• Grodan Soda

Förvärkar vs sammandragningar

Hur känns förvärkar? Hur känns sammandragningar? Hur skiljer sig förvärkar från "riktiga" värkar?

• Svar på tråden Förvärkar vs sammandragningar
  • Familytime

Var hos min BM idag och kunde givetvis inte låta bli att fråga. Det är ingen skillnad på sammandragningar och förvärkar, det är två ord för samma sak. Sen om de är smärtsamma eller inte har ingen betydelse, det är när de går över till att vara regelbundna som det börjar kallas riktiga värkar, för då är du i aktivt förlossningsarbete. Att ha mycket förvärkar är bra, för det gör att tappen mognar, så alltså ligger jag ruskigt bra till som har så mycket förvärkar.

• Mållan 1

okey... tack för att du delade me dej familytime! :) slipp man fundera mer över de :) va bra att man få mer å mer förvärkar nu då *ler*

12 dagar kvar till bf :)
  • hemlis

Hej!

Jag väntar mitt 3:e barn och har mycket sd under ganska lång tid, var sjukskriven en vecka för det redan i v 17.
    Nu är jag i v 33, har mycket sd till och från, ibland fler i timmen som bara avlöser varandra och dom kan vara jättekraftiga ibland.

Har varit hos läkaren och hon kunde inte känna att min livmodertapp var påverkad och det var ju skönt.

Hon sa också att förvärkar/sammandragningar är samma sak, ibland har jag haft lite ont också men inte alltid.

• Emmen82

MAMOUR: jag trodde precis som du! men om det är som några andra säjer vad är då dessa "mensvärkar" som gör ont men inte kommer regelbundet? sammandragningar vet jag precis hur de känns-inte ont men obehagligt och magen blir stenhård/knyter sej/pressar nedåt. men som sagt vad är då det andra-känns ju HELT annorlunda..

• Yota

Är i v 26 och har sammandragningar, ganska ofta oxå, skall man kontakta bm nu eller? har haft ont en gång bara och barnet rör sig lika mkt som förut.

• Familytime

Ingen fara om man har sammandragningar i v 26, det har jag haft med båda mina bebisar. Med första barnet hade jag regelbundna men inte smärtsamma förvärkar, men det är ingen fara. Livmodern övar sig bara. Den här gången har jag också mycket förvärkar, men det är ingen fara förrän de blir smärtsamma och regelbundna som sagt. Prata med din BM vid nästa kontroll, om du vill känna dig tryggare.

• Mållan 1

yota: de e nog ingen fara... sd kan man ha tidigt i grav. utan att de gör något... de e ju "bara" livmodern som tränar på de som komma skall! :) fast bli de regelbundna så ska du nog ringa in... eller ifall du känner dej orolig... bättre å kolla en gång för mycke än för lite :) Lycka till!

• EmmasHjärtan

Jag har haft sammandragningar ganska länge (är i v.35+1), dvs magen drar ihop sig och blir alldeles hård och så släpper det efter ett tag. Men den senaste veckan har jag fått en molande mensvärk som håller i sig ganska länge, den går alltså inte över speciellt snabbt. Den kommer oftast på natten. Är det här normalt, kan det vara förvärkar tror ni?

• Mållan 1

emmamedliten: de e förvärkar/sammandragningar... de e samma sak ha vi fått lära oss på den här tråden *ler* och de e helt normalt... livmodern tränar sej inför de som ska komma :)

• Grodan Soda

Fast läser man här så är förvärkar inte riktigt detsamma som sammandragningar. Förvärkar gör ont men sammandragningar gör det inte. Så har även min BM sagt så nu blir jag lite förvirrad tjejer.

www.ur.se/ombarn/templates/Page____3393.aspx

Svar på tråden Förvärkar vs sammandragningar