• Anonym

Coop, Ica Maxi, Willys eller City Gross/ÖB

Nu är det snart dags att planera inköpen inför en ny månad. Vi ska bli ekonomiska

Var ska man handla? Om man bestämmer sig för till exempel Ica Maxi, ska man hålla sig till euroshopper-märken? Coops egna på Coop Forum för att hålla ner kostnader?

Är det bättre att dela upp en viss summa på antal veckor och veckohandla ELLER ta klump-summan och handla för en hel månad och hoppas att man räknat rätt ekonomimässigt och mängden mat, hygien, och kylvaror?

Det här att sätta in/överföra pengar en gång i månaden till en medlemskortskonto. Hur lång tid tar det att få in pengarna på kortet? Kostar det något att ha medlemskortet?

• Svar på tråden Coop, Ica Maxi, Willys eller City Gross/ÖB
  • slii

Det är så olika vad man har för kvalitetskrav på sin mat m.m.
    Det med medlemskonto så kan jag svara att ICAs konto kan du sätta in hela månadsbeloppet i butiken o börja handla direkt. Sen kan du även alltid ta ut pengar från kontot oxå.

Visst för att hålla nere kostanderna så kan man köpa kedjornas egna "lågprismärkning", själv så köper jag alltid Euroshopper tvättmedel (12 jämfört med ex Ariel ca 29:-.
    Jobbar själv på ICA o kan säga att jag litar på ICA som matkejda, då jag vet att deras koll på ex smittat kött är oerhört effektiv o larm går ut till ALLA butiker direkt. Vet inte hur det är med andra kedjor men just den biten om just kvalitetkontroller tycker jag är oerhört viktig.

• Alle

Så här har vi gjort:
    Vi har budgeterat en viss summa per månad för mat och förbrukningsvaror.

Sedan så för vi över en viss summa till Coop och ICA-korten (vi har autogiro och det går på en dag, korten är kostnadsfria om man inte har nån betalfunktion eller så)

Vi kollar reklamblad och sånt om det är något särskilt, eller nåt som lönar sig att storhandla.

Vi storhandlar ca 1 gång i veckan för ca 1000 spänn, och kompletterar däremellan med färskvaror och "akuta" behov.

Handlar på Coop, ICA, Willys och CityGross främst.

Alla inköp förs in kassaboken och stäms av mot budgeten.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Pusssgurka

Tidigare har vi alltid handlat på COOP Forum eller ICA Maxi.
    Men dom är rättså dyra.

Sedan ett par månader tillbax så handlar vi på AGs.
    Billigt och bra.
    En veckoinhandling (7 middagar) för vår del går på en 500 kr

Dessutom så hade dom en jättefin köttdisk.

Kanske ska tillägga att vi är 2 vuxna och 2 barn

• Alle

Främst ICA Maxi faktiskt, de har bra sortiment och bra kvalitet på kött och fisk.

• Anonym

Pussgurka: i vilken stad bor du?

• jannej

Jag brukar oftast veckohandla, varje vecka lusläser jag de olika reklambladen och sedan går jag till respektive affär och köper deras lockvaror och då ofta stora mängder på en gång om de har bra priser. På så sätt kan man köpa på sig exempelvis kaffe så man klarar sig i flera månader, det samma med köttfärs, pasta, ris, tvätt/diskmedel & shampo m.m. Då det ofta går några veckor eller ännu längre mellan varje erbjudande så kan det alltså vara smart att köpa på sig av en specifik vara när den väl är till kampanjpris.

Passa även på att utnyttja alla rabattkuponger du kan komma över, ser du en rabattkupong på en vara som du vet att du använder mycket så är det bara att plocka på dig ett knippe kuponger direkt.

Ett annat tips är att köpa matvaror vars bäst före datum är på väg att gå ut de säljs i regel för halva priset och de håller i ett antal dagar efter att deras bäst före datum går ut. På så sätt kan man också spara en hel del pengar, rör det sig om varor som man kan frysa så håller de sig i regel åtskilliga veckor eller månader utan problem om man slänger dem i frysen.

Vilka lågprismärken som är bra varierar från produkt till produkt så där får man helt enkelt prova sig fram och se om en specifik vara faller en i smaken.

• Anonym

Vi handlar alltid på willys.. en full vagn för oss går på 1500 ca... å en full vagn för oss på maxi med istort sett samma saker går på 2300 ca... så jag rekomenderar willys

• mjukisvicki

jag tycker inte willys är så mycket billigare så jag handlar alltid på ica maxi. bra priser där

• Alle

Kvalitetsmässigt så föredrar jag ICA Maxi och Coop framför Willys

• jannej

ÖB (överskottsbolaget) är billigast på shampo, diskmedel, tvättmedel och diverse rengöringsmedel medan willys generellt sett är billigare än ica maxi och coop forum. Man får helt enkelt kolla upp vilka varor respektive butik är billigast på och ibland är det faktiskt så att kvartersbutiken runt hörnet är billigare på en vara än vad de olika stormarknaderna är så man skall inte räkna bort den helt heller.

Svar på tråden Coop, Ica Maxi, Willys eller City Gross/ÖB