Alltså, säg att man tar hål i öronen på sin bebis. När hon är 10 kommer hon på att hon inte fått välja själv, att hon inte tycker att det är fint eller att det är jobbigt med örhängen av någon anledning. Hon har haft hålen i 10 år då - visst att det bara växer igen på en gång när man tar ut örhängena! I alla fall tror jag inte att det blir snyggt, örsnibben blir oftast lite ojämn i alla fall.
Det är säkert jättefint och "prinsessigt" att barnet har örhängen, men det hör liksom inte hit. Tycker inte man ska göra en så permanent grej på sitt barn då det inte kan välja självt. Risken för nickelallergi finns alltid. Spelar roll om den är liten? Jag skulle inte vilja chansa även om risken var liten, med tanke på vilja enorma problem det medför om hon blir allergisk. Det finns ju "clips" om man gärna vill att barnet ska ha örhängen!
Du skriver att de flesta flickorna i din släkt tycker att det är jättefint och känner sig som prinsessor med sina örhängen. Jag hade som liten inte tyckt om det alls, jag var en pojkflicka och hade nog blivit arg på min mamma om hon gjort hål i öronen på mig innan jag kunde bestämma själv. Vid 14 års ålder gjorde jag på eget initiativ hål i ena örat - som en kille - och har i hålet en typiskt manlig ring. Skulle du kunna ta om din flicka gjorde så? Med tanke på hur viktig tjejigheten verkar vara, alltså.