• Trinity78

Allmän värnplikt för både kvinnor och män

Vad tycker ni om det nya förslaget från försvarsminister Mikael Odenberg om att den allmänna värnplikten bara tillämpas i orostid och då med samma villkor för kvinnor och män?

Ärligt talat förstår jag inte varför man bara har allmän värnplikt för killar och valfritt för tjejer. Okej att killar har mer muskelmassa men långt ifrån allt arbete i militären kräver ju massiva muskler. Fundersam Antingen borde det vara valfritt för alla eller tvång för alla.

Patrik, nu räknar vi ner... (16 dagar)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-16 11:27:29:
    www.privataaffarer.se/newsText.asp&a=711539
    www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=650386
    www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1069941,00.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-05-18 00:12:52:
    Tråden är inte till för att diskutera om vi ska ha värnplikt eller inte, utan om vi har värnplikt - ska den då inte vara på lika villkor för båda könen?
  • Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män
  • LRX

Jag tycker absolut att om värnplikten ska vara allmäm ska den gälla för både män och kvinnor. Lumpen var något av det mest utvecklande jag dittills hade gjort när det begav sig. Alla människor, och kanske i synnerhet kvinnor om man ska generalisera, mår bra av att lära sig att lita på sig själv och sin förmåga, att fungera i grupp och att lära känna sina fysiska och psykiska begränsningar, vilket stor del av lumpen handlar om (i alla fall för mig).

Jag tycker att alla praktiska detaljer inom försvaret borde vara anpassat till både kvinnor och män, vilket inte var fallet när jag låg inne för 10 år sedan (och då menar jag t ex en sån enkel sak som duschen).

I vårat kompani fanns det iofs bara två kvinnor, men det blev efter ett tag uppenbart att både deras fysiska och psykiska trösklar låg lägre än merparten av männens, så det gäller att sätta rätt person på rätt plats.

• Millimina

LRX:

Vill bara påpeka att det nog inte går att säga att kvinnornas psykiska trösklar var lägre för _att_ de var kvinnor, troligen mer för att de befann sig i en utsatt position genom att vara udda i sammanhanget. Det kan vara otroligt påfrestande att vara ensam kvinna då man hela tiden har blickar på sig och högre inre och yttre krav på att bevisa att man är minst lika bra som normen.

• LRX

Ja det är säkert så, jag hade som sagt bara två tjejer på kompanit, så man ska inte dra för många slutsatser av det.

• DrKejs

Om vi ska beålla allmän värnplikt, så ska kvinnor utgöra 50% av de som rycker in, allt annat är oacceptabelt. Alla ungdomar ska få mönstra, och de som är bäst lämpade ska göra värnplikten. Utan undantag.

För övrigt så borde vi ha yrkesarmé!

• Cracker

Hellre står jag bredvid en självmordsbombare än en kvinna med ett vapen i handen

• Rusty

Om man skall ha allmän värnplikt så skall den väl vara allmän, d v s samma regler för alla oavsett kön.

• Millimina

Cracker: Hehe.. kan nästan inte låta bli.. lite öppet mål där..

Om hon hör dig prata så förstår jag henne... (fniss)

• Cracker

Ursäkta mitt förra inlägg, hade druckit för mycket sprit så jag visste inte riktigt vad jag pratade om.

• Roskind

Jag gjorde en riktigt jobbig värnplikt på ett riktigt jobbigt ställe. Vi pratar GEDIGEN fysisk uppfostran här.

Fanns tror jag två tjejer resten var grabbar, men jävlar i mig en utav de brudarna var så ofantligt häftig! Hon var elitsimmerska innan har jag för mig och hon gav många snubbar på tasken vill jag lova.

Hon fixade allt och förtjänade sin basker precis som alla andra, satan vilken ball brud!

• Boondock

Handlar värnplikt bara om muskler och, för att citera Roskind: "...GEDIGEN fysisk..."? (hur mucket råstyrka krävs för att bli ex. telegrafist?
    Enligt min mening borde vi ha ett försvar som bygger på intresse och kunskap, oavsett kön.
    Värnplikten borde naturligtvis vara på samma villkor.
    Jag anser också att vi ska ha kvar det vi har idag men utöka till ALLMÄN (oavsett kön) värnplikt, där de bäst lämpade (vilja, intresse, kunskap, etc.) för de olika uppgifterna plockas ut till dessa.
    Är det inte för sent att ha nuvarande system i orostid, jag menar att vi ska väl vara rustade så vi slipper hamna i någon form av orostid?

Svar på tråden Allmän värnplikt för både kvinnor och män