• Grodan Soda

Förvärkar vs sammandragningar

Hur känns förvärkar? Hur känns sammandragningar? Hur skiljer sig förvärkar från "riktiga" värkar?

• Svar på tråden Förvärkar vs sammandragningar
  • HelAsh

Vad är det om värkarna gör att magen blir hård, det gör ont som mensvärk i ljumskar och ryggslut, och de är regelbundna, men de har ingen som helst effekt på livmodertappen??? Alvedon, Bricanyl och varma duschar hjälper inte ett skvatt, men det ändå är vanliga sammandragningar? Hur förvirrad kan man bli?

• Mållan 1

oj va krångligt allt blev nu :P hehe men ja tro ändå att de där gå hand i hand... så de löser sej ju ändå på ett eller annat vis... hehe

12 dagar kvar till bf :)
  • Familytime
    danstina skrev 2007-05-16 22:28:47 följande:
    Fast läser man här så är förvärkar inte riktigt detsamma som sammandragningar. Förvärkar gör ont men sammandragningar gör det inte. Så har även min BM sagt så nu blir jag lite förvirrad tjejer. www.ur.se/ombarn/templates/Page____3393.aspx
    Men här pratas det om riktiga värkar och sammandragningar/förvärkar. Det är ingen jämförelse mellan sammandragningar och förvärkar.
  • Grodan Soda
    Familytime skrev 2007-05-17 11:39:14 följande:
    Men här pratas det om riktiga värkar och sammandragningar/förvärkar. Det är ingen jämförelse mellan sammandragningar och förvärkar.
    Läs gärna trådstarten igen (som jag föresten har skrivit) så ser du att tråden även handlar om FÖRVÄRKAR VS SAMMANDRAGNINGAR samt om hur riktiga förvärkar skiljer sig från förvärkar.
  • Familytime
    danstina skrev 2007-05-17 12:27:13 följande:
    Läs gärna trådstarten igen (som jag föresten har skrivit) så ser du att tråden även handlar om FÖRVÄRKAR VS SAMMANDRAGNINGAR samt om hur riktiga förvärkar skiljer sig från förvärkar.
    Fast jag menar det som stod skrivet i länken....DÄR jämfördes inte förvärkar och sammandragningar, utan värkar och förvärkar. Alltså inte vad som diskuterades i tråden.
  • Grodan Soda
    Familytime skrev 2007-05-17 22:37:50 följande:
    Fast jag menar det som stod skrivet i länken....DÄR jämfördes inte förvärkar och sammandragningar, utan värkar och förvärkar. Alltså inte vad som diskuterades i tråden.
    Tråden handlar om följande: "Hur känns förvärkar? Hur känns sammandragningar? Hur skiljer sig förvärkar från "riktiga" värkar?"

Så här diskuterar vi hur förvärkar känns och hur sammandragningar känns samt hur förvärkar skiljer sig från riktiga värkar.

Vad märkligt att hamna OT på det här.
  • Rödstrumpa

danstina- Ja, hihi, allrahelst när TS hamnar OT... !!?

Familytime- undrar om BM säger lite olika saker för att få oss lite positiva till mods, jag tycker jag har ganska lite sd i v36+1, skulle det då betyda att jag föder senare , att min livmoder tränar mindre osv osv?? DET har inte min bm pratat om iaf...

Ngn annan som hört att det är "bra" med mkt(vad är förresten mkt??) sd och dåligt dvs tappen mognar senare/långsammare om man har lite sd??

