Inlägg från: Marie Curie |Visa alla inlägg
  • Marie Curie

bröllopsfråga

Egentligen är det gästerna som tar med sig ris, eftersom det betyder att de önskar lycka och välgång och mycket pengar, eller liknande - inte för att det ska bli snygga kort.

Men nu för tiden fixar många brupar det själva och då brukar värdarna eller några andra valda personer dela ut, i form av rispåsar eller från en korg vid dörren.

DET ÄR INTE SKADLIGT FÖR FÅGLARNA ATT ÄTA RIS! Det är en seglivad myt. Det enda är att det inte innehåller så mycket näringsämnen, kyrkovaktmästaren tycker det är jobbigt att sopa upp efter bröllopsgästerna, eller att riset drar till sig oönskade råttor.

• Marie Curie
    Amatea skrev 2007-05-16 22:11:48 följande:
    Alla gör olika men vi hade gjort i ordning rispåsar som gästerna fick ta ihop med ett vigselprogram, innan de gick in i kyrkan.Såpbubblor- blir det inte fläckigt mot alla vackra (dyra) tyger?
    Jag har fått fläckar på min sidentop efter lämnar-inga-fläckar-såpbubblor.
  • Marie Curie
    petray80 skrev 2007-05-16 22:17:53 följande:
    en dum fråga, men är det vanligt matris man tar då?
    Det går nog bra. Jag tog grötris, för jag tänkte att det kanske är vitare, men jag jämförde aldrig. Kanske inte så snyggt med råris eller couscous
  • Marie Curie

Ta bara inte puffat ris! Det kan man inte kasta så bra. Ärligt talat så var det faktiskt några som hade det på sitt bröllop som jag gästade

• Marie Curie
    Auroratiger skrev 2007-05-17 14:43:17 följande:
    Ris ska man förresten alltså undvika om ni inte har hört det. Fåglarna pickar i sig riset, sedan sväller det i magen på dem och kan skada eller döda dem.
    Du läste visst inte särskilt många inlägg innan du skrev?

Marie Curie skrev, inlägg 17:

"DET ÄR INTE SKADLIGT FÖR FÅGLARNA ATT ÄTA RIS! Det är en seglivad myt."

Nu har jag inte källhänvisningen, men den finns. Jag lovar. Fråga bara på FL så dyker den snart upp .
  • Marie Curie
    Auroratiger skrev 2007-05-17 21:57:25 följande:
    Marie Curie skrev 2007-05-17 19:32:42 följande:Okej, det hade jag ingen aning om. Men erkänn att det verkar rätt rimligt. Jag menar, ris sväller ju när det blir blött, vilket det rimligtvis blir när det hamnar i en mage.
    Jag vet inte vad som kunde vara rimligt eller ej, jag vet bara att jag flertalet gånger sett hänvisning till säkra källor om att ris är oskadligt.

Bara genom att söka på fåglar +ris med en sökmotor på internet hittade jag följande citat (citatet är citerat i en tråd på Bröllopstorget):

"Jag skulle vilja säga att det inte finns någon risk över huvud taget för fåglarna att äta ris. Det finns inget fall där en fågel har dött av uppsvällt ris i magen. I många länder finns det småfåglar som lever på ris och dessa fåglar tar naturligtvis inte skada av riset. Man kan vidare konstatera, att ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål gör. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är dessutom starka och bryter ner riset mycket snabbt.
    Så pratet om ris och döda fåglar en myt, en myt som tydligen är svår att ta död på.

Steve Dahlfors
    Sveriges Ornitologiska Förening!"

www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m1742646.html
Svar på tråden bröllopsfråga