Auroratiger skrev 2007-05-17 21:57:25 följande:
Marie Curie skrev 2007-05-17 19:32:42 följande:Okej, det hade jag ingen aning om. Men erkänn att det verkar rätt rimligt. Jag menar, ris sväller ju när det blir blött, vilket det rimligtvis blir när det hamnar i en mage.
Jag vet inte vad som kunde vara rimligt eller ej, jag vet bara att jag flertalet gånger sett hänvisning till säkra källor om att ris är oskadligt.
Bara genom att söka på fåglar +ris med en sökmotor på internet hittade jag följande citat (citatet är citerat i en tråd på Bröllopstorget):
"Jag skulle vilja säga att det inte finns någon risk över huvud taget för fåglarna att äta ris. Det finns inget fall där en fågel har dött av uppsvällt ris i magen. I många länder finns det småfåglar som lever på ris och dessa fåglar tar naturligtvis inte skada av riset. Man kan vidare konstatera, att ris sväller när det kokas, men i ljummet vatten sväller det inte mer än andra sorters spannmål gör. Matsmältningsvätskorna i en fågelmage är dessutom starka och bryter ner riset mycket snabbt.
Så pratet om ris och döda fåglar en myt, en myt som tydligen är svår att ta död på.
Steve Dahlfors
Sveriges Ornitologiska Förening!"
www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m1742646.html