• Rödstrumpa
    Familytime skrev 2007-05-16 15:28:46 följande:
    Var hos min BM idag och kunde givetvis inte låta bli att fråga. Det är ingen skillnad på sammandragningar och förvärkar, det är två ord för samma sak. Sen om de är smärtsamma eller inte har ingen betydelse, det är när de går över till att vara regelbundna som det börjar kallas riktiga värkar, för då är du i aktivt förlossningsarbete. Att ha mycket förvärkar är bra, för det gör att tappen mognar, så alltså ligger jag ruskigt bra till som har så mycket förvärkar.
    Glömde peta in citatet jag undrar över... Generad
  • ia81

Har bara en sak att tillägga: Man märker när de riktiga värkarna kommer

• Familytime
    Rödstrumpa skrev 2007-05-18 11:21:47 följande:
    Familytime- undrar om BM säger lite olika saker för att få oss lite positiva till mods, jag tycker jag har ganska lite sd i v36+1, skulle det då betyda att jag föder senare , att min livmoder tränar mindre osv osv?? DET har inte min bm pratat om iaf...Ngn annan som hört att det är "bra" med mkt(vad är förresten mkt??) sd och dåligt dvs tappen mognar senare/långsammare om man har lite sd??
    Mkt förvärkar enligt mig är flera i timman. Det har jag i a f och det är olika från dag till dag, men som minst tre i timman och som mest var femte minut. Det har min BM räknat som mycket förvärkar i a f. Och jag själv....tycker det är rätt jobbigt. Och nej, det behöver inte betyda att de som inte har mycket sammandragningar kommer föda senare! Jag har ju själv gått över fyra dagar redan! Och förvärkar har jag haft sen långt tillbaka i tiden, dock har de täta förvärkarna börjat nån gång i v 38.

Danstina: Jag har inte läst TS på ett tag, brukar bara kolla senaste inlägg. Har inte sett att du undrar över hur förvärkar skiljer sig från riktiga värkar. DET märker du...de riktiga värkarna gör ont och kommer regelbundet och ofta. Och så slutar de inte om man tar en dusch eller lägger sig och vilar en stund. DET skiljer förvärkar från riktiga värkar åt. Sen tog jag en liten instickare om att sammandragningar och förvärkar var samma sak, det är nog därför jag varit inne på att diskussionen handlat om det och inte förvärkar/värkar.

Sen är ju rubriken lite missvisande i så fall...den kopplar ju till att du faktiskt undrar över sammandragningar och förvärkar.
  • Mållan 1

vissa kvinnor ha de hur lugnt som helst innan... utan att känt hur förvärkar känns ens, sen poff så kommer de riktiga värkarna å de e dags för bebis.... alltså e de från kvinna till kvinna...
    e man i slutet av graviditeten å inte känt nått så behöver de inte betyda att du ska gå över... som sagt de kan komma som en överraskning *ler*

10 dagar kvar till bf :)
  • Grodan Soda
    Haha! Ja, jag har aldrig varit med om att behöva hamna OT som TS förr!
  • Grodan Soda
    Familytime- undrar om BM säger lite olika saker för att få oss lite positiva till mods, jag tycker jag har ganska lite sd i v36+1, skulle det då betyda att jag föder senare , att min livmoder tränar mindre osv osv?? DET har inte min bm pratat om iaf...Ngn annan som hört att det är "bra" med mkt(vad är förresten mkt??) sd och dåligt dvs tappen mognar senare/långsammare om man har lite sd??
    Jag har hört om det och sanningen är att det är en väldig myt! Det är absolut inte så att den med mycket förvärkar och/eller sammandragningar får en tidigare och/eller lättare förlossning än den som har få/inga. Alla har egentligen förvärkar men alla känner dem inte. Så man behöver absolut inte oroa sig om man inte har några.
  • Rödstrumpa

Danstina- ok, pjuh, vilken tur... Ska vackert vänta vidare på dagen D som alla andra... Ha de!

• Grodan Soda
    Rödstrumpa skrev 2007-05-19 07:26:15 följande:
    Danstina- ok, pjuh, vilken tur... Ska vackert vänta vidare på dagen D som alla andra... Ha de!
    Japp, jag väntar jag med. Hoppas vi slipper vänta alltför länge.
Svar på tråden Förvärkar vs sammandragningar