• jannej

Coop, Ica Maxi, Willys eller City Gross/ÖB

Jag brukar oftast veckohandla, varje vecka lusläser jag de olika reklambladen och sedan går jag till respektive affär och köper deras lockvaror och då ofta stora mängder på en gång om de har bra priser. På så sätt kan man köpa på sig exempelvis kaffe så man klarar sig i flera månader, det samma med köttfärs, pasta, ris, tvätt/diskmedel & shampo m.m. Då det ofta går några veckor eller ännu längre mellan varje erbjudande så kan det alltså vara smart att köpa på sig av en specifik vara när den väl är till kampanjpris.

Passa även på att utnyttja alla rabattkuponger du kan komma över, ser du en rabattkupong på en vara som du vet att du använder mycket så är det bara att plocka på dig ett knippe kuponger direkt.

Ett annat tips är att köpa matvaror vars bäst före datum är på väg att gå ut de säljs i regel för halva priset och de håller i ett antal dagar efter att deras bäst före datum går ut. På så sätt kan man också spara en hel del pengar, rör det sig om varor som man kan frysa så håller de sig i regel åtskilliga veckor eller månader utan problem om man slänger dem i frysen.

Vilka lågprismärken som är bra varierar från produkt till produkt så där får man helt enkelt prova sig fram och se om en specifik vara faller en i smaken.

• jannej

ÖB (överskottsbolaget) är billigast på shampo, diskmedel, tvättmedel och diverse rengöringsmedel medan willys generellt sett är billigare än ica maxi och coop forum. Man får helt enkelt kolla upp vilka varor respektive butik är billigast på och ibland är det faktiskt så att kvartersbutiken runt hörnet är billigare på en vara än vad de olika stormarknaderna är så man skall inte räkna bort den helt heller.

• jannej
    mjukisvicki skrev 2007-05-14 22:52:29 följande:
    janne ja willys kanske är billigare på vissa saker men jag är så att jag köper inte vilka märken som helst. så när det gäller *kända* märken så är inte willys billigare
    Jag brukar också hålla mig till välkända märken som finns på alla dessa butiker såsom barilla, kungsörnen, scan osv och då är min erfarenhet att willys många gånger är billigare på exempelvis barilla pasta än vad coop forum och ica maxi är men som sagt man måste själv kolla upp respektive vara på de olika butikerna.
  • jannej
    Anonym skrev 2007-05-14 22:55:55 följande:
    När vi har handlat på Willys fyller vi flera korgar och som vi vet vi behöver MEN det går allt på en massa. När man sen ska äta sparkar det faan. Speciellt Euroshoppers falukorv.
    Precis därför är det viktigt att man först provar köpa bara en korvbit eller en burk av deras eget märke och provar om den är ätlig eller ej, är den inte det ja då köper man inte den igen och är den bra ja då vet man att man kan köpa det fler gånger
  • jannej
    Anonym skrev 2007-05-14 23:00:32 följande:
    ÖB`s XL toapapper räcker en hel månad och dom kostar 99:- SUPER BRA!Annars hygienartiklar och mat brukar vi handla i olika affärer men känns som att det skulle vara bra med en och samma + att vi sätter in en summa pengar en gång i månaden till ett medlemskort och att man använder bara de (dra av kostander på hygienartiklar om nu ÖB är bäst/billigast)
    Jag tycker faktiskt det är bättre att handla med kontanter för då får man mer koll på hur mycket man igentligen köper för, det märker man inte av på samma sätt om man betalar med visakort eller har fyllt på sitt betalkort i förväg fast det är väl en smaksak hur man vill göra. Sedan är medlemsrabatten man får i regel larvigt låg så den brukar inte göra så stor skillnad som man kanske tror
  • jannej
    Anonym skrev 2007-05-17 21:10:12 följande:
    Hur mycket tror ni att min lista kommer kosta?
    Ca 400kr tippar jag på

Satsa på riktigt pasta istället för nudlar då får du mer mat för pengarna fast det är klart då måste du själv göra en sås till den såvida du inte vill äta den naturell.
  • jannej
    Anonym skrev 2007-05-17 21:30:11 följande:
    Om jag handlar precis samma varor på Ica Maxi, vad tror ni det kommer gå på då?
    Jag tror inte det skiljer så mycket faktiskt men mitt tips är att du varje vecka börjar med att lusläsa alla reklamblad från respektive butik och sedan planerar du inköpen samt din matsedel utifrån det som säljs billigt. När du väl hittar en vara som du vet att du regelbundet använder dig av och som går att frysa eller är torrvaror så köper du på dig en stor mängd på en gång om du har råd.
  • jannej
    Anonym skrev 2007-05-17 21:46:23 följande:
    Okej. Jag har bestämt mig för att veckohandla i alla fall. I morgon drar jag i väg. Ska titta till reklamhögen som inte ens tittas igenom men ska bli ändring.
    Det tycker jag du skall börja med då butikerna alltid har lockvaror som de dumpar priserna på för att få folk till affären, sedan brukar de ofta anonsera i dagstidningarna också så dem skall man kolla i också.

Själv köpte jag 10 kg köttfärs för 35 kr/kg istället för ca 60 - 65 kr/kg i förra veckan så nu klarar jag mig hela sommaren samtidigt som jag tjänade en hel del på det också. Och så här gör jag hela tiden, när de säljer en vara till kampanjpris som jag använder regelbundet så köper jag på mig så jag klarar mig ett antal veckor eller t.o.m. månader eftersom det ofta går ett tag mellan varje erbjudande.

Svar på tråden Coop, Ica Maxi, Willys eller City Gross/ÖB