vad som krävs av en, kommer man att klara av det, kommer barnet att vara friskt?
För mig var det tvärtom sjukhuset och alla dessa säkerhetsrutiner som gjorde mig rädd eftersom jag har en sjukhusrädsla pga dåliga erfarenheter och feldiagnoser sen tidigare.
Fick gå på aurorasamtal hos en BM som tyckte det var självklart att jag skulle få snitt när jag var så rädd och hon kunde inte för sitt liv förstå varför jag satt där och storbölade över hennes beslut. Att kejsarsnitt var min värsta farhåga hade hon inte förstått.
När värkarna väl satte igång var jag trygg, visste att jag skulle få föda på en förlossning som vill minska de medicinska metoderna och framföra de naturliga i födandet.
Första frågan jag fick "Hur vill du föda ditt barn"
Hade jag fått välja helt själv så hade jag fött hemma vart mitt svar varpå BM log och tyckte att då kan jag föda som hemma fast där hos henne. Det visade sig efteråt att hon även jobbar som hembarnmorska.
Allt gick kanon och när liten låg på mitt bröst kunde jag gjort om allt en gång till utan problem.
Andra barnet fick jag föda där jag själv ville, hemma, planerat med två barnmorskor vid min sida och även om det gjorde hur ont som helst och jag vid något tillfälle precis innan krystningen kom igång svor att jag hellre dör än tar en värk till så är det en positiv upplevelse.
Nu inför tredje barnet är jag nervös men inte rädd. Även denna gång planeras det att födas hemma så jag slipper det jag är rädd för - sjukhuset.