• Två små paddlar och en svans

Bästa gravidboken?

Hej! Gör härmed premiär på Familjeliv. I lördags fick jag och min man, till vår stora förvåning, ett positivt graviditetsbesked. Med tanke på att jag trots allt är 34, hade vi nog förutsatt att projektet skulle ta åtminstone ett par månader, men nu lyckades vi på det allra första försöket. Så nu är jag i sjunde veckan och nojjig och glad om vartannat.
    Tänkte till att börja med höra om någon av er kan komma med ett riktigt bra boktips för gravida? Vill gärna ha riktigt praktiska och moderna tips som gäller hela graviditeten.
    Tackar på förhand!

• Svar på tråden Bästa gravidboken?
  • Babylove79

Jag har redan en hel hög med böcker hemma (e bara i början på v.9) men min absoluta favorit just nu e en pocketbok som jag fick låna av en kompis. "Handbok för gravida - allt din doktor inte berättar" skriven av Vicki Iovine. Inte så mycket medicinsk fakta men humoristisk å tar upp det mesta som rör sig i huvudet just nu. Å det bästa (värsta?) av allt e att man känner igen sig sjukt mycket ibland... Rekomenderas!

Tack för alla supertips!

• Kräftis 25

Min favorit är boken "Gravid" av Anne Deans. Den är kanon!

• HannaElectra

Jag har läst "På smällen, från a till bäbis"
    Det var den absolut roligaste och bästa bok jag läst!!!!!

Gapskratt är garanterat - massa, massa gånger!

Rekommenderar VARMT till alla!

• nejsan2

Jag har läst flera böcker, men gillar "Mammapraktikan" bäst.

Där kan man också göra egna anteckningar i varje vecka.

Från "A till bäbis" tyckte jag inte om, men jag tror att jag ligger utanför målgruppen (är 40+), men tror att yngre tjejer kan gilla den.

Gravidtidningar är också bra!

• felicia040318

har läst. att vänta och föda barn av sheila kitzinger. mycke fakta och bilder.

• trazzlan

Om man vill läsa en rolig bok kan jag rekommendera Annika Lantz 9 månader tror jag att den hette. Hög igenkänningsfaktor *L*

• hannamiller

jag har boken Gravid av Anne Deans.. mycket bra.. Den har allt..
    Utan den skulle jag inte få så många svar som jag har sökt..

• Fuzzy

Mammapraktikan är den bästa boken.

• tobiasmia

På smällen från a till bebis är den absolut bästa gravidboken som finns. Om man vill vara lite mer "vetenskaplig" ar det mammapraktika som galler tycker jag.

• goselina

Mammapraktikan har jag också, den kan man notera i och följa vecka för vecka.

En annan bok jag har är "Mamma, Pappa, Barn" av Lisa Fabré. En helt underbar bok där det står mycket som man känner igen sig i och mycket om att lyssna till kroppen och hur man kan föda så naturligt som möjligt med hjälp av sin egen kropp.

Gravid för första gången, BF 11/9 2007
  • Fru U

"Du ska bli pappa" en helt underbar bok även för kvinnan (förklarar allt utan att vara omständigt eller för 'medicinsk')

Live and let live
  • Karate

"På smällen, från a till bäbis" klart bäst.

"Uppdrag: pappa" också bra.

"Att föda" av gudrun absacal bäst inför förlossningen. finns i pocket.

• Karate

Jo, egentligen hade jag mer nytta av böcker jag läste EFTER att barnet kommit, för då har du en massa frågor om nånsin. Då tyckte jag "Uppdrag: mamma" var jättebra och även "Uppdrag: familj". De består av korta texter av olika författare som behandlar olika ämnen, om allt ifrån jämställdhet till amning och sovrutiner.

Tack igen!

• Arvnor

Jag kan absolut rekommendera "Att föda" av Gudrun Abascal och "Barnliv" av Katerina Janouch.

En bok som jag inte tyckte om var "Mamma, pappa, barn" av Lisa Fabre(flummig och pseudovetenskaplig).

Lycka till!

• lionez

Jag älskade boken handbok för gravida, den var ju såååå rolig! Skrattade så tårarna rann.

Svar på tråden Bästa gravidboken?