• Grodan Soda

Förvärkar vs sammandragningar

Hur känns förvärkar? Hur känns sammandragningar? Hur skiljer sig förvärkar från "riktiga" värkar?

• Svar på tråden Förvärkar vs sammandragningar
  • Myran75

Vet inte. Sammandragningar ska väl vara "dragningar" o inte göra ont medans värkar värker som sagt. Om jag fattat det hela rätt.

Har sammandragningar men de gör inte ont. Ibland kan de kännas som håll, typ.

• Familytime

Förvärkar och sammandragningar är samma sak, ofta smärtfria, men kan även vara smärtsamma men kommer inte med någon regelbundenhet. Riktiga värkar gör redigt ont och kommer med jämna mellanrum.

• Familytime

Har haft sammandragningar/förvärkar i ca tre veckor. Mellan två - sju i timman. Men de gör inte ont, magen blir bara stenhård, pulsen går upp, jag svettas och får lite svårare att andas. Ibland gör de ont och strålar då neråt och i ryggen. Är i v 40+2 idag. Väntar bara på att de riktiga värkarna ska sätta igång. Har även förvärkar på natten som väcker mig, så det är lite jobbigt.

• Mamour

Jag tycker tvärtemot vad Familytime skriver.
    Jag väntar mitt andra barn. Förvärkar är so mensvärk, det är bebisen som förbereder sig inför förlossningen. Sammandragningar är när magen blir alldeles hård och spänd och du känner att du kvävs nästan. Men de gör inte ont.
    Då blir det alldeles trångt för bebben i magen men inget farligt alls.
    Allt detta är en förberedelse inför förlossningen.

• Familytime

Väntar också mitt andra barn och jag hade förvärkar/sammandragningar sen v 25 med första barnet och lite senare med detta. Har varit på extra kontroller pga att jag haft så mycket förvärkar.

• Grodan Soda

Men jag har förstått det som att sammandragningar inte ska göra ont men att förvärkar ska göra ont?

Blir lätt förvirrad nu...

• kajsa kavat

Sammandragningar är ett samlingsnamn för både förvärkar och förlossningsvärkar, alltså det betyder att livmodern drar ihop sig!

Sen kan man kalla det olika saker, men rent medicinskt är det det som gäller

Förvärkar kan både göra ont eller knappt kännas alls, men det som händer är att livmodern drar ihop sig.

• Siljelin

Jag har hört att man på 70-talet (TROR jag) döpte om värkar till sammandragningar för att liksom visa att om man andades bra (profylax) och gjorde allting rätt så skulle det i princip inte göra ont och alltså ville man kalla värkarna för sammandragningar istället. Det låter väl trevligare att ha :o)

• solange

Så här skriver Gudrun Abascal i boken att föda:

"Sammandragningar ersatte ordet värkar under 1970-talet, då trenden var att man inte ville använda ord som associerades till smärta i samband med förlossningen. Ordet sammandragningar kan idag betyda olika saker, ibland menar man förvärkar och i vissa sammanhang betyder det värkar. Medicinskt talar man om kontraktioner när man menar värkar och livmoderns arbete under en förlossning."

Jättebra bok som rekommenderas varmt!

• Mållan 1

ja håller me mamour... som hon skrev så ha ja fått :)

12 dagar kvar till bf :)
Svar på tråden Förvärkar vs sammandragningar